gatebil Skrevet 18. november 2007 #1 Skrevet 18. november 2007 Hei. Noen som har noen gode råd, for nå er jeg så oppgitt. Jeg er student, mye å gjøre på skolen for tiden, siden det er eksamenstid. Jeg har alltid trent og var mye aktiv da jeg var yngre, men har bare holdt det litt vedlike de siste årene. Nå fra i høst har jeg satt meg en del mål, bl.a flere skirenn. i hovedsak turrenn, birken bla. Jeg har startet opp å trene mer seriøst. dette også for at jeg håper jeg kan gå ned noen snikkilo som har kommet på de siste årene. Men jeg er bare sliten!! Hele uka nå har jeg hatt små vondt i halsen, og vært ute av form. Jeg våkner om mrg å er langt i fra uthvilt. Trente i går, men jeg var helt gåend etter 40 min!!! orka ikke noe mer. Jeg trener oftest utholdenhet, med varighet fra 45-90 min. 2-3 ganger i uken legger jeg inn litt styrke også. ca 1 gang i uken trener jeg intervall. Det som har skjedd siden jeg startet er at jeg merket formen hadde steget for en uke siden, så ble jeg småsjuk igjen, dro ut på en studentfest, og nå er alt i bånn!!! Hvor mye ødelegger egentlig en fest for formen?? noen som vet?? jeg har nemlig hørt at en halv liter bryter ned den siste uken med trening. Dette med vekta mi skjønner jeg heller ikke.. for den går lang i fra ned. Føler meg bare oppblåst føler meg skikkelig ute av alt for tiden
Supraspinatus Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 Har et par tanker rundt det du skrev. Hvis du drakk alkohol på studentfesten, så er det ikke rart du ikke er i form etterpå. Antagelig hadde du fått forkjølelsesviruset i deg. Immunforsvaret drev på og forkjempet det. Men immunforsvaret kan bli svekket av f.eks. alkohol og overtrening. Som er den neste tingen jeg tenkte på. Har du økt hyppigheten av treningen den siste tiden? Stress svekker også immunforsvaret. Lar du deg hvile ut etter en stressende dag, eller fyker du rett på trening etterpå? Bare et par tanker, håper du blir frisk snart. En halv liter med øl gjør nok ingen skade, men mindre tiden mellom den ene til den andre er kort ;-)
gatebil Skrevet 18. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2007 Har et par tanker rundt det du skrev. Hvis du drakk alkohol på studentfesten, så er det ikke rart du ikke er i form etterpå. Antagelig hadde du fått forkjølelsesviruset i deg. Immunforsvaret drev på og forkjempet det. Men immunforsvaret kan bli svekket av f.eks. alkohol og overtrening. Som er den neste tingen jeg tenkte på. Har du økt hyppigheten av treningen den siste tiden? Stress svekker også immunforsvaret. Lar du deg hvile ut etter en stressende dag, eller fyker du rett på trening etterpå? Bare et par tanker, håper du blir frisk snart. En halv liter med øl gjør nok ingen skade, men mindre tiden mellom den ene til den andre er kort ;-) nei, jeg vet at jeg ikke blir i form dagen etter en fest. men det har liksom bare vedvart.. det ble vel litt flere halvlitere enn en... det startet allerede mandag i forrige uke, da var jeg helt kaputt..å det har bare vedvart. hadde en lengre sykdomsperiode tidligere i høst.. mye også kanskje som følge av en hard sommer, og mye stress i starten av studieåret. ja jeg har økt treningsmengden ganske mye i det siste.. om ikke mengden så mye så kvaliteten på øktene.. jeg har aldri samvittighet til å bare ligge på sofaen..men jeg må jo ha med meg noen tv-serier så får alltids slappet av da. dagene går med til skole-gå hjem-mer skole arbeid-trening-mer skolearbeid, og noe tv.. skulle ønske formen bare kom tilbake der den en gang var..
Supraspinatus Skrevet 18. november 2007 #4 Skrevet 18. november 2007 nei, jeg vet at jeg ikke blir i form dagen etter en fest. men det har liksom bare vedvart.. det ble vel litt flere halvlitere enn en... det startet allerede mandag i forrige uke, da var jeg helt kaputt..å det har bare vedvart. hadde en lengre sykdomsperiode tidligere i høst.. mye også kanskje som følge av en hard sommer, og mye stress i starten av studieåret. ja jeg har økt treningsmengden ganske mye i det siste.. om ikke mengden så mye så kvaliteten på øktene.. jeg har aldri samvittighet til å bare ligge på sofaen..men jeg må jo ha med meg noen tv-serier så får alltids slappet av da. dagene går med til skole-gå hjem-mer skole arbeid-trening-mer skolearbeid, og noe tv.. skulle ønske formen bare kom tilbake der den en gang var.. Det kan være overtrening. Du kan prøve å slutte med å trene en liten periode for å se om det blir noe bedring. Du kan også gå til legen om det ikke bedrer seg i løpet av en uke. Evt ta blodprøve og se om det dreier seg om en infeksjon eller en eller annen mangel.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2007 #5 Skrevet 18. november 2007 overtrening kan fort skje ja! har vært der selv. dro på sats om morgenen, var med på heftige høypulstimer flere ganger i uka, 5-6 for å være nøyaktig. gikk greit for en lang periode, men så måtte jeg bare innse at jeg var overtrent, parkerte i sofaen resten av dagen. gadd ikke noe mer. men full spiker på trening da! har trappet ned til 2-3 kondistimer i uka, og 2 styrketimer. merker stooor forskjell. deilig med overskudd igjen! kanskje noe å prøve for deg også?
*Pepperkake* Skrevet 18. november 2007 #6 Skrevet 18. november 2007 Husk at forkjølelser ofte sitter i 2-3 uker selv om man ikke merker så mye til det, og trening gjør i allefall så det tar lengre tid å bli frisk for meg.
Gjest Tigress Skrevet 19. november 2007 #7 Skrevet 19. november 2007 Det er flere ting som er nevnt over her som kan være årsaken. En ting, som jeg har sett gang etter gang hos en kamerat av meg, er at han ikke tar hensyn til småinfeksjoner - forkjølelser etc, eller at han begynner å trene for fort etter å ha vært syk. Det er bedre å ta det litt rolig i tre dager, selv om en føler at en er frisk etter to. Resultatet av å begynne for tidlig er ofte at en må kutte trening i to uker i stedet, fordi infeksjonen får sette seg. Men du sier du har eksamen. Jeg tror som de andre her at du er overtrent. Husk at i en stressperiode som eksamen, så vil du kanskje ikke få nok restitusjon, dermed kan du bli overtrent selv om du til og med trener mindre enn vanlig! Den der har jeg testa ut sjøl - jeg trente bare en to-tre ganger i uka (spinning, gjerne doble timer), men undervurderte at jeg i løpet av arbeidsuka hadde flere netter med litt for lite søvn. Og klask" sa det da tigressen dundra i bakken... Spis godt, sov godt, og kutt treninga litt!
gatebil Skrevet 19. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. november 2007 Tusen takk for svar alle sammen.. jeg begynner å innse nå at jeg kanskje har kjørt meg selv litt hardt i det siste.. at jeg ikke tar hensyn til formen, men kun hensyn til treningsmengden. Jeg ga kanskje ikke kroppen nok ro tidligere i høst da jeg slet to uker med en kraftig bihulebetennelse.. å har nå på nytt gått å harket og hatt halsvondt.. denne siste perioden har jeg ignorert å trent for det.. ser nå at det kanskje ikke er så lurt. har bare så lyst å bli i ordentlig god form.. slik en form at det finnes ingen tunge bakker, slik en form at alt bare går av seg selv.. Jeg har vært der tidligere..å jeg vil så gjerne tilbake dit.. I tillegg så er jeg livredd for å legge på meg mer enn jeg har gjort.. for da føler jeg meg ikke vel, i tillegg til at treningen går enda tyngre... Skal tenke litt mer på meg selv.. ta noen dager treningsfri.. Takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå