Gå til innhold

Helvetes trygdesvindlere!

Gjest Forbanna på snylterne

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg har rett og slett en følelse av at terskelen for hva som regnes som en velfungerende deltaker har økt samtidig som terskelen for hva som regnes som en sykdom eller et handicap sannsynligvis er redusert.

Jøss, du kan overraske positivt. Jeg er helt enig med deg, og sitter også med dette inntrykket. De svakeste blir dobbelt rævkjørt for at øvre middelklasse skal få litt skattelette og bedre råd.

Noe av det mest provoserende jeg vet er når folk som ikke får fri fra jobb sykemelder seg får å få fri med lønn. Har faktisk hatt kolleger som har sagt rett ut "Hvis ikke sjefen gir meg fri, sykemelder jeg meg" eller "Huff..Det er så slitsomt på jobb nå..tror jeg trenger litt fri slik at jeg slipper den verste perioden" (uten tanke på at da vil det bli tyngre for kollegene sine). Da kommer blodåra i panna frem hos meg hvertfall! Trygdesnylteri er utrolig respektløst!!

Nå har jo dette strengt tatt ikke noe å gjøre med uføretrygd. Dessuten synes jeg du burde bli mer sint på sjefer som ikke erstatter sykefravær med vikarer. Det er iallfall noe som gjør meg mer forbanna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trygdesvindel straffes faktisk allerede hardere enn andre typer bedrageri fordi man både kan idømmes straff på samme måte som i andre bedragerisaker og samtidig kan få inndratt de rettighetene man har i trygdesystemet for en periode. Ut fra det lille jeg vet om rettspraksis på området, så tilsier et bedrageri i størrelsesorden 30.000 kroner eller mer ubetinget fengselsstraff. Praksisen med dobbeltstraff er for øvrig omdiskutert.

Ja, det hørtes ut som et strengt straffenivå. I hvert fall hvis man sammenligner med skattesvindel som i praksis bare blir straffet med 30% tilleggsskatt.

Skrevet
Ja, det hørtes ut som et strengt straffenivå. I hvert fall hvis man sammenligner med skattesvindel som i praksis bare blir straffet med 30% tilleggsskatt.

Ikke for å rettferdiggjøre skattesvindel på noen måte, men for meg er det faktisk en stor forskjell på å unnlate å betale det man plikter av ens egne penger til fellesskapet, og å ta mer enn man har rett til av penger som andre har betalt inn til fellesskapet.

Såvidt jeg kan huske av straffepraksis på disse områdene (vel og merke uten at jeg har sjekket opp dette nå), så er jeg ikke så sikker på at skattesvindel straffes så mye mildere enn trygdesvindel.

Skrevet
Ikke for å rettferdiggjøre skattesvindel på noen måte, men for meg er det faktisk en stor forskjell på å unnlate å betale det man plikter av ens egne penger til fellesskapet, og å ta mer enn man har rett til av penger som andre har betalt inn til fellesskapet.

Såvidt jeg kan huske av straffepraksis på disse områdene (vel og merke uten at jeg har sjekket opp dette nå), så er jeg ikke så sikker på at skattesvindel straffes så mye mildere enn trygdesvindel.

I skattesvindel med såpass små beløp som 30000 er det veldig enkelt å argumentere med at man ikke visste bedre og gjorde sitt beste. Da får man bare tilleggsskatt på 30%.

Hvis ligningsmyndighetene klarer å påvise grov uaktsomhet eller forsett, kan de pålegge 45% eller 60% tilleggsskatt. Men jeg tror det skal relativt mye til før det skjer. Derfor skrev jeg at det i praksis bare blir straffet med 30%.

Poenget er vel at skattesvindlere oftest er mer oppegående enn trygdesvindlere og derfor er det lettere for dem å slippe unna straff hvis de blir oppdaget. Loven er som vanlig hardest for de svake.

Gjest Blondie65
Skrevet
Det finnes mange andre snyltere i vårt samfunn. Jeg vil anta at for eksempel skattesvindel er langt mer utbredt enn trygdesvindel. Til sammenligning kan det også nevnes at mannen bak ”Finance Credit”-saken svindlet for tjue – 20 - ganger mer enn alle trygdesvindlerne i år har gjort til sammen. Dermed blir dette fokuset på trygdesvindlere noe underlig. Hva er grunnlaget for å stille disse i en bekymringsmessig særstilling?

En annen ting er at de som blir tatt for trygdesvindel i all hovedsak er i full jobb. Så hvorfor setter du disse i samme mistenksomhetsbås som dem hvor trygd er eneste inntektskilde? Det virker nesten som om du synes at verdens beste trygdeordninger er et onde. Og egentlig ønsker å avskaffe trygdeordningene av frykt for at noen med arbeidsevne ikke jobber. Stemmer det?

Bønna: følg godt med - her kommer noe særs sjeldent ...

APPLAUS!

Skrevet
for meg er det faktisk en stor forskjell på å unnlate å betale det man plikter av ens egne penger til fellesskapet, og å ta mer enn man har rett til av penger som andre har betalt inn til fellesskapet.

Det er ikke ens egne penger når pengene tilhører fellesskapet. I begge tilfeller er det snakk om å tilegne seg penger man ikke er berettiget til.

Poenget er vel at skattesvindlere oftest er mer oppegående enn trygdesvindlere og derfor er det lettere for dem å slippe unna straff hvis de blir oppdaget.

Tja, trygdesvindel blir jo først og fremst oppdaget i forbindelse med avdekking av skattesvindel.

Skrevet

Litt utenfor saken, men denne tråden minner meg litt om jobben min. Jeg er hørselshemmet, og siden arbeidet består av å samtale med andre, så hender det ofte at jeg må be den andre personen om å gjenta hva h*n nettopp har sagt. Og ukentlig får jeg høre av eldre damer at hvis jeg ikke kan høre, for jeg slutte å jobbe og bli uføretrygdet. Men de tar det tilbake når jeg poengterer at da må de betale mer skatt for å betale trygden til et ellers friskt menneske.

Ellers har jeg ingenting i mot trygdede, men trygdemisbrukere/svindlere er jeg ikke så begeistret for.

Skrevet

Hvordan er det mulig å svindle?

Må man f.eks ikke bli "godkjent" syk av fastlege? Med påfølgende oppfølgninger?

Svart arbeid er jo enkelt, men hvordan kan folk svindle på skatten utenom. Staten har vel full oversikt over inntekt o.l?

Skrevet
Hvordan er det mulig å svindle?

Må man f.eks ikke bli "godkjent" syk av fastlege? Med påfølgende oppfølgninger?

Den vanligste måten å svindle på er vel å jobbe, og da fortrinnsvis svart, samtidig som man mottar en eller annen form for trygdeytelse.

Svart arbeid er jo enkelt, men hvordan kan folk svindle på skatten utenom. Staten har vel full oversikt over inntekt o.l?
Staten er fullstendig avhengig av at de opplysningene som blir gitt er korrekte. Det finnes for øvrig mange måter å utføre skatte- og momsundragelse på, men jeg tror det vil være i strid med KGs regler hvis jeg i detalj forklarte hvordan det kan gjøres ;).
Skrevet

Typisk fører du opp for mye fradrag eller du trikser og fikser i samarbeid med kundene dine. Pengene setter du i utlandet slik at du ikke vekker mistanke med fint hus og høy sigarføring.

Innen ethvert felt er det drøssevis av lovlige og ulovlige skattehull (som oftest må disse benyttes sammen). Men som vanlig lønnsslave har man ikke så store muligheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...