Gå til innhold

Julaften- veldedige formål istedetfor gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha julaften hos oss i år, og vi blir veldig mange. det er hyggelig, men krever også en del. i fjor ble mannen min og jeg enige om at unntatt til (og fra) barna så dropper vi alt som er av gaver til hverandre og andre, og gir heller en større sum til et veldedig formål. det har vi tenkt å gjøre i år også. Det har dessuten en annen fordel- at man unngår å bruke alle helgene før jul til å handle gaver, og istedet kan konsentrere seg om samvær med familien.

Men så er det sånn at noen familiemedlemmer "saboterer", og hvis ikke alle følger dette blir det jo ikke så lett da. moren min ga for eksempel gaver likevel i fjor, noe som gjorde svigermor litt lei seg.

For poenget er jo har jeg skjønt at en del mennesker synes det å gi i seg selv er veldig hyggelig. Men hva gjør vi for å at ikke dette skal bli et problem?

Skrevet

har det slik på jobb også, avtaler at vi ikke skal gi gaver til hverandre, men de andre gir.

jeg gir ikke, en avtale er en avtale

Skrevet

Er alle parter enige om en slik veldedig gave? Hvis noen ikke føler seg komfortabel med å ikke gi/få noe håndfast, så kan man kanskje kjøpe en slik "meningsfull gave" som bl.a. Plan har?

Skrevet
Er alle parter enige om en slik veldedig gave? Hvis noen ikke føler seg komfortabel med å ikke gi/få noe håndfast, så kan man kanskje kjøpe en slik "meningsfull gave" som bl.a. Plan har?

Ja det er en ide, men greia her er vel at det viser seg at ikke alle er komfortable med å ikke gi gaver. Moren min vil for eksempel gjerne gi, enda hun dessverre pleier å bruke mye tid og penger på gaver vi ikke liker eller trenger. Og svigermor bruker sukke og stønne over at det er så vanskelig å finne på gaver. Og da synes jeg også det blir teit, det er vel ingen som ønsker å føle at gaver er en byrde?

Siden vi er så mange til julaften (15 personer inkl våre 2 barn)ønsker jeg heller at folk hvis de absolutt må gi noe bidrar til selve kvelden enten ved å ta med en kake, en flaske vin el.l. Det må da være bra nok det? Vi har vært rause og invitert mange, men ønsker virkelig at det skal være en hyggelig kveld med godt samvær, ikke en situasjon der vi står på hodet alene i forberedelser og på toppen må løpe rundt og handle masse gaver. vi har alt vi kan drømme om av ting, og det vi trenger kan vi kjøpe selv.

Jeg lurer på om jeg skal si til moren min at hun får ta evt gaveoverrekkelser en annen dag hvis hun på død og liv må.

Skrevet

Jeg syns det er helt greit om andre ikke vil julegaver, men heller gir til veldedighet. Jeg syns ikke det er greit at andre skal si til meg at jeg ikke får gi gaver til familien min fordi de heller vil at jeg skal gi til veldedighet.

Var dette med å ikke gi gaver avklart med alle på forhånd, og de var enige? Eller følte de seg presset til det av dere?

Tror du de som gjerne vil gi en håndfast gave kan gå med på å gi bidrag til julemiddagen? I tilfelle kan det kanskje være en grei løsning. Dere får noe dere "trenger" og de får gitt dere noe.

Skrevet
Jeg syns det er helt greit om andre ikke vil julegaver, men heller gir til veldedighet. Jeg syns ikke det er greit at andre skal si til meg at jeg ikke får gi gaver til familien min fordi de heller vil at jeg skal gi til veldedighet.

Var dette med å ikke gi gaver avklart med alle på forhånd, og de var enige? Eller følte de seg presset til det av dere?

Tror du de som gjerne vil gi en håndfast gave kan gå med på å gi bidrag til julemiddagen? I tilfelle kan det kanskje være en grei løsning. Dere får noe dere "trenger" og de får gitt dere noe.

Hei. Nei problemet er som sagt at de vil gi gaver. med stor G. ikke ting vi trenger. Men jeg kan faktisk ikke bestemme hva andre vil gjøre, så jeg tror jeg i invitasjonen skriver hvordan vi velger å gjøre det, og så får det være opp til de andre å gjøre hva de vil.

Skrevet
Hei. Nei problemet er som sagt at de vil gi gaver. med stor G. ikke ting vi trenger. Men jeg kan faktisk ikke bestemme hva andre vil gjøre, så jeg tror jeg i invitasjonen skriver hvordan vi velger å gjøre det, og så får det være opp til de andre å gjøre hva de vil.

Jeg synes også det høres ut som et bra forslag. Dere har sagt at dere gir til veldedig formål, og at dere ikke har noe i mot at andre gir til veldedig formål i stedet for til dere. Så er det jo de andres valg hva de faktisk velger å gjøre. (Du kan jo evt. skrive en ønskeliste med "veldedig formål" på førsteplass? Med en ønskeliste så får du i hvertfall noe du trenger/har lyst på, fremfor noe som aldri blir brukt)

Skrevet

At noen ønsker å gi dere en gave kan dere ikke gjøre noe med, men dere kan til en viss grad bestemme selv hva dere skal få.

I familien vår er det tradisjon å gi ting personene trenger, og vi gir/får beskjed om hva det kan være hvert eneste år.

Hjemme hos oss gjør vi det slik at hvert år før jul har jeg en opprydding (hovedrent), og da får jeg oversikt over hva vi mangler, eller hva som behøves byttes ut. Jeg plukker ut en ting i en viss prisklasse som jeg ønsker meg fra dem.

For eksempel er vi storforbrukere av sengetøy, dette er i prisklasse "foreldre", derfor ønsker vi oss sengetøy fra foreldre/svigerforeldre. De går da sammen, blir enige om type og farge, og kjøper ett sett hver.

Ett år kan vi se at en del av håndklærne er klare til å bli filler... håndklær er i prisklasse "søsken", og det kan vi ønske oss fra dem

I dag gikk brødristeren i filler, den er i prisklasse "onkel X", og da kan vi ønske oss en ny fra ham.

Slik er det også andre veien... vi får beskjed om hva de trenger/ønsker seg, og det er det de får.

I år ønsker min mor seg et forkle... og forkle skal hun få! Men hun vet ikke hvordan forkleet ser ut, så der vil hun nok få seg en temmelig stor overraskelse! :fnise:

Det virker kanskje ikke så spennende å vite hva en får til jul, men å finne artige (men likevel brukbare) varianter av gaven har blitt desto mer vanlig, og da blir det jo morsomt likevel.

Ja, du skjønner poenget... si i fra hva dere trenger til de som ønsker å gi dere gaver, da har du i alle fall gjort ditt for å unngå å få skapfyll, og du kan kanskje bidra til å begrense kostnadene til gaver til dere. :)

Skrevet

Jag tycker det är en otroligt fin idé och jag önskar att jag kunde få det genomfört här också.

Men vi är alla olika, och hur gärna JAG än hade velat både FÅ och GE sådana gåvor så fungerar vi olika. Någon i familjen vill absolut GE saker och ting, tittar på potentiella gåvor redan från sommaren och någon ser det som sin plikt att vara "förälder/besteförälder" och ge kläder och täcken med mera. En annan förälder eller ett syskon är otroligt förtjust i presenter och är själv mentalt som en 5 åring som väntar på gåvor och älskar paket.

Jag har nämnt det inom min familj någon gång men aldrig fått något större jubel för det.

Det största problemet är väl att komma överens och sedan hålla överenskommelsen - om än det är pengar till ett välgörande ändamål, att man ska ge gåvor för max en viss summa, eller inte alls.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...