Gå til innhold

Gjestelisten

Gjest Gjest_ebano_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_ebano_*
Skrevet

Sitter med gjestelisten og vet ikke helt hvordan vi skal prioritere. Må ta hensyn til budsjett men samtidig så vil vi jo helst ikke fornærme altfor mange, familien har et anspent nok forhold slik det er i dag.

Derfor så lurer jeg på hvordan dere har løst denne denne knipa?

Hvem inviterer dere?

Har tenkt på å invitere søskenbarn, men har hverken plass eller råd til å inivitere med partnere. Går det egentlig ann å invitere dem uten partnere, evnt kun med ektefeller (ikke så mange av disse).

Og hva med tanter og onkler, inviterer dere alle. Han har stor familie 12 tanter og onkler men ganske god kontakt med dem. Mens jeg kun har 2 og ikke så god kontakt, men synes ikke at jeg ikke kan invitere disse siden familien faktisk er så liten.

Hodepine...fortell hvordan dere løser dette og hva dere ville reagert på som gjest/familie.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med de nærmeste til middag og resten til kaker og nattmat?

det tror jeg vi skal gjøre

Skrevet

Hvis jeg som gjest hadde blitt invitert men ikke min langvarige samboer, og et av mine nygifte søsken hadde blitt invitert med ektefelle hadde jeg blitt ganske lei meg. Da må dere enten la være å invitere med disse sine partnere eller ta med alle. Kan se for meg at det blir dårlig mottatt om noen sine partnere får komme, mens andres ikke.

Ellers kan jeg godt se for meg problemstillingen. Nå skal ikke jeg gifte meg i nærmeste framtid, men dersom jeg og sambo skal gifte oss, blir det dyrt. Han har over 30 søskenbarn på den ene siden, og med alle disse sine partnere og foreldre osv orker jeg ikke engang tenke på hvordan det skal løses.

Skrevet

Invitér dem du vil, er det enkle svaret, men det er jo ikke så enkelt... Vi sliter også med gjestelista. Vi har endt opp med alle tanter og onkler, men bare de søskenbarna vi har kontakt med. Og jeg ville nok som andre sier, blitt veldig lei meg hvis jeg ble invitert i bryllup uten min kjære samboer gjennom mange år, så det gjør vi ikke. For oss er det vanskeligst å sette grenser for vennene, vi har et typisk vennebryllup - og har mange forskjellige "gjenger" der vi er mer eller mindre sammen med de som "er med" i disse. VEEELDIG vanskelig å veie det økonomiske opp mot hva man vil/synes man bør. Personlig synes jeg det å invitere til kaffe blir litt A og B-lag, og vi ønsker ikke en slik løsning.

Skrevet

Vi inviterer tanter og onkler på både hans og min side til middag, og mine fettere og kusiner med samboere til middag fordi jeg selv synes det er naturlig å bli invitert med følge. I tillegg kommer vi til å invitere de nærmeste vennene våre med følge.

Men min kjære har ikke så tett forhold til sine kusiner og fettere siden det er så mange av dem, så vi har tenkt å invitere de fetterne og kusinene han kjenner til kaffe og kaker. Dessuten kan vi ikke ha mer enn 60 til middag.

Gjest Gjest_Elin_*
Skrevet
Invitér dem du vil, er det enkle svaret, men det er jo ikke så enkelt... Vi sliter også med gjestelista. Vi har endt opp med alle tanter og onkler, men bare de søskenbarna vi har kontakt med. Og jeg ville nok som andre sier, blitt veldig lei meg hvis jeg ble invitert i bryllup uten min kjære samboer gjennom mange år, så det gjør vi ikke. For oss er det vanskeligst å sette grenser for vennene, vi har et typisk vennebryllup - og har mange forskjellige "gjenger" der vi er mer eller mindre sammen med de som "er med" i disse. VEEELDIG vanskelig å veie det økonomiske opp mot hva man vil/synes man bør. Personlig synes jeg det å invitere til kaffe blir litt A og B-lag, og vi ønsker ikke en slik løsning.

Ja, det med gjester er forferdelig vanskelig når man må tenke budsjett også. Vi sliter, redde det kan bli dårlig stemning hvis vi bare velger å invitere de vi aller helst vil. Da blir det feks mine kusiner og fettere, men ikke hans som vi har null kontakt med. Enda vanskeligere blir det siden foreldrene våre spleiser. Vi føler at vi bør be de samme fra hver side. Å be folk på kaffe vil vi ikke, det synes vi er gammeldags og ubehagelig å skulle rangere folk.

Skrevet
Å be folk på kaffe vil vi ikke, det synes vi er gammeldags og ubehagelig å skulle rangere folk.

Dette synes jeg og, helt til jeg ble invitert m/mann som kaffegjest i et bryllup og motvillig takket ja. Hadde ingen forhåpninger, får å si det sånn. Tidligere erfaringer som kaffegjest var ikke bra.

Men denne gangen var det full klaff, all ære til brudeparet for et gjennomtenkt og godt opplegg.

De valgte kun nærmeste familie til middag. Kaffegjestene kom til et pyntet "venterom", med snacks og velkomstdrinker (mer enn en :fnise: )og nok sitteplasser til alle. Ca 40-50 stykker.

Fri bar og polynese med en gang vi kom inn slik at kaffegjestene omtrent ble "kastet" inn i stemningen og blandet seg med andre.

Kjempekjekt. God nattmat og deilige kaker.Så var det dans og fest!

Følte meg overhodet ikke annenrangs som gjest. Det var heller skikkelig feststemning :jepp:

Skrevet

jeg har tatt opp dette med veldig mange av dem som kommer til kaker, de sa at de hadde full forståelse alle sammen, vi skal betale alt selv. og med 4 unger i hus+2 annenhver helg, og ikke akkuratt et kjempe romslig budsjett er det kanskje enten det eller ingenting. så da får jeg heller være kjip og gammeldags da

Skrevet

vi skal i tilleg ha fri bar og nattmat til alle. nattmat velger vi med tanke på de som ikke kom til middag, blir noe enkelt som snitter, blir helstetkt indrefilet til middag, jeg skal i tilleg lage all mat selv

Skrevet

Gjestelista vår er sånn. Ber foreldre og søsken, deretter kun venner.

Gjest Ballerina
Skrevet

Vi inviterer foreldre, besteforeldre, tanter, onkler og kjæres faddere + venner. Søskenbarn blir vi ikke til å invitere fordi vi ikke vil skille mellom de vi vil ha og de vi ikke vil ha (er jo ikke alle vi kjenner like godt eller har så godt forhold til). Så får folk bli så sure som de vil. På min side er det iallfall helt OK at søskenbarn ikke blir invitert (men nå er alle yngre enn meg også - jeg er eldst på alle sidene).

Skrevet

Siden min fremtidige mann er utenlandsk, så kommer bare to fra hans familie (pga lang og dyr reisevei). Så han får invitere de vennene han vil som blir ca 10 stk. Min familie er stor, så vi har begrenset det til foreldre, søsken, bestefar, fadderne mine, tanter og onkler + seks venninner, hvor bare ei skal ha med seg følge fordi vi kjenner han og de andre er inn og ut av forhold hele tiden. Alle kommer til middag og det blir ca 45 gjester.

Gjest Gjest_sandra82_*
Skrevet
Siden min fremtidige mann er utenlandsk, så kommer bare to fra hans familie (pga lang og dyr reisevei). Så han får invitere de vennene han vil som blir ca 10 stk. Min familie er stor, så vi har begrenset det til foreldre, søsken, bestefar, fadderne mine, tanter og onkler + seks venninner, hvor bare ei skal ha med seg følge fordi vi kjenner han og de andre er inn og ut av forhold hele tiden. Alle kommer til middag og det blir ca 45 gjester.
Gjest Gjest_sandra82_*
Skrevet

Vi har innvitert hel familien, foreldre, besteforeldr, onkler og tanter (utenom en jeg ikke har prata med på 7 år), fettere og kusiner(disse for ikke ha med barn) søsken selvsagt, nevøer.. venner.. vi blir en del kan man jo si.. 80 stykk hvorav 5 er barn!men vi har spart en del penger på å leie ett lokale og stå for all alkohol selv, ellers ville det rett og slett blitt veldig dyrt!

Vi sender ut invitasjoner i januar.. de som er single da.. de får komme single.. enkelt og greit!

Skrevet

Synes også gjestelisten er vanskelig. Vi er begge skilsmissebarn og med mine-dine-våre blir det fort mye ekstra folk. Dessuten har vi valgt et litt spesielt lokale som ikke har plass til alt for mange mennesker. Ganske dyrt er det også siden vi ikke kan ha med drikke selv, så vi har vurdert mye frem og tilbake. Vi har nå bestemt oss for følgende (tror vi :fnise:):

Foreldre, besteforedre og steforeldre

Søsken m partnere

Min stefars datter (som er som en søster for meg)

Nærmeste venner med partnere

Alle mine tanter og onkler

Kjæres tanter og onkler på farssiden + et par på morssiden

Mine søskenbarn + to samboere. Kjærester blir ikke invitert.

Vi hadde først tenkt å ikke ha med tanter, onkler og søskenbarn i det hele tatt og kun invitere de av venners kjærester som vi kjenner. Etter å ha tenkt litt på det følte jeg at det ble litt feil å ikke ta med tanter og onkler fordi jeg har ganske mye kontakt med dem. Kjæres far syntes også det ville være litt trist uten sine søsken tilstede. På morssiden inviterer vi kun det paret som vi har kontakt med. Kjære har også svært lite kontakt med sine søskenbarn derfor har vi utelatt dem. Mine søskenbarn blir invitert mest fordi det er litt forventet i min familie pluss at jeg er redd for at mange av dem ville blitt lei seg dersom de ikke fikk komme. Dessuten ser vi at mange av dem sannsynligvis kommer til å måtte takke nei likevel pga datoen for bryllupet, og at ekstra antall personer da ikke blir så stort likevel. Min fars samboer har også to døtre som ikke blir invitert av den enkle grunn at jeg omtrent ikke kjenner dem.

Ble langt dette, men oppsummert kommer vi altså til å invitere de vi føler er naturlig å ha med + de vi føler vi strengt tatt bør invitere. Kunne godt tenke oss å be noen litt mer perifere venner, men disse har mistet plassen til fordel for den utvidede familien. Dessuten "burde" jeg vel helst også invitert to av pappas tanter, men en plass må vi sette grensen.

Skrevet

Vi inviterte kun foreldre m evt nye partene, søsken, og noen få av våre beste venner.

Så hadde vi en venne- og familie-fest når vi kom hjem fra bryllupsreisen.

Det gikk helt fint, det var enkelte av søskenbarna mine jeg savnet, men vi har så små familier at vi ikke kunne invitert noen uten å invitere alle (kun 7 til sammen), og vi ville ikke ha folk vi ikke har nær kontakt med i et så lite bryllup...

Skrevet

Jag tycker verkligen inte att man bara bjuder in EN i ett etablerat par. Det är ohyfsat rent ut sagt. Ett etablerat par är samboer, förlovade eller gifta. Det är ingen ursäkt till att ni inte känner partnern eller att ni har dåligt råd. Då bjuder ni inte in personen alls.

Vidare tycker jag bara att man bara behvöer bjuda in släktingar som man faktiskt umgås med. Vissa kusiner ser ni kanske aldrig och det är ingen rättighet att bli bjuden på ett bröllop.

Ett alternativ är att ni bara bjuder den allra närmsta familjen och några vänner till middag och resten till festen, eller till en fest dagen efter?

Skrevet

Vi inviterte foreldre, min bestemor, søsken med partnere, alle tanter og onkler og våre nærmste venner.

Det ble tilsammen 90 stykker så vi droppet søskenbarn. Vi har begge store familier så skulle vi bedt søskenbarna (med partner, selvfølgelig) i tillegg hadde det blitt oppunder 200 stykker. Det hadde vi ikke hatt råd til.

Skrevet
Jag tycker verkligen inte att man bara bjuder in EN i ett etablerat par. Det är ohyfsat rent ut sagt. Ett etablerat par är samboer, förlovade eller gifta. Det är ingen ursäkt till att ni inte känner partnern eller att ni har dåligt råd. Då bjuder ni inte in personen alls.

Det der er jeg faktisk helt uenig med deg i. Jeg har vært i og vet om flere bryllup der følge ikke var invitert. Man var invitert som "jentegjengen," og ingen reagerte elle koste seg mindre enn om hvis de hadde hatt med følge. I de tilfellene var det nesten mer unaturlig å ha med seg følge, men jentene var selvskrevne gjester, og det hadde vært helt feil å ikke be dem med "begrunnelse" i at det ble for dyrt å invitere med følge. Det kommer selvfølgelig mye an på settingen og den bør vurderes godt utifra det, men av og til kan gammel skikk og bruk kastet på båten uten problemer.

Vi vurderte selv å ikke invitere med følge. Dette ville i tilfellet være kjærester, ikke samboere/ektefeller - uten at det egentlig betyr noe, synes jeg. Men da vi fort så at det bare ville gjelde to gjester, så tok vi selvfølgelig med dem også. Å invitere søskenbarn på 18år med den nye kjæresten - det synes jeg er tull, men så vidt jeg forstår av innlegget ditt vil du være enig i det :)

Ikke meningen å være krass :fred: - prøver bare å si at man ikke kan slå alle under en kam. Det du sier om å invitere gud-og-hvermansen av slekt bare fordi man tilfeldigvis er i slekt er jeg derimot heeeelt enig med deg i :jepp:

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at jeg ikke bli invitert til min sambores soskenbarns bryllup. Jeg kjenner dem ikke alikevel og ville folt meg utenfor i et stort bryllup hvor jeg bare kjente min samboer og hans foreldre, ikke akkurat en drommehelg for meg. Dessuten sa er bryllup dyrt, vet at han synes det er koselig a bli invitert selvom jeg ikke ble.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...