Gå til innhold

Begravelse - blomsterbukett/ring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ei som skal begraves denne uken, jeg kjente henne ikke personlig, men har hilst på henne mange ganger og kjente ett av hennes barn veldig godt. Jeg skal ikke i begravelsen selv men lurer litt på å kjøpe noe blomster-ting. Jeg har bare vært i en begravelse før og da var jeg så liten at jeg ikke kjøpte noe blomster den gangen. Men hva er det man kjøper og hva ligger prisen på? Jeg har dessverre ikke så mye penger akkurat nå så jeg må jo se det litt ann. Vet ikke om det er for dumt at jeg kjøper noe heller? Jeg skal jo ikke dit selv, men min samboer tror jeg nok kommer til å dra da han "kjente" henne bedre enn meg.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Dersom man ikke kjente avdøde så godt er det vanlig med en bårebukett eller båredekorasjon, dette ligger på fra en 200-250 kroner og oppover. Båredekorasjon koster som regel noen hundrelapper mer

Hos oss koster bånd 150, men dersom man ikke kjente personen så godt holder det lenge med et kort.

NB: Båredekorasjon er ikke det samme som kistedekorasjon; er mange som tror det. En kistedekorasjon er det som ligger oppå kisten. En krans er jo en slik "ring", de kan være både runddekorerte delvis dekorerte, altså en "kronekrans". Det vanligste i dag, hos oss ihvertfall, er en reunddekorert. Dette koster fra en 1200 kroner og oppover.

Jeg klassifiserer vel egentlig båreblomster slik:

Kistedekorasjon: fra ektefelle, foreldre eller barn (avhengig av hva man har/har igjen)

Krans: fra søsken, barn, arbeidsplass, foreninger man har hatt tunge verv i osv., venner etc

Hjerte: fra barn/barnebarn, kjæreste (dersom avdøde er ung)

Båredekorasjon: fra mer perifere venner/naboer etc

Bårebukett: fra mer perifere venner/naboer etc.

I tillegg har man jo kors og mye annet i oasis man kan lage noe av - og man kan skjære til dersom folk ønsker det. Vi lagde en gang symbolet til Human-Etisk forbund f.eks. og vi har laget et "teppe" av blomster som ble bredt over kisten (mor hadde bare ett barn og ville på den måten "bre over" barnet sitt en siste gang).

Var avdøde glad i naturen kan f.eks en rot fra et tre bli dekorert - det er bare fantasien som setter grenser.

Dette ble jo litt generelt også, me nda får kanskje andre som lurer på noe av det samme litt svar

Skrevet
I tillegg har man jo kors og mye annet i oasis man kan lage noe av - og man kan skjære til dersom folk ønsker det. Vi lagde en gang symbolet til Human-Etisk forbund f.eks. og vi har laget et "teppe" av blomster som ble bredt over kisten (mor hadde bare ett barn og ville på den måten "bre over" barnet sitt en siste gang).

Lærte mye der. :) Men er "oasis" et materiale eller er det en skrivefeil? :uvitende:

Gjest Frysepulver
Skrevet
Lærte mye der. :) Men er "oasis" et materiale eller er det en skrivefeil? :uvitende:

Oasis er de "grønne klumpene" vi stikker snittblomster i. Du har sikkert sett det i f.eks. en borddekorasjon?

Kan brukes både våt (til levende blomster) og til tørt (til tørkede blomster/andre ting man vil bruke til å dekorere)

Skrevet

Takk for veldig godt utfyldene svar.

:) Da kan jeg jo kjøpe noe lite noe da, jeg vil vise at jeg bryr meg, og visst sambo skal dit så er det greit kanskje å ha en liten oppmerksomhet.

Oasis er ikke en skrivefeil nei.

info om blomsterdekor der de bruker oasis

Skrevet

Ja, da lærte jeg hva de grønne klumpene heter også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...