Gå til innhold

Vi sliter med muggsopp og høy luftfuktighet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte oss leilighethet for ikke alt for lenge siden. I prospektet sto det bl.a. at "Vindu på soverom 2 bør skiftes ut". I tillegg sliter vi med masse fuktighet. Soveromsvinduet er konstant duggbelagt uansett hva vi gjør, temperatur, utlufting etc.. Det samme gjelder det andre soverommet som ikke er i bruk. Stuevinduer er også mye utsatt for fukt. Badet er nyrenovert(null fuktskader) og utsturt med bra luftesystem, likevel blir det dugg i vinduet.

Pga. duggen, har det utviklet seg muggsopp i soveromsvinduet, samt litt i baderomsvinduet til tider. Ettåringen vår sover på samme rom som oss(ikke mulighet til å ligge på det andre soverommet, da det må helrenoveres), og det er henne vi er mest bekymret for. Vi har begynt å merke det på helsen i form av depresjoner, konstant slapphet og hyppig forkjølelse.. Og muggen, den sprer seg til hele vinduskarmen...

Huset er bygd på slutten av 50-tallet.

Spørsmålene er da som følger:

Hvor mye blir det for et nytt vindu med montering?

Bør vi kontakte eiendomsmegler? Burde de ha målt luftfuktigheten blant annet?

Hva er egentlig grunnen til så mye dugg?

Hva bør vi gjøre for å løse problemet?

Kjempetakknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig godt spørsmål, vi har også masse dugg men ikke muggsopp, enn så lenge.

Skrevet

Hvilken etasje bor dere i?

Om det er på bakkeplan kan det være at det er dårlig drenering rundt huset så fuktighet siger opp gjennom treverk osv. Dette ville blitt oppdaget ved mål av fukt i treverk i huset.

Jeg ville nok tatt kontakt med fagmann når det gjelder sopp og fukt for å få en skikkelig gjennomgang. Det er jo tydeligvis ikke utlufting som er problemet. Så fuktigheten må komme et sted far inne i huset.....

Skrevet
Hvilken etasje bor dere i?

Om det er på bakkeplan kan det være at det er dårlig drenering rundt huset så fuktighet siger opp gjennom treverk osv. Dette ville blitt oppdaget ved mål av fukt i treverk i huset.

Jeg ville nok tatt kontakt med fagmann når det gjelder sopp og fukt for å få en skikkelig gjennomgang. Det er jo tydeligvis ikke utlufting som er problemet. Så fuktigheten må komme et sted far inne i huset.....

Vi bor i 2. etg, så det er heldigvis ikke det som er problemet.. Ang. fagmann.. Hva kalles en slik fagmann?

Skrevet

Fukt på innsiden av gamle vinduer er klassisk kondensproblem.

En luftavfukter vil fjerne noe av problemet. For å bli kvitt problemet må dere sette i nye moderne vinduer. Ellers i gamle hus så er ventilasjon mangelfull eller ikke eksisterende. Det betyr at fukt fra bad, kjøkken .. bilr værende inne i stedet for å bli ventilert ut.

Har dere noen avtrekksvifter i leiligheten Tutta ?

Skrevet
Fukt på innsiden av gamle vinduer er klassisk kondensproblem.

En luftavfukter vil fjerne noe av problemet. For å bli kvitt problemet må dere sette i nye moderne vinduer. Ellers i gamle hus så er ventilasjon mangelfull eller ikke eksisterende. Det betyr at fukt fra bad, kjøkken .. bilr værende inne i stedet for å bli ventilert ut.

Har dere noen avtrekksvifter i leiligheten Tutta ?

Det er ikke store leiligheten(75 kvm), og vi har kun en avtrekksvifte på badet. Noen av vinduene er av nyere dato, andre er det på tide å skifte ut. Vi har undersøkt pris, og det billigste vinduet kommer på rundt 3000 + montering i tillegg.

Ellers må jeg takke for fin informasjon! Det at det ikke eksisterer ventilasjon i gamle leiligheter, visste jeg ikke..

Skrevet
Ellers må jeg takke for fin informasjon! Det at det ikke eksisterer ventilasjon i gamle leiligheter, visste jeg ikke..

Skikkelig gamle leiligheter er som regel godt ventilert. Leiligheter fra sekstitallet og framover mangler ofte ordentlig ventilasjon, og det er ofte brukt plast mellom isolasjon og plater, slik at husene i tillegg "puster dårlig". Det kan også være at tidligere eiere har kledd igjen noe av den opprinnelige ventilasjonen. Se etter på utsiden av huset om det er noen ventilasjonsåpninger som burde ha en korresponderende ventil inne. Jeg vil tippe at problemet deres har med slikt å gjøre. Har dere feks. skikkelige ventiler på soverommene? Hvis dere har det, sjekk om de er tette pga. fuglereir o.l. Det burde være en smal sak å få montert ventiler på ytterveggen dersom slike mangler. Når dere får nye vinduer, sørg for å få vindusventiler i dem og la disse være åpne. Er det mugg i et vindu, MÅ dere skifte det ut. Det er en billig helseforsikring selv om det koster akkurat nå.

Skrevet

Og bruk i alle fall den vifta dere har godt. La den alltid stå på, ha dør åpen til badet og la ventiler være åpen slik at det kommer inn frisk luft der. Det erstatter ikke å bytte ut vindu eller gjøre forbedringer, men det er et akutt tiltak som kan hjelpe litt.

Gjest nextlife
Skrevet

Dårlig inneklima og muggsopp kan gi store og varige helseplager. En vestentlig ting å huske på er at det er ikke all muggsoppen som er synlig. Den som ligger skjult inne i materialer kan være like farlig for helsa som den som er synlig. Det er også slik at muggsopp som er død kan være skadelig.

Jeg råder dere til å ta kontakt med Astma og Allergiforeningens inneklimakontor, der har de stor kunnskap om alt dette du spør om.

Legger med en link til en database med masse info om inneklima.

Lykke til

http://www.naaf.no/no/Tjenester/Kunnskapsbank-om-inneklima/

Gjest nextlife
Skrevet
Det var en fin link nextlife!

:tommelopp: Håper det kan gi dere som etterspør hjelp noen svar og råd videre på veien. Dårlig inneklima og muggsopp er desverre et alfor vanlig problem, med potensielt alvorlige helseplager

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Hei,

Jeg har liten peiling på hva du kan gjøre praktisk med huset. Men jeg har peiling på det rettslige. Hvis leiligheten er i vesentlig dårligere stand enn det følger av selgers egenerklæring kan leiligheten ha en mangel, slik at du har krav på prisavslag etter avhendingslovens § 3-9. Du kan kontakte ditt lokale rettshjelpstiltak for å få gratis hjelp til å undersøke om du har et krav mot selgeren, og de skriver også brev osv. for deg. De ansatte i rettshjelpstiltakene er viderekommende jusstudenter, som har god trening i slike saker. Hvis du sier hvor i landet du bor kan jeg gi dge kontaktinfo til nærmeste rettshjelpstiltak :)

• 2 uker senere...
Skrevet

hei alle sammen. jeg har fått noe som ligner på sopp på innsiden av veggen.. det går bort etter vask. noe som vet hva dette er og hva det kommer av?

• 5 måneder senere...
Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet (endret)

Jeg bodde inntil nylig i en leilighet med muggsopp. Jeg er allergiker og reagerte allerede første døgnet med reaksjoner som brystsmerter, sår hals og hodepine. Det tok et par uker, så fant jeg hvor muggsoppen var.

Mycoteam kom og tok prøver og bekreftet rikelig vekst, særlig av den allergi og astma fremkallende sorten.

Jeg flyttet ut for mange uker siden, men jeg blir ikke frisk. Går på en såkallt Candida-diett for å få soppen ut av kroppen, men legen forbereder meg på at dette kan ta svært lang tid, og at jeg kan få varige helseplager generellt.

Jeg hevet leieavtalen med umiddelbar virkning, samt holdt tilbake husleie (huseier ble varslet om muggsoppen maks to uker etter innflytting). Nå har jeg enda ikke fått mitt depositum tilbake, enda rapporten fra mycoteam er helt klar: leiligheten er helsefarlig, i tillegg har jeg fremvist lege erklæring.

Utgiftene mine i denne forbindelse har vært enorme, i tillegg stort fravært fra jobb (langtidssykemeldt).

Hva slags rettigheter har jeg egentlig her, kan jeg kreve erstatning i forhold til helsa mi? I USA hadde jeg trolig vært millionær allerede, men slik fungerer det nok ikke i lille Norge.

Forsikringen min dekker ikke dette, er det noen som vet hva slags rettigheter jeg kan ha her? Send gjerne på mail:

Epostadresse endret iht Kvinneguidens regler - Bolledeig (mod)

Endret av Bolledeig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...