Gå til innhold

Regler for å spille?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 8- åring er blitt helt spillegal. Jreg merker stor forskjell på han fra tidligere. Han kjeder seg mer, er ikke like oppfinnsom, er ikke like kreativ og mest av alt så vil han bare sitte inne å spille.

Det har ikke vært noe problem tidligere,. Han har spilt litt, mest når han har hatt besøk. Jeg har ikke følt noe behov for å sette noen grenser for hvor mye spillling det blir. Men nå synes jeg det må gjøres noe. Har dere noen regler for spilling? Hvilke? Forslag til regler? Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, så skal ikke blande meg i akkurat den diskusjonen. Men vil bare tipse om at jeg personlig synes det er bedre med regler hvor han kan spille lenge om gangen sjeldnere, enn bare litt om gangen ofte. (f.eks er det bedre å spille to-tre timer i strekk èn dag i uken, enn en halvtime hver dag). Men det er jo kanskje noe gutten selv har en formening om, det kommer jo helt an på hva slags spill han spiller.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har heller ikke barn.

Men jeg synes det er naturlig at man har regler for spilling. En ting er tidsbruk, andre ting er hva som kommer først (lekser, utendørs aktivitet etc).

Jeg synes også det er naturlig at foreldre "blander seg i" hva barnet spiller.

Ellers er jeg enig med Tabris: lengre spilleøkter er gøyere enn korte.

Skrevet

Jeg er også enig med Tabris; heller lenge sjeldent.

Jeg har hørt om mange som har en slags "tidskonto", hvor de får sitte så og så lenge hvis de gjør et eller annet annet så og så lenge. F.eks. hvis de lekte ute i 1 time, hadde de samlet opp 15 spilleminutter. Spilleminuttene kunne løses inn når som helst. Så hvis de lekte ute i mange timer flere dager i uken, kunne de sitte lenge på søndagen f.eks.

En annen ting er jo å f.eks. begrense spilling om kvelden. TV-titting og å sitte ved dataen forstyrrer hjernen slik at søvnen blir mindre effektiv. Så da er det bedre å bruke andre tider på dagen enn de siste par timene før sengetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...