Gå til innhold

Snart ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lina_*
Skrevet

Hei kjære godt folk!

Jeg begynte i august på treningssenter for å trene styrke. En treningsøkt der består av enten 20-30 min sykling eller 20 min jogging til oppvarming. Trener så med tunge vekter i ca 45-50 minutt. Har hatt treningsveileder så mener jeg får med det fleste muskelgrupper.

Har vært på treningssenteret to ganger i uken.

Svømmer også 45 minutter en gang i uken.

Da jeg begynte i august veide jeg 67 kilo (er 167 høy) og nå har jeg kommet opp i 69. Vet det er normalt å legge på seg i starten og ja jeg har jo fått mer muskler. Men jeg har ikke minket i størrelse akkurat! Buksene sprenge så nå må jeg gjøre flere endringer.

Er rundt magen det sitter hos meg..sukk..

Jeg har alltid vært glad i sjokolade og har spist det 4-5 ganger i uken..(ja det er ikke rart det legger seg rundt magen!)

Men nå har jeg vært superfllink- siste 3 ukene har jeg spist sjokolade kun på lørdager! Er stolt av det, da jeg faktisk mener det er værre å slutte å spise sjokolade enn å slutte å røyke!

Jeg er også veldig glad i rødvin og baileys i helgene men har heller ikke rørt alkohol disse tre siste ukene.

Kost holdet mitt ser omtrent slik ut:

Frukost, kl 07.30: 1 eller to havre knekkebrød med Light grønnsaksost og hamburgerrygg. Vann og kaffe.

Lunsj ca kl 11: Samme som frukost.

Middag ca kl 14-15: Varierer fra fisk, kjøtt, kjøttdeig men har alltid masse grønsaker med.

Kvelds ca kl 19-20: 2 skiver med bringebærsyltetøy ( ja her bør jeg skifte pålegg..)

I tillegg så spiser jeg frukt og grønt inn i mellom. Drikker mye vann og kaffe.

Men burde jeg ikke snart begynne å gå ned i vekt? Og det mage fettet burde vell kanskje minke snart?

Har vært mest sykling til oppvarming i det siste fordi jeg har fått benhinnebettendelse i begge leggene.. så pga det jeg er ikke per i dag så aktiv mellom treningenen. Er student på heltid.

Er det noe jeg burde gjøre allerledes?

Takknemmelig for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kaloriforbruket under trening er knyttet til høyere oksygenforbruk, og derav høyere puls. Av egen erfaring, så stiger ikke pulsen nevneverdig når jeg trener vekter. Den holder seg langt under optimal treningspuls. Det har sikkert mye med pausene mellom settene å gjøre.

Jeg kan komme på 2 ting som kan hjelpe, dersom det primære målet ditt er å gå ned i vekt:

Det første er å få mere kondistrening, der du holder pulsen på ca 70-80% av makspuls i minst en halv time. Ergometersykkel, stepmaskin, jogging, jeg tror det er mye det samme.

Det andre er at du evt kan gå ned på vektene og heller ha lengre sett med flere repetisjoner, og kortere pauser mellom settene. Da øker du mer på utholdenhet og kondisjon, men bygger ikke like mye muskelmasse. Og du forbrenner flere kalorier under den treningen.

Hvis du starter en økt med 10-15 min oppvarming, fortsetter med vektrening, og avslutter med en kondisøkt på 20-30 minutter, tror jeg at du vil få forbrenninga opp.

Hva betyr "frukt og grønt"? Hvis det er mye søt frukt, så er ikke det spesielt slankende, det gir deg bare jo-jo blodsukker og hyppige anfall av mumsetrang.

Endret av Mann 42
Skrevet

I tillegg til å trene mer fettforbrennende trening, bør du også endre litt på kostholdet ditt. Det er kjempefint at du klarer å holde deg unna sjokolade og alkohol, men du må regulere hverdagskostholdet ditt litt også, hvis det skal få noen effekt.

For det første, så ser det ut som om du kanskje får i deg litt for mye karbohydrater. Nå vet jeg ikke hvor grovt brød du spiser til kvelds, men bytt ut brødskiver og syltetøy til fordel for f.eks. et kokt egg og et rugknekkebrød med mager smøreost, cottage cheese eller bare tomat og agurk.

For det andre, så ser det ut som du faktisk har litt for lite variasjon i kostholdet ditt, spesielt når det gjelder frokost, lunsj og kveldsmat. Det er en kjensgjerning at det er viktig med variert kost når man ønsker å gå ned i vekt.

Varier f.eks. mellom grove knekkebrød, müsli og grovt brød til frokost, gjerne med proteinholdig pålegg - egg, ulike fiskepålegg, magre kjøttpåleggvarianter og masse grønt.

Til lunsj kan du også spise mer proteiner - f.eks. kyllingsalat eller tunfisksalat (med fettfattig dressing), en omelett stekt i teflonpanne uten fett, en liten grillet kyllingfilet og litt lettkokte grønnsaker, roastbeef og grønn salat etc.

Middagen ser grei ut, men husk at kjøttdeig inneholder masse fett! Unngå også f.eks. panert fisk, mye fett som skjuler seg her også.

Jeg vil foreslå at du prøver å finne en kokebok med oppskrifter på mager mat, om ikke annet så for å finne inspirasjon til å variere kostholdet ditt litt mer.

Skrevet

Hvis du spiser mye kjøttdeig, bør du i det minste bytte den ut med karbonadedeig! litt dyrere, men mye finere kjøtt og inneholder nesten halvparten så mye kalorier

Skrevet (endret)

Det sinnes jo også kjøttdeig av fjærfe og magrere varianter av "vanlig" kjøttdeig. Finnes blant annet en med både redusert fett og salt. Den er svinedyr, men nå er det ikke akkurat billig å forsøke å ha et sunt kosthold.

Kveldsmat er vel også et måltid man kanskje kan klare seg uten. Maten man spiser rett før man legger seg brukes ikke til så alt for mye fornuftig.

Fikk en gang i verden beskjed om å gi ei bikkje jeg hadde mat på kvelden fordi vi sleit med å få henne opp i vekt. Nå er ikke vi hunder, men det gjelder nok oss også?

Endret av Cherie
Gjest Gjest Julie
Skrevet

Jogg ute tre ganger i uken regelmessig - om du kan like det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...