Gjest Gjest_siri_* Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 Jeg skal ha eksamen i eldre historie på tirsdag hos privatist. Noen som selv har hatt denne type eksamen? Hva fikk du som tema? Noe som er mer relevant å få om enn andre ting, å kan man få en blanding av forskjellige temaer?
Bokormen Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 Jeg var oppe i Eldre historie muntlig på VK I (altså ikke som privatist), og jeg kom opp i Feudalsamfunnet og Norges union med Sverige, såvidt jeg husker
Grønt blad Skrevet 18. november 2007 #3 Skrevet 18. november 2007 Jeg kom også opp i Eldre historie, men fikk temaene reformasjonen og 1814.
pilutta Skrevet 19. november 2007 #4 Skrevet 19. november 2007 Jeg tok eldre historie som privatist, og kom opp i reformasjonen. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #5 Skrevet 19. november 2007 Norges union med Sverige, såvidt jeg husker Det er ikke eldre historie, Det er nyere historie som er fra 1750 og fram til i dag
Bokormen Skrevet 19. november 2007 #6 Skrevet 19. november 2007 Det er ikke eldre historie, Det er nyere historie som er fra 1750 og fram til i dag Hmmm da husker jeg sannsynligvis helt feil. Men var noe med Norge og Sverige iallefall
Gjest Tigress Skrevet 19. november 2007 #7 Skrevet 19. november 2007 Nei du kan ha rett - det er jo ny læreplan, før gikk eldre historie til 1850, så da kan du ha fått om unionen, om enn ikke om oppløsningen av den. Men til TS: Rise and fall of the Roman Empire Polisstater (Sparta vs Aten er klassisk) Vikingtid Føydalsamfunnet Reformasjon og renessanse De nye verdener. Svartedauen Dansk-norsk union Kanskje opplysningstid.
Gjest Gjest_siri_* Skrevet 19. november 2007 #8 Skrevet 19. november 2007 takk for svar alle sammen! Kan jo risikere å få om hvilket som helst tema. Men er greit å vite om andre er mer sannsynlige å få om enn andre... Håper på de store revolusjonene, industrialiseringen eller unionen med sverige og frem til en egen Norsk stat. Antikken og vikingtida håper jeg å unngå..men man vet aldri, gjenstår å se imorgen
Grønt blad Skrevet 19. november 2007 #9 Skrevet 19. november 2007 takk for svar alle sammen! Kan jo risikere å få om hvilket som helst tema. Men er greit å vite om andre er mer sannsynlige å få om enn andre... Håper på de store revolusjonene, industrialiseringen eller unionen med sverige og frem til en egen Norsk stat. Antikken og vikingtida håper jeg å unngå..men man vet aldri, gjenstår å se imorgen Et par av de jeg kom opp med fikk antikken og vikingtiden, men vi får krysse fingrene for at du ikke får det. Lykke til!
mamut75 Skrevet 19. november 2007 #10 Skrevet 19. november 2007 Jeg kom opp i parlamentarismen og noe annet jeg ikke husker , men dette er vel eventuelt nyere historie? . En av mine få 6 'ere hurra !! Lykke til
Bokormen Skrevet 20. november 2007 #11 Skrevet 20. november 2007 Nei du kan ha rett - det er jo ny læreplan, før gikk eldre historie til 1850, så da kan du ha fått om unionen, om enn ikke om oppløsningen av den. Var det jeg mente og, at jeg hadde om frem til 1850 eldre histore, men da dette er... 8 år siden tenkte jeg at jeg nok husket feil. Da er jeg sikker på at jeg hadde om unionen ja
Grønt blad Skrevet 20. november 2007 #12 Skrevet 20. november 2007 Var det jeg mente og, at jeg hadde om frem til 1850 eldre histore, men da dette er... 8 år siden tenkte jeg at jeg nok husket feil. Da er jeg sikker på at jeg hadde om unionen ja I læreplanen som var før K06 (kunnskapsløftet) gikk Eldre historie frem til 1850. Jeg tror ikke du kom opp i unionsoppløsningen med Sverige, men det kan ha vært overgangen fra Danmark til Sverige, eller at vi gikk i unionen kanskje? Uansett, lurer op hvordan det gikk med TS, jeg...
Gjest Gjest_siri_* Skrevet 20. november 2007 #13 Skrevet 20. november 2007 Eksamen gikk rett vest!! er superskuffa. Følte jeg hadde full kontroll å var sikker på at jeg aldri i livet kunna få en karakter under 4.. men så fikk jeg 2!!! Fikk tema " fristaten Norge"" å begynte derfor å snakke om veien Norge måtte gå for å bli selvstendig. Begynte med Danmark-norge og beveget meg oppover helt mot bokas ende. Det første kvarteret da jeg skulle snakke selv gikk bra. Men spørsmålene jeg fikk etterpå var helt merkelige, klarte ikke å svare på nesten noen av de :/ Spørsmål om hvilken slags type styreform det var under svartedauen o.l Jeg synes det var så rare spørsmål.. å sensoren mente at jeg burde ha trukket inn vikingtia å deres styreform (Går det ant å svare på sånt?) Det er jo veldig lite sentralt i boka. Huff, er ikke lett å gå opp til privatist å vite hva som er viktig eller ikke. Dessuten er det mange historiebøker å velge mellom, å historikerne har ofte delte meninger om ting.. Så endel av det jeg sa var de uenige i. Men det er vanskelig å fastslå historien, mye som er usikkert.. men uansett, dette var KJIPT! Skal forbedre karakteren til vår har jeg tenkt.. å da skal jeg være forberedt på alt, å skal gjøre det skikkelig bra!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå