Gå til innhold

FRADRAG FOR STORE TANNLEGEUTGIFTER

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må ha tre kroner hos tannlegen. Får man trekke fra på skatten slike dyre ting? Må jo ha tenner. Hva skal til?

Videoannonse
Annonse
Gjest Helen Parr
Skrevet

Link med svar.

To stikkord: Bruksisme eller periodontitt.

Skrevet
Link med svar.

To stikkord: Bruksisme eller periodontitt.

ei og takk,men linken din var hva trygden dekker. Det jeg mente er om man kan kreve fradrag på neste års ligning.

det er mange ting trygden ikke dekker,men som man kan kreve fradrag for.

Er usikker på når det gjelder kroner. Dette er noe jeg MÅ ha

Gjest Helen Parr
Skrevet
ei og takk,men linken din var hva trygden dekker. Det jeg mente er om man kan kreve fradrag på neste års ligning.

det er mange ting trygden ikke dekker,men som man kan kreve fradrag for.

Er usikker på når det gjelder kroner. Dette er noe jeg MÅ ha

Da har du misforstått. Hvis du ser på linken, så er dette utdrag fra Lignings-ABC, hvor det står om vilkårene for fradrag for sykdomsutgifter.

Reglene er slik:

Du kan etter skatteloven § 6-83 få fradrag for særlige store sykdomsutgifter hvis de overstiger 9 180 kr. pr. år og man har en varig sykdom eller lidelse, og kan dokumentere denne.

Tannbehandling regnes normalt ikke som en varig lidelse i skattelovens forstand, men det er unntak for utgifter til tannbehandling som følge av marginal periodontitt og bruksisme (tanngnissing).

Dersom du faller inn under reglene på bakgrunn av ovenstående, betyr dette at du kan kreve fradrag for beløpet i din alminnelige inntekt. Besparelsen er dermed på 28 % (siden dette er skatteprosenten på alminnelig inntekt.)

:)

Skrevet

Ville i alle fall gjemt på kvitteringene og prøvd meg på å trekke det av. Enten får du det eller så får du det ikke, det er i alle fall lov å prøve

Skrevet

En kan ikke uten videre bare trekke fra tannlegeregning på ligningen. Man må ha en dokument sykdom for å få dette dekket. Jeg fikk i mangen år dekket ca 2/3 av regning via Trygdekontoret pga sykdom. Betalte til Tannlegen og sendte inn kvittering og fikk da penger tilbake. Men først må en gjennom en papirmølle for å få det godkjent. Vet det er strengere i dag enn for en del år siden. En må høre med Trygdekontoret hvilke sykdommer man kan få dekning for. Vet at bl.a spiseforstyrrelser kan man få dekket tannutgifter til.

Skrevet

Jeg fikk fradrag for tannlegeutgifter, hull og implantater. Sendte inn samlet kvittering fra tannlegen pluss ett brev tannlegen skrev til meg sammen med selvangivelsen. Var ca 30 000.

Kan hende at jeg var heldig og ikke fikk ettersyn, men verdt ett forsøk.

Gjest Helen Parr
Skrevet
En kan ikke uten videre bare trekke fra tannlegeregning på ligningen. Man må ha en dokument sykdom for å få dette dekket. Jeg fikk i mangen år dekket ca 2/3 av regning via Trygdekontoret pga sykdom. Betalte til Tannlegen og sendte inn kvittering og fikk da penger tilbake. Men først må en gjennom en papirmølle for å få det godkjent. Vet det er strengere i dag enn for en del år siden. En må høre med Trygdekontoret hvilke sykdommer man kan få dekning for. Vet at bl.a spiseforstyrrelser kan man få dekket tannutgifter til.

Det er ingen sammenheng mellom dekning av tannlegeregning av nav og det å kunne kreve fradrag for tannlegeutgifter på likningen.

Bortsett fra at dersom man får stønad til tannlegeutgifter, kommer dette til fradrag i det beløpet man kan trekke fra i inntekten. Det er større muligheter for dekning av tannlegeregninger gjennom nav enn gjennom fradrag på likningen, så vidt jeg vet.

Skrevet
Ville i alle fall gjemt på kvitteringene og prøvd meg på å trekke det av. Enten får du det eller så får du det ikke, det er i alle fall lov å prøve

Sant nok, men vær klar over at dersom ligningskontoret mener du ikke har krav på dette, så kan de ilegge deg tilleggsskatt (også kalt straffeskatt) for forsøk på å få lavere skatt enn det du i utgangspunktet skal ha.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Sant nok, men vær klar over at dersom ligningskontoret mener du ikke har krav på dette, så kan de ilegge deg tilleggsskatt (også kalt straffeskatt) for forsøk på å få lavere skatt enn det du i utgangspunktet skal ha.

Det skal veldig mye til for at vilkårene om tilleggsskatt anses oppfylt når man forsøker seg på høyere fradrag enn det man har krav på. Likingskontoret skiller mellom tilbakeholdte opplysninger og tilfeller som du beskriver, hvor likningskontoret sitter med alle opplysninger og det er opp til likningsmyndighetene å vurdere om vilkårene for fradrag er tilstede. Skattyter har i disse tilfellene ikke tilbakeholdt opplysninger, men snarere gitt alle opplysninger og overlatt til likningskontoret å avgjøre saken.

Den eneste situasjonen jeg kan tenke meg dette er aktuelt, er hvis man år etter år forsøker seg på det samme fradraget man åpenbart ikke har krav på.

Skrevet
Det skal veldig mye til for at vilkårene om tilleggsskatt anses oppfylt når man forsøker seg på høyere fradrag enn det man har krav på. Likingskontoret skiller mellom tilbakeholdte opplysninger og tilfeller som du beskriver, hvor likningskontoret sitter med alle opplysninger og det er opp til likningsmyndighetene å vurdere om vilkårene for fradrag er tilstede. Skattyter har i disse tilfellene ikke tilbakeholdt opplysninger, men snarere gitt alle opplysninger og overlatt til likningskontoret å avgjøre saken.

Den eneste situasjonen jeg kan tenke meg dette er aktuelt, er hvis man år etter år forsøker seg på det samme fradraget man åpenbart ikke har krav på.

hei alle sammen.

takker for div svar. Nå har jeg skjekket litt rundt. Ligningskontor sier at jeg må ha skriv fra tannlegen for å få fradrag. Da er det ikke noe problem med fradraget.

Tannlegen sier at det er nødvendig for meg å få gjort dette, så da skriver han. Så nå er det bare å vente på tannlegetime den 3 des.

Gjest Helen Parr
Skrevet
hei alle sammen.

takker for div svar. Nå har jeg skjekket litt rundt. Ligningskontor sier at jeg må ha skriv fra tannlegen for å få fradrag. Da er det ikke noe problem med fradraget.

Tannlegen sier at det er nødvendig for meg å få gjort dette, så da skriver han. Så nå er det bare å vente på tannlegetime den 3 des.

Hvis det eneste vilkåret likningskontoret stilte var at du trengte et "skriv" fra en tannlege, må du nok være forberedt på at fradraget ikke blir godkjent. Men for all del, det er muligens verdt et forsøk.

Skrevet
Hvis det eneste vilkåret likningskontoret stilte var at du trengte et "skriv" fra en tannlege, må du nok være forberedt på at fradraget ikke blir godkjent. Men for all del, det er muligens verdt et forsøk.

Tar de feil? Når de sier at de må ha et skriv fra tannlegen hvor han bedømmer hva som MÅ gjøres? det er ikke snakk om en trukket tann her. De sier jo at det ikke er problemer med fradraget.....mulig de ikke vet hva de sier???

Gjest Helen Parr
Skrevet (endret)
Tar de feil? Når de sier at de må ha et skriv fra tannlegen hvor han bedømmer hva som MÅ gjøres? det er ikke snakk om en trukket tann her. De sier jo at det ikke er problemer med fradraget.....mulig de ikke vet hva de sier???

Det eneste man normalt får fradrag for på ligningen er tannlegeutgift som følge av bruksisme (tanngnissing) eller marginal periodontitt. Øvrige tannlegeutgifter er det etter lovverket ikke anledning til å trekke fra på likningen, selvom enkelte tannleger skriver erklæring til likningsmyndighetene.

Det finnes enkelte få unntak dersom tannlegeutgiftene påløper i forbindelse med annen varig sykdom.

Endret av Helen Parr
Skrevet

Vedkommende du har snakket med tar nok feil ja. Hør på Helen Parr du, hun har helt rett. Du har uansett lite å slå i bordet med senere dersom du bare har fått det bekreftet muntlig, gitt at alle skriftlig kilder taler mot at du har krav på et slik fradrag.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Minn tannlege sa for et par måneder siden at det har blitt noe lettere, ihvertfall for sykdommer, nå fra 1/2 eller noe...

Jeg har levert inn legeattest og tannlegen min skal søke om jeg kan få det dekket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...