Gå til innhold

Hunden min skal kanskje bli pappa!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

For ca to og halv uker siden prøvde hunden vår å ei tispe å pare seg. Vi syntes at hunden vår hadde store problemer å treffe riktig så vi lo av det hele, men i går sa eieren av tispen at hun syntes at hunden hennes hadde lagt på seg litt og derfor har jeg følgende spm:

1) Hvordan kan vi finne ut om hunden er gravid?

2) Hvor lenge går tisper gravid?

3) Veit hunden min at han er faren når ungene kommer ut?

Og andre ting jeg bør vite?

Takk på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Det kan du finne ut hos dyrlegen, tror jeg. At de begynner å få melk i pattene er vel også et bra tegn.

2. Tisper går drektige i ca. 63 dager, om jeg husker riktig.

3. Nei, han har ikke noen forståelse av at han er far til valpene, men om han tilbringer mye tid med tispa og valpene når valpene er noe større - og tispa godtar ham - så kan han delta i oppdragelsen.

Nja, hva du trenger å vite kommer jo an på hvor mye du skal ha å gjøre med valpene - vaksine, mat, gi bort/selge, vaksine osv.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Vi kommer til å beholde en av valpene selv og gi bort resten. Vi har allerede flere som vil ha valpene. Hehe

En annen ting jeg lurer på er når man gir bort valpene (ca 9 uker?) er det lurt å vaksinere de eller er det den nye eieren som skal gjøre det?

Gleder meg masse.

Skrevet (endret)

Jeg vet at valpene skal bli vaksinert og få en runde ormekur før de gis bort, men jeg har aldri hatt noen valpekull selv så jeg har ikke helt oversikten over hva som blir gjort når, må jeg innrømme. Får håpe noen med mer erfaring med akkurat det kan svare. :)

Når det gjelder tidspunkt, så har jeg hørt at det er lurt å gi bort valper når de er 12 uker (samme som med kattunger) siden da både tispe og hannhund (hvis han er inne i bildet) lærer dem viktige sosiale spilleregler i 8-12 ukers alder. Men nå er det noen år siden jeg har lest hundebøker, så jeg er ikke helt oppdatert lenger - synd og skam.

Lykke til med valper! :-D

Endret av Tabris
Skrevet
Lykke til med valper! :-D

Tusen takk! Som sagt gleder jeg meg masse :fnise:

Skrevet
Her finner du en meget informativ tråd om drektighet osv. Valper leveres ny eier ved ca 8 uker. Da skal de være vaksinert og ha gjennomgått flere ormekurer.
Skrevet

Det er "vanlig" at valpekullet blir sjekket generelt av en Veterinær, husker ikke helt men ca. rundt 5 ukers alderen) Man får da utlevert en helseattest som blir gitt til ny eier av valpen rundt 8 uker.

Vet at flere seriøse oppdrettere tar ultralyd på tispen rundt 1 mnd etter paring, for å se om hun har "tatt" seg, altså er gravid og får da se om det blir stort kull/få valper og at alt ser bra ut

Skrevet
1) Hvordan kan vi finne ut om hunden er gravid?

2) Hvor lenge går tisper gravid?

Kjære vene, det er tydelig at du har satt deg inn i ting før du bestemte deg for å få kull på bikkja, ja! :filer: Dette kalles helt utrolig useriøst oppdrett... Har dere testet hundene deres for EN eneste sykdom før dette? Og du vet ikke engang hvor lenge en hund går drektig??

Gir opp jeg. Bra du postet det på KG, for på et hundeforum ville du blitt slaktet for dette.

• Liker 1
Skrevet
Kjære vene, det er tydelig at du har satt deg inn i ting før du bestemte deg for å få kull på bikkja, ja! :filer: Dette kalles helt utrolig useriøst oppdrett... Har dere testet hundene deres for EN eneste sykdom før dette? Og du vet ikke engang hvor lenge en hund går drektig??

Gir opp jeg. Bra du postet det på KG, for på et hundeforum ville du blitt slaktet for dette.

Må bare le av dette. :fnise: Jeg er faktisk ingen oppdretter. Er bare helt vanlig menneske som har hatt hunden min i 4 år nå.

Har faktisk sjekket hunden min for sykdommer men det er bare for min egen skyld.

Så NESTE gang du hopper på folk med beskyldninger som ikke er helt sant så kan du jo sjekke faktaene. :kjefte:

Skrevet

Kan ikke annet enn å si meg enig med NovaFlare. Ikke bare er det sykdommer som skal sjekkes, det er også hva foreldredyrene kanskje er bærere av. Hvordan er HD-status bak i deres linjer? Øyesykdommer? Jeg har selv oppdrettet noen kull og vet at det er mye arbeid bak for å finne rett partner til tispa. Og hvis dette er 2 ulike raser, hva er de avlet fram for? Er det brukshundrase? Jakthundrase? Selskapshund? Det er ikke bare å få fram et kull valper, det er så mye som skal stemme ellers både med gemytt ( kan selvfølgelig få hunder med dårlig gemytt ved seriøs avl også)og helse. Beste utgangspunkt for å få friske, gode valper er å finne partnere som man vet er friske. Og godkjente av NKK eller raseklubber for avl.Og blodslinjer bakover ( besteforeldre, oldeforeldre osv.)er friske og godkjente.

Det er hunder som skal ut til folk og skal kunne fungere trygt. Enhver oppdretter har ansvar for hvilke typer hunder de selger/gir bort, og at dyrene får det godt. Dette er jo hunder som, får man håpe, skal leve i 10-15 år, og som skal få et godt liv.

Skriver ikke dette for å være formanende og "bedre-viter, men syns bare jeg må sette søkelyset på hvor mange faktorer som gjelder når man skal få fram et kull valper.

Skrevet
Kan ikke annet enn å si meg enig med NovaFlare. Ikke bare er det sykdommer som skal sjekkes, det er også hva foreldredyrene kanskje er bærere av. Hvordan er HD-status bak i deres linjer? Øyesykdommer? Jeg har selv oppdrettet noen kull og vet at det er mye arbeid bak for å finne rett partner til tispa. Og hvis dette er 2 ulike raser, hva er de avlet fram for? Er det brukshundrase? Jakthundrase? Selskapshund? Det er ikke bare å få fram et kull valper, det er så mye som skal stemme ellers både med gemytt ( kan selvfølgelig få hunder med dårlig gemytt ved seriøs avl også)og helse. Beste utgangspunkt for å få friske, gode valper er å finne partnere som man vet er friske. Og godkjente av NKK eller raseklubber for avl.Og blodslinjer bakover ( besteforeldre, oldeforeldre osv.)er friske og godkjente.

Det er hunder som skal ut til folk og skal kunne fungere trygt. Enhver oppdretter har ansvar for hvilke typer hunder de selger/gir bort, og at dyrene får det godt. Dette er jo hunder som, får man håpe, skal leve i 10-15 år, og som skal få et godt liv.

Skriver ikke dette for å være formanende og "bedre-viter, men syns bare jeg må sette søkelyset på hvor mange faktorer som gjelder når man skal få fram et kull valper.

Veit ikke helt hva jeg skal si. Spurte om noe konkret og får dette til svar. Takk for omtanket men DET HOLDER NÅ!

Gjest Hundeeier
Skrevet

Du fremstår i hvert fall ikke på en like kvalmende arrogant måte som novaflare. Det er jo noe. :klemmer:

Skrevet
Veit ikke helt hva jeg skal si. Spurte om noe konkret og får dette til svar. Takk for omtanket men DET HOLDER NÅ!

Nå er du ikke moderator og kan dermed ikke regulere hva andre brukere skal skrive og ikke. En ting kan jeg forsikre deg om og det er nettopp av omtanke at slike innlegg kommer. Omtanke for hundene riktignok. Planlagt blandingshundavl fordi man har lyst på valp etter egen hund er noe av det dummeste som finnes da dere ikke har noen som helst garanti for at det positive med hunden videreføres når man blander med annen rase. Det finnes også hauger og lass av blandingshunder som trenger hjem allerede.

Skrevet

Du har vel både gjennom atferd (latt hunden din pare en tilfeldig tispe) og dine spørsmål, bevist at du uten tvil hører inn under kategorien "useriøst oppdrett" SOm hannhund eier er du også ansvarlig for kullet, for en seriøs hannhundeier sier faktisk nei dersom tispen ikke er bra nok, og i det minset hvis den ikke er av samme rase.

Skrevet

Kall meg hva du vil, men det jeg vil ha frem er at hunder som har problemer kan vell få et godt og kjærlig liv også. Alt trenger ikke å være svart eller hvit.

Ikke alle mennesker er født friske, men familie og venner er jo glad i dem.

At det fines mange blandingshunder er jeg klar over, men vi bestemte oss for dette.

At sist nevnte sier at det er tilfelle tispe veit jeg ikke hvor du har fra. Vi kjenner tispens eiere og tispen veldig godt. At det ikke er av samme rase vet jeg heller ikke hvor du har fått fra, men helt greit hvis du vil dikte en historie ut fra det jeg skrev.

Skrevet

Samme rase eller ikke. Ut fra det du skriver i det første innlegget, finner jeg det også skremmende at noen som åpenbart kan så lite om hund, finner ut at de skal drive med avl.

Skrevet
Samme rase eller ikke. Ut fra det du skriver i det første innlegget, finner jeg det også skremmende at noen som åpenbart kan så lite om hund, finner ut at de skal drive med avl.

Kan faktisk veldig mye om hunder, men siden jeg har hatt han hund så kan jeg ikke så mye om tisper. Dette er en forum for å spørre og dele, men i det siste føler jeg at det har blitt blitt ren heve seg selv og få andre til å føle seg dumme forum.

Til alle sammen:

Kjempe fint at dere kan så mye om hunder, men HUSK at det er mye dere ikke kan og jeg håper når det er noe dere lurer på at vedkommende som skal hjelpe dere oppfører seg akkurat som dere gjør med meg.

Skrevet

Hvordan i all verden skulle hunden kunne vite det?

Skrevet
Hvordan i all verden skulle hunden kunne vite det?

:fnise: Ikke veit jeg. Tenkte at siden de lukter SÅ mye bedre enn oss så kanskje han lukter at det lukter samme som seg selv. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...