Gjest Tex Skrevet 12. april 2003 #1 Skrevet 12. april 2003 Plantet en liten og søt Tujahekk i fjor på sensommeren... Den rager en knapp meter over bakken og er ganske pjuskete nå. SKal den klippes nå for å bli tettere og finere nederst eller skal den ikke?
Anne Mona Skrevet 12. april 2003 #2 Skrevet 12. april 2003 Du bør ikke klippe toppen før den har fått ønsket høyde, men du kan godt stusse litt på sidene hvis den fikk vokse i hagen din i hele fjor. Ble den plantet på høsten ville jeg gitt den denne sesongen for å etablere seg. Du kan lese mer her
Karoline Skrevet 13. april 2003 #3 Skrevet 13. april 2003 Jeg vil tro det er med tuja som det er med andre busker, hvis du klipper toppen, vil det gro opp flere toppskudd. med andre ord, den kan bli finere og mer fyldig i toppen om du klipper den.
Gjest Tex Skrevet 13. april 2003 #4 Skrevet 13. april 2003 Det var det jeg trodde også, men denne hagesiden som Anne Mona refererer til sier jo det motsatte..... Så da får man vel stole på ekspertene...
Cilla Skrevet 13. april 2003 #5 Skrevet 13. april 2003 Tuja hekker skal IKKE klippes i toppen for da slutter de å vokse i høyden. De kan derimot klippes på sidene.
Gjest Tex Skrevet 13. april 2003 #6 Skrevet 13. april 2003 Men sidene er jo så pinglete..... Vokser de noe særlig i bredden da?
Fiola Skrevet 13. april 2003 #7 Skrevet 13. april 2003 Jeg klipte toppene på tuja hekken i fjord. Det gikk helt fint. Den ble fyldigere. Den vokser fremdeles i høyden, bare med flere topper. Jeg må klippe den i år også. Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke skal klippe toppen. Den stopper ikke å vokse.
Gjest Lea Skrevet 13. april 2003 #8 Skrevet 13. april 2003 Jeg fikk også beskjed om å klippe toppene for å få tettere busker. Har ikke hekk, men de to tujaene våre har vokst i høyden og er tettere enn før etter at de ble "stusset" litt.
Gjest Tex Skrevet 13. april 2003 #9 Skrevet 13. april 2003 Er det noe rart man ikke blir klok på dette!!! Noen som er gartnere her...??
Anne Mona Skrevet 13. april 2003 #10 Skrevet 13. april 2003 Spør Frøydis under hushjemhage.no sitt disuksjonsforum. Hun er gartner og har sin egen planteskole. Gå ned til Hage og under Nåletrær-avdelingen. Jeg trodde jeg visste dette, men å dømme etter de selvsikre svarene du får her blir jeg kjempeforvirra. Jeg ville i hvert fall aldri turt å toppe tujaen før den fikk ønsket hekkhøyde. Men spør Frøydis :o
Gjest Lea Skrevet 13. april 2003 #11 Skrevet 13. april 2003 Jeg fikk tips på gartneriet om å klippe av den øverste toppen på tujaen. Ikke klippe den ned over hele toppen, men bare fjerne den toppen som står opp øverst. (Hvorfor er enkle ting så vanskelig å forklare??) Kan ikke garantere for at den jeg snakket med var ekspert altså, men jeg vet at naboen min gjør det samme.
Gjest Geir Inge Skrevet 30. september 2008 #12 Skrevet 30. september 2008 Hei! Skjønner ikke problemet med å klippe tuja-hekker og busker. Jeg klipper til alle årstider, også i toppen ved behov, og hekken er grønn og fin med nye skudd hvert år.. Bruk hvass redskap! Min virker veldig stram ved at den står i rett linje. Vurderer derfor å klippe fire planter ned ca 70 cm under de andre som er på ca 2 m. På den måten bryter man opp "strengheten". En annen ting er at tuja er meget lett å formere selv. Ta en gren om våren på 20 cm, klipp den i toppen, sett den i en potte med vanlig jord, skyggefullt! Bruker ikke engang plastposer! Se til at potten ikke tørker. I løpet an sommeren vil busken begynne å skyte nye skudd. Dette til tross for at det står å lese at tuja og sypresser er vanskelige å få røtter på. Tull! Det tar noe tid og få de store på den måten, men for de som har tid og plass.. Lykke til!
Gjest Ulva35 Skrevet 30. september 2008 #13 Skrevet 30. september 2008 Tuja hekker skal IKKE klippes i toppen for da slutter de å vokse i høyden. De kan derimot klippes på sidene. Stemmer ikke hos oss iallefall. Vi har flere Tuja hekker og mannen min klipper de i toppen og de vokser i høyden som bare det
Myrthel Skrevet 2. oktober 2008 #14 Skrevet 2. oktober 2008 Vi klipper ofte tujaene våre i toppene... Og de vokser som ugress fordet. Klipper toppene fordi jeg vil ha de tettere nedenfra, og fordi jeg ikke vil ha en hekke - følelse. (liker litt ugjevne høyder) Det sto også tre digre tujaer hagen vår, da vi flyttet hit. Disse kuttet vi omtrent til halvparten av høyden, og flyttet de... Og de gror som bare det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå