Gjest Gjest Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 Jeg er alenemamma for en tass på 2,5 år og hadde bestemt at jeg og kjæresten min skulle kjøpe oss leilighet. Leiligheten vil stå klar neste høst og vi har skrevet under kontrakt osv. Nå har det seg sånn at det har skjært seg mellom oss og jeg har ikke råd til å betale på leiligheten alene og derfor var det min andre havdel som kom til å sitte igjen med den. Men så sa min far noe til meg om at aleneforeldre gjerne får støtte til bolig gjennom trygdekontor og sosialkontor. Noen som har noen erfaringer ang dette?
Nabodama Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 Jeg er alenemamma for en tass på 2,5 år og hadde bestemt at jeg og kjæresten min skulle kjøpe oss leilighet. Leiligheten vil stå klar neste høst og vi har skrevet under kontrakt osv. Nå har det seg sånn at det har skjært seg mellom oss og jeg har ikke råd til å betale på leiligheten alene og derfor var det min andre havdel som kom til å sitte igjen med den. Men så sa min far noe til meg om at aleneforeldre gjerne får støtte til bolig gjennom trygdekontor og sosialkontor. Noen som har noen erfaringer ang dette? Du får neppe noen varig støtte til å bo i en leilighet som i utgangspunktet er for dyr. Dette er det du kan ha krav på fra trygd: Overgangsstønad Stønad til barnetilsyn Utdanningsstønad Tilskudd til flytting for å komme i arbeid Du kan imidlertid se om du får råd til å beholde leiligheten ved å finansiere den gjennom f.eks startlån (tidligere husbanklån), etaberingslån e.l.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2007 #3 Skrevet 18. november 2007 Jeg er alenemamma for en tass på 2,5 år og hadde bestemt at jeg og kjæresten min skulle kjøpe oss leilighet. Leiligheten vil stå klar neste høst og vi har skrevet under kontrakt osv. Nå har det seg sånn at det har skjært seg mellom oss og jeg har ikke råd til å betale på leiligheten alene og derfor var det min andre havdel som kom til å sitte igjen med den. Men så sa min far noe til meg om at aleneforeldre gjerne får støtte til bolig gjennom trygdekontor og sosialkontor. Noen som har noen erfaringer ang dette? Det er ingen handicap å være alene. Det er ingen støtte til å kjøpe bolig hverken igjennom trygd/sosialkontor. du kan søke om startlån igjennom kommunen. Det er mange som er alene som skaffer seg en plass og bo. vel er det tøffere alene... Når en sr på hva en aleneforsørger får når en har et barn, så har de mere utbetalt enn hva en som er i vanlig jobb har utbetalt. Det er skattelette,bidrag, bostøtte,trygd. Man klarer det man må.
Gjest Mysticgirl Skrevet 18. november 2007 #4 Skrevet 18. november 2007 Jeg er alenemamma for en tass på 2,5 år og hadde bestemt at jeg og kjæresten min skulle kjøpe oss leilighet. Leiligheten vil stå klar neste høst og vi har skrevet under kontrakt osv. Nå har det seg sånn at det har skjært seg mellom oss og jeg har ikke råd til å betale på leiligheten alene og derfor var det min andre havdel som kom til å sitte igjen med den. Men så sa min far noe til meg om at aleneforeldre gjerne får støtte til bolig gjennom trygdekontor og sosialkontor. Noen som har noen erfaringer ang dette? Det du kan søke om er startlån hos kommunen som blir innvilget for folk med dårlig råd, som ikke har mulighet til å få lån i vanlig bank. Du kan også søke om bostøtte via bostøttekontoret i kommunene til hjelp for å betale ned boutgiftene som lån
Gjest TS Skrevet 18. november 2007 #5 Skrevet 18. november 2007 Det er ingen handicap å være alene. Det er ingen støtte til å kjøpe bolig hverken igjennom trygd/sosialkontor. du kan søke om startlån igjennom kommunen. Det er mange som er alene som skaffer seg en plass og bo. vel er det tøffere alene... Når en sr på hva en aleneforsørger får når en har et barn, så har de mere utbetalt enn hva en som er i vanlig jobb har utbetalt. Det er skattelette,bidrag, bostøtte,trygd. Man klarer det man må. Jasså.. Så du mener at 10.000 i mnd er mer utbetalt i mnd enn hva det er i en normal jobb? (Dette er med bostøtte der jeg bor nå, barnebidrag, overgangsstøtte og støtte til barnehageplass)
Gjest TS Skrevet 18. november 2007 #6 Skrevet 18. november 2007 Det du kan søke om er startlån hos kommunen som blir innvilget for folk med dårlig råd, som ikke har mulighet til å få lån i vanlig bank. Du kan også søke om bostøtte via bostøttekontoret i kommunene til hjelp for å betale ned boutgiftene som lån Takk. det var sikkert dette min far mente da.
Nabodama Skrevet 18. november 2007 #7 Skrevet 18. november 2007 Jasså.. Så du mener at 10.000 i mnd er mer utbetalt i mnd enn hva det er i en normal jobb? (Dette er med bostøtte der jeg bor nå, barnebidrag, overgangsstøtte og støtte til barnehageplass) Har du bare 10 000 utbetalt i mnd, tror jeg du vil slite med å både få startlån og betjene det. Synes dette var veldig lite å klare seg på.
Frey Skrevet 18. november 2007 #8 Skrevet 18. november 2007 Det går vel an å skaffe seg en (bedre betalt) jobb også, det vil jo bedre økonomien.
Gjest TS Skrevet 18. november 2007 #9 Skrevet 18. november 2007 Det går vel an å skaffe seg en (bedre betalt) jobb også, det vil jo bedre økonomien. Joda.. men uten utdannelse så er ikke det så enkelt da. har søkt jobber i et halvt år nå uten å få noe. (Har søkt på alt det skulle være)
Gjest Mysticgirl Skrevet 18. november 2007 #10 Skrevet 18. november 2007 Det går vel an å skaffe seg en (bedre betalt) jobb også, det vil jo bedre økonomien. Det er ikke bare bare å skaffe seg jobb vet du. Enkelte kan slite en stund og vel så det. Spesielt om du er alene med ett barn. Er ikke akkurat favoritt blandt arbeidsgivere da. Nå du har sendt en haug med søknader og ikke fått svar engang. Eller om du ikke nevner barna, blir så glad for innkallelse til intervju. Men ikke hører noe etterpå for der kan man vel ikkelyve om antall barn heller da..
Gjest Blondie65 Skrevet 18. november 2007 #11 Skrevet 18. november 2007 Snakk med boligkontoret/etaten/avdelingen i din kommune. De formidler bostøtte og kommunalt boliglån (som er en variant av startlånet, men spesielt for vanskeligstilte). Den virkelige fordelen du har som forelder er at kommunen og det offentlige i større grad er forpliktet til å hjelpe deg med å skaffe tak over hodet. Med en slik inntekt som du skisserte lenger opp i tråden har du krav på bostøtte. Men jeg vet ikke om det er rett av deg å satse så veldig hardt på en kjøpeleilighet før du har fått deg fast jobb. Det er rett og slett fordi din betjeningsevne på lån vil forbedre seg dramatisk når du får bedre inntekt og dermed vil du få bedre betingelser og høyere lån også. Lei til å begynne med, kjøp når du har fått bedre råd. Du får også bostøtte til leide boliger. Du kan også få kommunal garanti som gjør at du slipper depositum. Som nevnt - snakk med boligkontoret/etaten/avdelingen i din kommune.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2007 #12 Skrevet 18. november 2007 Joda.. men uten utdannelse så er ikke det så enkelt da. har søkt jobber i et halvt år nå uten å få noe. (Har søkt på alt det skulle være) men hva skal du da gøre når stønad forsvinner? Et prevansonsmiddel godt nok....skaf seg utdannelse og jobb før man får barn
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2007 #13 Skrevet 18. november 2007 Jasså.. Så du mener at 10.000 i mnd er mer utbetalt i mnd enn hva det er i en normal jobb?(Dette er med bostøtte der jeg bor nå, barnebidrag, overgangsstøtte og støtte til barnehageplass)med barnetrygd, så er det 12000. bostøtten kommer an på utgifter.Kjenner da FLERE SOM HAR 12-13000 UTB SOM GÅR I FULL JOBB.SKULLE BARE MANGLE AT DET IKKE ER FORSKJELL PÅ FOLK SOM JOBBER OG SOM MOTTAR YTELSER FRA DET OFF.TAR DU MED SKATTEFORDELEN, SÅ KOMMER DU ENDA BEDRE UT.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2007 #14 Skrevet 18. november 2007 men hva skal du da gøre når stønad forsvinner? Et prevansonsmiddel godt nok....skaf seg utdannelse og jobb før man får barn jøss.. for et intelligent svar da du.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #15 Skrevet 19. november 2007 med barnetrygd, så er det 12000. bostøtten kommer an på utgifter.Kjenner da FLERE SOM HAR 12-13000 UTB SOM GÅR I FULL JOBB.SKULLE BARE MANGLE AT DET IKKE ER FORSKJELL PÅ FOLK SOM JOBBER OG SOM MOTTAR YTELSER FRA DET OFF.TAR DU MED SKATTEFORDELEN, SÅ KOMMER DU ENDA BEDRE UT. Hvis de du kjenner som har 12-13000 utbetalt (det var utrolig lavtlønnet, men javel da) har barn, så har de også barnetrygd, som kommer i tillegg. Du kan ikke ta alt en aleneforsørger får av støtte, og sammenligne med kun lønnsinntekt for andre. Andre får også barnetrygd og kontantstøtte, og bor de sammen med den andre forelderen får de "bidrag" også, i form av at den andre deler utgiftene med barnet. Tjener de veldig dårlig, har de samme rett til bostøtte som aleneforeldre. Det er bare overgangsstønad (10300 i måneden, skattepliktig), og en ekstra barnetrygd (970 kroner måneden) som man får pga aleneforsørger-status. Hvis du kjenner noen som tjener så dårlig, bør de snarest gjøre noe med saken. Heltidsjobb til ca. 150000 i året? Det får du meg ikke til å tro at noen har.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #16 Skrevet 19. november 2007 Hvis de du kjenner som har 12-13000 utbetalt (det var utrolig lavtlønnet, men javel da) har barn, så har de også barnetrygd, som kommer i tillegg. Du kan ikke ta alt en aleneforsørger får av støtte, og sammenligne med kun lønnsinntekt for andre. Andre får også barnetrygd og kontantstøtte, og bor de sammen med den andre forelderen får de "bidrag" også, i form av at den andre deler utgiftene med barnet. Tjener de veldig dårlig, har de samme rett til bostøtte som aleneforeldre. Det er bare overgangsstønad (10300 i måneden, skattepliktig), og en ekstra barnetrygd (970 kroner måneden) som man får pga aleneforsørger-status. Hvis du kjenner noen som tjener så dårlig, bør de snarest gjøre noe med saken. Heltidsjobb til ca. 150000 i året? Det får du meg ikke til å tro at noen har. Joda, brutto er 21000 i mnd. Hun har 13000 utbet. Det er mange lavtlønnede som har slike lønninger. FAST. I perioder har hun tatt seg ekstrajobb for å få inn mere penger. Om du ikke har hørt om lønninger på ca 20000 i mnd så er du dårlig opplyst. Så jeg skjønner de som velger stønad fremfor jobb, da det gir mest utbytte.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #17 Skrevet 19. november 2007 Joda, brutto er 21000 i mnd. Hun har 13000 utbet. Det er mange lavtlønnede som har slike lønninger. FAST. I perioder har hun tatt seg ekstrajobb for å få inn mere penger. Om du ikke har hørt om lønninger på ca 20000 i mnd så er du dårlig opplyst. Så jeg skjønner de som velger stønad fremfor jobb, da det gir mest utbytte. 150000 i året er ikke 20000 i måneden. Overgangsstønaden er også skattepliktig, så du må sammenligne bruttobeløp. 8000 i måneden i skatt på en bruttolønn på 21000 er dessuten helt sikkert for mye. Og skulle man ha 13000 utbetalt i lønn, har man som sagt stønader på toppen av det. Barnetrygd og eventuell kontantstøtte, samt "bidrag" fra den av foreldrene man bor sammen med. Det er uansett mer.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #18 Skrevet 19. november 2007 Jeg la inn 21000 i månedsinntekt i VGs skattekalkulator. Uten noen fradrag, er den månedlige skatten på ca. 5800 kroner. Det vil si 15200 utbetalt. Altså betydelig mer enn overgangsstønaden, som i tillegg også er skattepliktig.
shiva Skrevet 19. november 2007 #19 Skrevet 19. november 2007 Jeg er alenemor til ei på 5år. Jeg har fullført utdannelse etter hun ble født, og har nå en jobb hvor jeg tjener 32000 i mnd.. Et vennepar av meg (uten barn) tjener ca. like mye tilsammen. Hvor mye penger man får inn i mnd er vel opp til hver enkelt? Jeg fikk overgangsstønad det første året, og hadde da med alle tillegg utbetalt ca. 12000 i mnd. Jeg prioriterte da å lese litt på kveldstid istedet for å se Cæsar ++, og la litt innsats i å få bedre råd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå