Gjest Gjest_Anniken_* Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 I går kveld var tok samboeren min meg med på restaurant for å feire vårt tre års jubileum. Vi gikk på en av byens bedre restauranter og så frem til et godt måltid i rolige omgivelser. Dessverre ble kvelden spolert av tre barn som løp nærmest ukontrollert rundt og skrek høylytt. Restauranten legger overhodet ikke til rette for barnefamilier, den har ikke en eneste barnerett på menyen, og de profilerer seg ikke som en familierestaurant. Gjestene på nabobordet klaget to ganger til servitøren, som igjen henvendte seg til foreldrene (to par), men det ble ikke bedre av det. Nå vil samboeren min sende en klage til restauranten, da han føler seg snytt over å ha betalt over 2000 kr for et måltid som ble totalt spolert av ungene som løp rundt. Jeg mener i alle fall at dersom man skal ha med seg små barn på restaurant må man enten gå på et sted hvor det er lagt opp til å ha med unger (f.eks. Peppes, Dolly Dimples, Big Horn eller Egon), eller sørge for at ungene kan oppføre seg (sitte stille på en stol og spise "pent"). På "familierestaurantene" er jo gjerne tålegrensa for barnelek høyere enn på restauranter som ikke profilerer seg mot denne kundegruppen, både blant gjester og ansatte. Er vi kjempesære?
Gjest Deborah Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 I går kveld var tok samboeren min meg med på restaurant for å feire vårt tre års jubileum. Vi gikk på en av byens bedre restauranter og så frem til et godt måltid i rolige omgivelser. Dessverre ble kvelden spolert av tre barn som løp nærmest ukontrollert rundt og skrek høylytt. Restauranten legger overhodet ikke til rette for barnefamilier, den har ikke en eneste barnerett på menyen, og de profilerer seg ikke som en familierestaurant. Gjestene på nabobordet klaget to ganger til servitøren, som igjen henvendte seg til foreldrene (to par), men det ble ikke bedre av det. Nå vil samboeren min sende en klage til restauranten, da han føler seg snytt over å ha betalt over 2000 kr for et måltid som ble totalt spolert av ungene som løp rundt. Jeg mener i alle fall at dersom man skal ha med seg små barn på restaurant må man enten gå på et sted hvor det er lagt opp til å ha med unger (f.eks. Peppes, Dolly Dimples, Big Horn eller Egon), eller sørge for at ungene kan oppføre seg (sitte stille på en stol og spise "pent"). På "familierestaurantene" er jo gjerne tålegrensa for barnelek høyere enn på restauranter som ikke profilerer seg mot denne kundegruppen, både blant gjester og ansatte. Er vi kjempesære? Jeg og min forlovede dropper bevisst restaurantkjeder som Egon og Peppes fordi disse stedene ser ut til å tiltrekke seg barnefamilier. Jeg har inntrykk av at småbarnsfamilier ikke anser dyrere restauranter som like attraktive alternativer, så vi beveger oss gjerne litt opp i prisklasse. Jeg mener atmosfæren rundt måltidet er like viktig som selve måltidet. Det er ikke særlig romantisk å gå ut med kjæresten når overaktive småunger konstant forstyrrer samtalen.
No Shorty Skrevet 18. november 2007 #3 Skrevet 18. november 2007 Jeg er enig i at det er helt berettiget å klage på det, spesielt når det ikke hjalp å klage på det...
Gjest Gjest_Anniken_* Skrevet 18. november 2007 #4 Skrevet 18. november 2007 Jeg og min forlovede dropper bevisst restaurantkjeder som Egon og Peppes fordi disse stedene ser ut til å tiltrekke seg barnefamilier. Jeg har inntrykk av at småbarnsfamilier ikke anser dyrere restauranter som like attraktive alternativer, så vi beveger oss gjerne litt opp i prisklasse. Jeg mener atmosfæren rundt måltidet er like viktig som selve måltidet. Det er ikke særlig romantisk å gå ut med kjæresten når overaktive småunger konstant forstyrrer samtalen. Det var jo nettopp det vi gjorde - beveget oss opp i prisklasse - og til tross for dette fikk vi måltidet spolert av bråkete unger. Hadde vi vært på Egon hadde jeg ikke brydd meg (selv om jeg mener at unger bør kunne oppføre seg uansett om de er på Egon eller Bagatelle...).
Gjest Deborah Skrevet 18. november 2007 #5 Skrevet 18. november 2007 Det var jo nettopp det vi gjorde - beveget oss opp i prisklasse - og til tross for dette fikk vi måltidet spolert av bråkete unger. Hadde vi vært på Egon hadde jeg ikke brydd meg (selv om jeg mener at unger bør kunne oppføre seg uansett om de er på Egon eller Bagatelle...). Beklager, jeg leste for fort og la ikke merke til at du skrev dette. Jeg hadde nok ringt til personalet og gjort dem oppmerksom på at dette var et meget forstyrrende element for deres vedkommende. Vil anta at dere er langt ifra de eneste som reagerer på dette.
Gjest antigartner Skrevet 18. november 2007 #6 Skrevet 18. november 2007 Jeg synes absolutt ikke dere er sære. Hvis en går ut på et sted som du beskriver, bør en kunne forvente noe annet enn på Peppes og McDonalds. Jeg vet imidlertid ikke om dere oppnår noe med klagen for deres egen del. Tror ikke dere har rett til noen form for erstatning. Men det vil jo hjelpe restauranten til å forbedre seg, hvis de har et ønske om å fortsette å ha gjester...
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2007 #7 Skrevet 18. november 2007 Gjestene på nabobordet klaget to ganger til servitøren, som igjen henvendte seg til foreldrene (to par), men det ble ikke bedre av det. Så hva mener du restauranten skulle gjort? Hentet politiet?
Gjest antigartner Skrevet 18. november 2007 #8 Skrevet 18. november 2007 Så hva mener du restauranten skulle gjort? Hentet politiet? De kan faktisk henstille gjester som forstyrrer de andre om å forlate restauranten.
Frey Skrevet 18. november 2007 #9 Skrevet 18. november 2007 Tja, jeg mener en må klage der og da og heller forlate restauranten til fordel for et annet sted enn å sende en klage i ettertid når restauranten ikke har noen mulighet til å gjøre noe med situasjonen.
Lady Lovelylocks Skrevet 18. november 2007 #10 Skrevet 18. november 2007 Klart du kan klage. Men tror ikke det hjelper. Er jo ikke restauranten sin skyld at barna var bråkete.
treningsjenta Skrevet 18. november 2007 #11 Skrevet 18. november 2007 Hm..helt riktig blir det jo ikke da. En velger jo selv hvor man vil gå å spise, for deres del, og for denne barnefamilien sin del. Kanskje ikke helt vanlig å ta med barn på slike dyre restauranter nei, men det er jo heller ikke usannsynelig. Jeg synes ikke man har rett til å klage på det, man gikk inn der og da må man regne med det. Spm er jo om de var der da dere kom, og dere kunne være obs på det allerede fra dere gikk inn.. Det er jo et offentlig sted, må jo regne med bråk. Vi var selv ute i går og skulle kose oss på et bedre romantisk sted, men gikk fort ut av den første restauranten vi var på, merket at her var det liv! Men det skal også sies, i går var det ille ute! mye folk pga fottballkampen, og julebordtider...
Gjest Blondie65 Skrevet 18. november 2007 #12 Skrevet 18. november 2007 De kan faktisk henstille gjester som forstyrrer de andre om å forlate restauranten. Og så da? Når gjestene nekter å gå og nekter å holde styr på egne unger? I neste runde kommer dette paret igjen med sitt veloppdragne skolelys som sitter stille under hele matseansen. MEN siden restauranten har opplevd klager i fortiden nekter de nå familier med barn å spise der. Er det det vi vil? Ja jeg forstår at måltidet ble spolert. Jeg forstår også at det er ergerlig at barna ikke holdes i ro/blir tilsnakket av de voksne med ansvaret for dem. Men jeg tror ikke restauranten kan holdes ansvarlig for gjestenes manglende oppførsel i dette tilfellet. Jeg ville likevel skrevet en klage, uten å forlange noen kompensasjon. Jeg ville rett og slett skrevet at måltidet ble spolert av det som hendte og at dere dessverre ikke kommer til å gå dit i fremtiden av denne grunnen. Det kan kanskje sette iveren i sving på å roe ned/vise ut bråkete gjester i fremtiden.
Gjest Indo Skrevet 18. november 2007 #13 Skrevet 18. november 2007 For å være helt ærlig her..Det finnes andre mennesker her i verden, og man må selv få lov til å bestemme hvor man vil spise. Til og med barnefamilier burde få bestemme om de vil på Egon eller en annen restaurant. Det er ikke bare og bare å ha kontroll på småbarn, og hvis dere synes disse er helt forferdelige, så kan dere vel gå ut på et senere tidspunkt når dere vet at barn normalt sett har lagt seg? Hjelper lite å klage til restauranten om dette i ettertid. Hva skal de gjøre da? ekskludere barnefamilier? Dette er jo i så fall diskriminering..
Gjest Gjest_Monica_* Skrevet 18. november 2007 #14 Skrevet 18. november 2007 For å være helt ærlig her..Det finnes andre mennesker her i verden, og man må selv få lov til å bestemme hvor man vil spise. Til og med barnefamilier burde få bestemme om de vil på Egon eller en annen restaurant. Det er ikke bare og bare å ha kontroll på småbarn, og hvis dere synes disse er helt forferdelige, så kan dere vel gå ut på et senere tidspunkt når dere vet at barn normalt sett har lagt seg? Hjelper lite å klage til restauranten om dette i ettertid. Hva skal de gjøre da? ekskludere barnefamilier? Dette er jo i så fall diskriminering.. Jeg mener at det er enkelte steder barn ikke hører hjemme, og "fine" restauranter er blant disse stedene. Jeg er så drittlei av å høre småbarnsforeldre som skriker om "diskriminering" så fort det er snakk om at amming er forbudt eller at gullungene faktisk er uønsket. Debatten som kom opp da spisestedet Südøst i Oslo henviste ammende mødre til en sofa i kjelleren er et eksempel. Et annet eksempel er debatten som fulgte da det ble kjent at Ving lanserte hoteller der barn ikke er velkomne. Det er jo nok av hoteller der barn er mer enn velkomne, så hva er så galt med at det finnes et alternativ for de som reiser uten barn og gjerne vil slippe barneskrik i ferien? Det er greit nok at også barnefamilier må få velge hvor de vil spise, at de ikke alltid skal "tvinges" til å velge typiske familierestauranter, MEN det forutsetter at barna kan oppføre seg og ikke er til sjenanse for andre gjester på steder som i utgangspunktet ikke er lagt opp for barn. Er det mindre diskriminerende at folk som ikke ønsker å bli forstyrret av barn skal tvinges til å spise etter leggetid? Hva om man f.eks. skal i teateret etter måltidet? Det er faktisk ikke alltid mulig å spise sent...
Gjest Indo Skrevet 18. november 2007 #15 Skrevet 18. november 2007 Jeg mener at det er enkelte steder barn ikke hører hjemme, og "fine" restauranter er blant disse stedene. Jeg er så drittlei av å høre småbarnsforeldre som skriker om "diskriminering" så fort det er snakk om at amming er forbudt eller at gullungene faktisk er uønsket. Debatten som kom opp da spisestedet Südøst i Oslo henviste ammende mødre til en sofa i kjelleren er et eksempel. Et annet eksempel er debatten som fulgte da det ble kjent at Ving lanserte hoteller der barn ikke er velkomne. Det er jo nok av hoteller der barn er mer enn velkomne, så hva er så galt med at det finnes et alternativ for de som reiser uten barn og gjerne vil slippe barneskrik i ferien? Det er greit nok at også barnefamilier må få velge hvor de vil spise, at de ikke alltid skal "tvinges" til å velge typiske familierestauranter, MEN det forutsetter at barna kan oppføre seg og ikke er til sjenanse for andre gjester på steder som i utgangspunktet ikke er lagt opp for barn. Er det mindre diskriminerende at folk som ikke ønsker å bli forstyrret av barn skal tvinges til å spise etter leggetid? Hva om man f.eks. skal i teateret etter måltidet? Det er faktisk ikke alltid mulig å spise sent... Men det er ikke av den grunn "forbudt" for småbarnsfamilier å spise der de selv vil. Jeg syns selv ikke det er fantastisk artig med småbarn løpende rundt når man spiser, men hva med å være litt tolerant? Hva med å bytte til et annet bord, gå en annen plass.. Det blir feil å si at "Jeg var her først, så derfor må du respektere mine ønsker og meninger". Dessuten er det ikke alltid slik at barnefamilier kan kose seg ute selv på barnevennlig restaurant uten å få klager. Jeg jobber i en restaurant som er lagt opp til barn. Her om dagen var det en stor barnefamile som satt og spiste, så kom det inn et godt voksent par, så alle barna, men satte seg ned. Bestillte og spiste. Når de hadde spist kom de for å klage på støy fra barna og ville ha igjen pengene. Man kan jo velge å gå en annen plass? Skal ikke barnefamilier da få gå ut å spise noen plass? Ikke er det ok at de spiser i en barnevennlig restaurant, og ikke i en "finere" restaurant heller. Skal de da bare bli hjemme? Norge er ett fritt land, og jeg synes at de skal få spise hvor de vil uten å nærmest bli lynsjet fordi de tilfeldigvis har barn. Gå en annen plass da, hvis andre mennesker plager deg.
Gjest Frysepulver Skrevet 18. november 2007 #16 Skrevet 18. november 2007 Hjelper vel ikke så mye å klage i ettertid... Foreldrene mine hadde en venninne som aldri klarte å oppføre seg når hun var ute - hun fikk tilsnakk av kelnere flere ganger og ble truet med utkastelse.
Gjest Tweek Skrevet 19. november 2007 #17 Skrevet 19. november 2007 Jeg ville ikke klaget i ettertid. Det er fordi det er ikke noe å gjøre med det nå og servitøren fikk jo beskjed som igjen ga beskjed til foreldrene. Men jeg reagerer mer på foreldrene som ikke tok tak i ungene sine. Men ja, det er utrolig kjedelig når dere hadde planlagt en rolig kveld på restaurant.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #18 Skrevet 19. november 2007 Jeg tipper at du ikke har barn selv! Hadde du sagt det samme dersom det var et julebord i god fart? Tåler man ikke andre mennesker, bør man holde seg hjemme. All den tid det ikke er forbudt for barnefamilier å spise der, så er det ingenting du kan gjøre.
Gjest nimbus Skrevet 19. november 2007 #19 Skrevet 19. november 2007 Til Indo; Ja, det finnes andre mennsker her i verden, og det burde visse barnefamilier huske på! Hvis man ikke har kontroll på ungene får man holde seg hjemme. Jeg blir faktisk sur hvis en liten drittunge løper rundt og hyler på peppes også jeg, (sur på foreldrene, ikke på restauranten) og på en fin, dyr restaurant er det enda verre. De blir dessuten ikke lynsjet fordi de har barn, men fordi de har uoppdragne bråkete barn. Heldigvis er ikke folk flest som deg, de fleste med barn har kontroll på dem, og tar hensyn til at ikke alle synes det er like bedårende når lillegutt løper rundt og ilskriker.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #20 Skrevet 19. november 2007 Selv om jeg har barn tolerer jeg ikke at andre barn løper rundt eller bråker hvis jeg er på kafe eller restaurant. Jeg har ikke sagt fra, men jeg merker at jeg blir irritert. Kanskje vi som ellers omgir oss med barn hele tiden setter ekstra pris på et rolig måltid på restaurant? Jeg ville ikke tatt med barn under 5-6 år på andre steder enn typiske familierestauranter. Barn i skolealder bør kunne sitte rolig og oppføre seg bra under måltidet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå