Gjest Evie Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 Jeg er klar over at jeg ikke bør spise de siste par timene før jeg legger meg, og når jeg bryter de gode vanene mine og spiser rett før sengetid hver kveld i noen dager eller uker, legger jeg ubønnhørlig på meg. De siste par månedene har jeg gått opp 2-3 kg på grunn av denne utrolig kjipe uvanen. Så nå prøver jeg å innta dagens siste måltid (et par knekkebrød med mager leverpostei, og noe frukt ved siden av) i 19-tiden. Det burde funke greit, joda... Mange kvelder opplever jeg dessverre at det er vanskelig å sette strek etter at jeg egentlig- i hodet mitt- er ferdig med å spise. Det flyter ut og ender i kjedespising, rett og slett, og jeg går i kjøleskap/kjøkkenskap og henter enda en ting å spise, og enda en ting... Til jeg er skikkelig stappmett og oppblåst og føler meg nedfor fordi jeg vet at buksa kommer til å stramme ekstra under magen morgenen etter. Dette skjer særlig på dager da jeg har vært stresset eller i dårlig humør i løpet av dagen, og det skjer jo av og til. Jeg oppbevarer ikke godteri i huset, det er vanlig mat jeg går og småspiser på utover kvelden. Og frukt. Gjerne banan, epler, klementiner og en appelsin i løpet av en kveld- pluss mandler, rosiner, et par ekstra knekkebrød og så videre. Totalt unødvendig. For et par dager siden tenkte jeg for meg selv at nå fikk det være nok, og hentet frem et lager med tyggis og en eske med koffeinfri peppermynte-te. Dette har jeg tygd på og drukket av de siste par kveldene istedet for å fortsette å småmumse etter at kveldsmaten er spist, og synes egentlig at det fungerer greit så langt. For jeg er jo ikke sulten, det er bare et "mumsebehov" der som må stilles uten at jeg nødvendigvis trenger å fylle magesekken helt opp til spiserøret... Nå lurer jeg på neste steg; å venne meg selv av med mumsebehovet. Det kan bli dyrt å innta to pakker tyggis (de mister jo så kjapt smaken) og tre kopper te hver kveld. Noen med tips? Eller gjerne egne erfaringer? På forhånd takk!
Gjest Blondie65 Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 Legger du deg kl 21? Spis jevnt hele den våkne tiden på døgnet og innen 2 timer etter du står opp og inntil 2 timer før du går i seng. Det er det som er rådene man får. Hvis du har en tendens til å mumse er det snarere mumsingen enn kveldsmat som får deg til å legge på deg.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2007 #3 Skrevet 18. november 2007 Blondie65: Om hun legger seg kl 21 spiller vel ingen rolle, å innta siste måltid kl 19 er et veldig greit klokkeslett. Evie: Jeg kjenner meg SÅ godt igjen. Og jeg har desverre ingen råd. Jeg har klart å gå ned 35 kg, men å gå ned 3-4 kg, som jeg nå ønsker, er 1000 ganger vanskeligere. Det går bra i perioder, og jeg tenker at "nå er alt bra ift maten, suget og alt er over", og hva skjer? Jo, det virker som at når kroppen begynner å gi slipp på kiloene, så starter spisinga igjen. Og her går det også i sunne ting, bare så det er sagt. Men, det jeg gjorde da jeg gikk ned 35 kg, var å ha en notatbok, som handlet om alt og ingenting. Jeg burde begynne med det igjen, for det fjernet/dempet impulsen jeg fikk til å spise i hytt og pine.
Gjest Blondie65 Skrevet 18. november 2007 #4 Skrevet 18. november 2007 Blondie65: Om hun legger seg kl 21 spiller vel ingen rolle, å innta siste måltid kl 19 er et veldig greit klokkeslett. Evie: Jeg kjenner meg SÅ godt igjen. Og jeg har desverre ingen råd. Jeg har klart å gå ned 35 kg, men å gå ned 3-4 kg, som jeg nå ønsker, er 1000 ganger vanskeligere. Det går bra i perioder, og jeg tenker at "nå er alt bra ift maten, suget og alt er over", og hva skjer? Jo, det virker som at når kroppen begynner å gi slipp på kiloene, så starter spisinga igjen. Og her går det også i sunne ting, bare så det er sagt. Men, det jeg gjorde da jeg gikk ned 35 kg, var å ha en notatbok, som handlet om alt og ingenting. Jeg burde begynne med det igjen, for det fjernet/dempet impulsen jeg fikk til å spise i hytt og pine. HVIS du skal følge rådet om å spise inntil 2 timer før du legger deg som jeg skrev om i min tråd er siste måltid kl 19 for tidlig - med mindre du legger deg kl 21. Det er en MYTE at kveldsmat er usunt.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2007 #5 Skrevet 18. november 2007 Det er en MYTE at kveldsmat er usunt. Amen. Jeg spiser tidlig og lett middag og et solid aftensmåltid ved 9-10-tiden. Det har fullstendig eliminert min mumsetrang.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2007 #6 Skrevet 18. november 2007 Legen in sa sist jeg var der at nyere forskning viser at en bør ha en lengst mulig fasteperiode. Altså spise så tidlig på kvelden som mulig og drøye frokosten så lenge en klarer uten at det går ut over formen. Du må rett og slett ta deg selv i nakken for å slutte å småspise, min erfaring er at det sitter i hodet, samt at jeg gjerne spiser mer dersom jeg kjeder meg.
Cherie Skrevet 20. november 2007 #7 Skrevet 20. november 2007 Når du får lyst til å mumse bør du finne noe annet å gjøre. Du kan ikke utradere en uvane uten å legge deg til en ny vane.. eller noe i den duren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå