Gjest Gjest_cc_* Skrevet 17. november 2007 #1 Skrevet 17. november 2007 Jeg lurer litt på deres meninger og om dere har noe forslag på hva vi kan gjøre i denne situasjonen; Vi har nettopp kjøpt oss leilighet. På visningrundene spurte vi spesielt om naboene da vi ønsker et rolig og trygt sted, og megler og selger nikket, smilte og fortalte kort om naboene og sa de var meget rolige og greie. Vårt inntrykk etter å ha flyttett inn er totalt annerledes!! I nabo leiligheten er det konstant festing med alkohol, høy musikk, mye folk og støy. Naboen oss under, som også ble omtalt som stille og rolig, er narkoman, og vi har vært vitne til alt fra dealing m.m rett utenfor stuevinduene. Vi er meget missfornøyd med opplysningene vi har fått, og sitter allerede med planer om å flytte igjen! Finnes det noe rettigheter, noe vi kan gjøre, klage på hos megler, et eller annet? Blir veldig glad for råd!
*Pepperkake* Skrevet 17. november 2007 #2 Skrevet 17. november 2007 hmm jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet, men dette må da kunne stilles likt med andre feilaktige opplysninger? :klø: Dersom man spør om badet er fagmessig utført og megler sier ja, men det viser seg å være feil så er jo det feilaktig...
Grissini Skrevet 18. november 2007 #3 Skrevet 18. november 2007 Uff, dette er en kjedelig situasjon. Men hvis du skulle selge din leilighet, ville du vært ærlig og sagt at naboen er festglad og han under er narkis? Jeg er usikker på om dette går som "feilaktige" opplysninger- det er stor forskjell på et lekk bad og en kjip nabo. Dersom du bor i et borettslag - kontakt styret omgående! Du har min dypeste medfølelse, vi sliter med en kjip tenåringssønn i blokken, men vi har gått sammen med diverse naboer og skrevet klagebrev til styret. Han og kompisene som tilstadighet reker i gangene her, har gjort grove overgrep på både de norske lover og borettslagets lover og vedtekter. Lykke til, håper dere finner ut av det!
Arkana Skrevet 18. november 2007 #4 Skrevet 18. november 2007 Jeg skjønner at dette er kjipt, men hverken du, tidligere eier eller megler har kontroll over hvilke naboer du har, slik man har kontroll på f.eks. standard på badet. I teorien kan faktisk disse naboene du klager over ha flyttet inn rett før deg. Selv om det på visningsdatoen var rolige naboer er jo aldri det en garanti for at disse vil fortsette å være rolige, eller at de vil fortsette å bo der, folk flytter på seg. Dette kan også bli vanskelig å bevise. Tidligere eier kan bare hevde at du faktisk ikke har vært plaget av naboene før (kanskje har dere virkelig ulik terskel for støy?), det blir rett og slett ord mot ord.
*Pepperkake* Skrevet 18. november 2007 #5 Skrevet 18. november 2007 Det høres fornuftig ut det de andre sier. Jeg ville kontaktet politiet ang dealing utenfor stuevinduene. Det er imot loven! Og samtidig ville jeg kontaktet styret og lagt inn klage. De kan få de til å flytte ut hvis de er et stort problem for naboene. Jo flere som klager, dess bedre er det. Ta en prat med andre naboer og hør om de har opplevd det samme som deg.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2007 #6 Skrevet 18. november 2007 Tusen takk for alle svar! Grissini; Jeg forstår at de unnlater å nevne slik for å få solgt, har tenkt på det. For våres del så endte det med at vi sitter vi her i en leilghet vi helst ikke vil være i pga vi ble "feilinformert", så vi er mest frustrert over situasjonen og lurer på om det faktisk er noe vi kan gjøre. Vi tok kontakt med selger i går og spurte om disse var klar over dette, og svaret var at dette visste de godt, men, som Arkana nevnte, det hadde ikke plaget dem.. Men har de ikke noe som helst opplysningsplikt når de blir spurt direkte? Hun innrømmet jo tross alt at hun visste om dette, og atpåtil lo hun! *pepperkake*; Jeg og samboer var ute å gikk en tur nå, og kom i snakk med en nabo like bortenfør "vår rekke," og samtalen kom inn på dette med naboene. I følge denne damen hadde hele nedre delen (vår rekke) et meget negativt rykte med narkomane, bråk, våpen (fra noen år tilbake) osv. Så denne delen har ikke vært ukjent for politiet...! Føler at man bør da få litt informasjon?! Må få ut litt frustrasjon her, se. Vi har dyr og ofte unger på overnatting! Kattene våre går konstant med halen mellom bena og er nervøse, stakkar små! Men for å holde meg til saken. Vi bor i rekkehusleilighet, men dette er selveie, og dermed ikke noe boretslag, og noe styre å kontakte. Skulle ønske vi visste om dette før vi kjøpte, føles som det store stuevinduet våres er en eneste stor TVskjerm hvor krimkanalen går konstant! Vi sitter her fortvilet uten å vite hva vi kan gjøre. Tenkte ta kontakt med megler i morgen, men har ikke noe tro på at vi kommer noen vei dessverre. Tusen takk for all forståelse!
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2007 #7 Skrevet 18. november 2007 Ang. å gå sammen med naboer å klage, så vil nok ikke det fungere særlig bra, da dette tydeligvis er et "dårlig strøk" hvor alle/ flesteparten er av samme ulla..! Så det blir nok til at vi flytter ganske snart igjen, men poenget er at jeg er veldig missfornøyd med informasjon om at naboen er "rolige og greie!"...
Annie Skrevet 18. november 2007 #8 Skrevet 18. november 2007 Kan du ikke ta kontakt med en advokat og høre om dere har en sak i det hele tatt? Det er jo feilopplysning da dere spesifikt spurte om dette, spørsmålet er jo om dere har noe skriftlig sånn at det kan bevises..
*Pepperkake* Skrevet 18. november 2007 #9 Skrevet 18. november 2007 Kanskje du kan prøve å skrive et brev eller en mail om saken? Formuler den slik at de må "tilstå" i svaret og da har dere jo bevis.... Men advokat er i allefall riktig vei og gå!
Gjest vsn Skrevet 18. november 2007 #10 Skrevet 18. november 2007 Det er ikke lenge siden det ble avsagt dom i nord troms tingrett hvor huskjøper fikk hevet kjøpet pga naboen. Selger opplyste ikke om naboen som var steine hakke gal. Kjøper fikk hevet kjøpet pga tilbakeholdte opplysninger. Jeg tror derfor dere har en sterk sak. Finn denne dommen på nettet, ta kontakt med advokat og hør. Men gjør det fort som fan. Man kan ikke vente i det uendelige før man reklamerer.
Gjest vsn Skrevet 18. november 2007 #11 Skrevet 18. november 2007 Så det blir nok til at vi flytter ganske snart igjen, men poenget er at jeg er veldig missfornøyd med informasjon om at naboen er "rolige og greie!"... Men da har dere tapt penger. Dokumentavgifta og så utgifter til megler når dere skal selge. I verste fall selger dere uten å opplyse om naboene. Ny eier blir forbannet, går til sak og får hevet kjøpet. Jeg ville reklamert, og bedt om å få hevet kjøpet og som sekundær påstand prisavslag. En av delen får dere nok.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #12 Skrevet 19. november 2007 Dette var oppmuntrende ord, vsn! Jeg fant dommen du viste til, i tillegg til et par andre tilfeller som gjaldt det samme! Skal kontakte advokaten til samboeren i morgen og se hva vi får til! Er fler ting i tillegg til disse naboene vi ikke er fornøyd med. Blandt annet at det blir vann ut over halve baderomsgulvet når vi dusjer. Brannalarm fulgte ikke med, og da vi ringte og komenterte dette fikk vi svar at oi, den hadde hun klart å ødelegge, men det var jo bare å kjøpe en ny..!? Det bråker i rørene i veggen når vi skrur på kranen på kjøkkenet.. +- Så noe må vi få til vel!
Gjest kritisk gjest Skrevet 19. november 2007 #13 Skrevet 19. november 2007 Brannalarm fulgte ikke med, og da vi ringte og komenterte dette fikk vi svar at oi, den hadde hun klart å ødelegge, men det var jo bare å kjøpe en ny..!? Det bråker i rørene i veggen når vi skrur på kranen på kjøkkenet.. +- Så noe må vi få til vel! Dette er vel bare pirk vel? En brannalarm får du for ett par hundre kroner jo.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #14 Skrevet 19. november 2007 Selvfølgelig har vi kjøpt en brannalarm selv, men så vidt jeg vet er dette påbudt å følge med!?! Og det er fort gjort å legge merke til mindre "ubetydelige," i noen sine øyne, mangler når man er i vår situasjon.
Gjest vsn Skrevet 19. november 2007 #15 Skrevet 19. november 2007 Selvfølgelig har vi kjøpt en brannalarm selv, men så vidt jeg vet er dette påbudt å følge med!?! Og det er fort gjort å legge merke til mindre "ubetydelige," i noen sine øyne, mangler når man er i vår situasjon. Jeg skjønner at det er irriterende. Men det skal være VESENTLIGE feil og mangler som koster over 5% av kjøpesummen før dere kan regne med å få dekt det. Jeg ville derfor ikke brydd meg om alle disse småfeilene. For det kan fort slå tilbake på dere selv, hvis dommeren oppfatter dere som krangelaktige og kravstore så vil dere kanskje ikke få medhold. Jeg ville konsentrert meg om naboen(e). Noter ned dato for når du snakket med selger. Allier deg med naboer som kan stille opp som vitne hvis det skulle bli rettsak. Få nå høre hva advokaten sier!:-)
Gjest vsn Skrevet 19. november 2007 #16 Skrevet 19. november 2007 En annen ting: hvis advokaten til samboeren din ikke har fast eiendom som spesialområde, så burde dere kontaktet en annen advokat. Gå på advokaten.no (tror det heter det) og trykk på "finn en advokat". Vi prøver selv å få hevet huskjøpet vårt. Så vi har lært litt underveis. Skal i tingretten i neste uke, men nå prøver motparten å hale ut tiden. Vi har holdt på siden januar nå. Dere bør derfor ha tålmodighet hvis dere går i gang med advokatstyr;-) Husk at dere får dekt advokatutgifter gjennom husforsikringa deres. Dere må betale en egenandel og 20% av utgiftene. Resten dekker forsikringa. Opptil 80000 eller 100000. Spørs hvilket selvskap dere bruker. Hvis selger har eierskifteforsikring, så reklamerer dere både overfor selger og eierskifteselskapet. Siden det går på tilbakeholdte opplysninger må dere evt stevne både selger og eierskifteselskapet. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #17 Skrevet 19. november 2007 Takk for utdypet svar, vsn! Jeg vil gjerne bare få si at dette dreier seg om naboene, og det er dette vi tok opp her som problemet. Så vi vil som du sier vsn, forholde oss til dette. Det er godt å få råd fra noen som selv har vært/ fortsatt er i samme situasjon. Vi kommer tilbake til hvordan det går! Tusen takk for hjelp så langt!
Gjest vsn Skrevet 19. november 2007 #18 Skrevet 19. november 2007 Det høres bra ut. Jeg er ganske freidig av meg. Så da jeg fant en ganske lik sak som vi sliter med. Da fant jeg tlfnr til de huskjøperne. Jeg ringte og pratet med dem for å høre hvordan deres sak er, hva de har gjort etc. Hvis du ikke lider sterkt av sjenanse kan du jo ringe dem som fikk hevet huskjøpet i nord troms tingrett. De kan helt sikkert gi dere noen tips. Når man går gjennom denne dritten selv, er man bare glad hvis man kan hjelpe andre. Unner ingen dette.
wondergirl Skrevet 19. november 2007 #19 Skrevet 19. november 2007 Jeg kjenner en som fikk noe prisavslag fordi megler ikke hadde opplyst om at det var boliger for rusavhengige i etasjen under der hun kjøpte leilighet. Så jeg tror det skal være mulig å i hvertfall få et prisavslag. Men det hjelper jo ikke så mye når man egentlig ikke har lyst til å bo der i det hele tatt. Håper det ordner seg for dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå