Gjest Gjest_mandarina_* Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 Håper noen her kan hjelpe meg Et av spørsmålene gjelder utbetaling av lønn for vanlig arbeid. I skatteloven § 14-3 står det jo at kontantprinsippet gjelder, altså lønnen skattlegges når man får den utbetalt. Når jeg da jobber i desember neste måned og får lønnen først utbetalt 12. januar, skal den virkelig først tidfestes og skattelegges i 2008? Altså slik at den registreres på ligningen da? Jeg kan ikke be om å få utbetalt beløpet før. En annen ting jeg lurer på er dette såkalte "kontinuitetsprinsippet". Hva betyr egentlig det? Jeg ser at det gjør seg gjeldende ved aksjer ervervet ved gave og salg, og at diskontinuitetsprinsippet gjelder ved erverv av andre formuesgoder ved gave og arv. Er disse prinsippene gjeldende for disse bestemmelsene, eller er det prinsipper som ligger overordnet hele skattesystemet? Det siste der ble litt uklart, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener. Altså slik at man kan få en teorioppgave på eksamen (skatterett) som går ut på å redegjøre for (dis)kontinuitetsprinsippet. Gjelder det da noe annet og mer enn disse bestemmelsene? Tuuusen takk for svar
Lotten Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 Et av spørsmålene gjelder utbetaling av lønn for vanlig arbeid. I skatteloven § 14-3 står det jo at kontantprinsippet gjelder, altså lønnen skattlegges når man får den utbetalt. Når jeg da jobber i desember neste måned og får lønnen først utbetalt 12. januar, skal den virkelig først tidfestes og skattelegges i 2008? Altså slik at den registreres på ligningen da? Jeg kan ikke be om å få utbetalt beløpet før. Ja, lønn skattlegges og tidfestes først når den utbetales. Med mindre - som du selv sier - at du kunne fått den utbetalt før. En annen ting jeg lurer på er dette såkalte "kontinuitetsprinsippet". Hva betyr egentlig det? Jeg ser at det gjør seg gjeldende ved aksjer ervervet ved gave og salg, og at diskontinuitetsprinsippet gjelder ved erverv av andre formuesgoder ved gave og arv. Er disse prinsippene gjeldende for disse bestemmelsene, eller er det prinsipper som ligger overordnet hele skattesystemet? Det siste der ble litt uklart, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener. Altså slik at man kan få en teorioppgave på eksamen (skatterett) som går ut på å redegjøre for (dis)kontinuitetsprinsippet. Gjelder det da noe annet og mer enn disse bestemmelsene? Jeg vil si at diskotinuitetsprinsippet er et overordnet prinsipp som følger direkte av at norsk skatterett bygger på at skatteposisjoner ikke overføres mellom skattytere. Den som får en eiendom kan f.eks ikke påberope seg tidligere eiers eier - og botid ved senere salg. Det er den enkelte skattyter som selv må selv oppfylle alle vilkårene i en bestemmelse og er alle vilkårene oppfylt for denne skattyteren kan han ikke flytte skatteplikten over på andre ved f.eks å gi bort inntekten. Kontinuitet ved arv eller gave for aksjer mv. betyr at mottakeren trer inn i givers inngangsverdi på aksjene (med visse unntak i forhold til arveavgiftsgrunnlaget). Han/hun må altså skatte av eventuell verdistigning i givers eiertid når aksjene engang selges.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå