Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at barn under 17 år er på skattelisten ??

Trodde det var foresatte det gikk under.

Oppdaget at en 10 åring står på skattelisten

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det vanlig at barn under 17 år er på skattelisten ??

Trodde det var foresatte det gikk under.

Oppdaget at en 10 åring står på skattelisten

Det er ikke vanlig at en 10-åring er oppført i skattelisten. Dersom barnets foreldre er døde vil barnet bli ført opp i skattelistene som en selvstendig skattyter. Det samme kan gjøres dersom foreldrene er fratatt foreldreansvaret eller den daglige omsorgen. Rent praktisk tror jeg også det kan skje dersom barnet har mottatt en erstatning som ikke skal være skattepliktig som formue. For å hindre at barnets formues samberegnes med foreldrenes, skilles barnet ut som en selvstendig skattyter.

Skrevet
Det er ikke vanlig at en 10-åring er oppført i skattelisten. Dersom barnets foreldre er døde vil barnet bli ført opp i skattelistene som en selvstendig skattyter. Det samme kan gjøres dersom foreldrene er fratatt foreldreansvaret eller den daglige omsorgen. Rent praktisk tror jeg også det kan skje dersom barnet har mottatt en erstatning som ikke skal være skattepliktig som formue. For å hindre at barnets formues samberegnes med foreldrenes, skilles barnet ut som en selvstendig skattyter.

Det er som du skriver...foreldrene er fratatt omsorgen. Nå er det kjent i nærmiljøet at hun bor hos tante pga mor er "syk"

Sannheten er noe annet. Hun vil aldri flytte til mor igjen. Det er varig omsorgsovertagelse.

Men at hun står på skattelisten er for meg å utlevere barnet/foreldrene(mor)

Skrevet
Det er som du skriver...foreldrene er fratatt omsorgen. Nå er det kjent i nærmiljøet at hun bor hos tante pga mor er "syk"

Sannheten er noe annet. Hun vil aldri flytte til mor igjen. Det er varig omsorgsovertagelse.

Men at hun står på skattelisten er for meg å utlevere barnet/foreldrene(mor)

Det er jeg helt enig med deg i. Hvis jeg var verge for dette barnet tror jeg at jeg ville tatt det opp med likningsmyndighetene. Etter ligningsloven skal skattelistene ikke inneholde opplysninger om personer hvis opplysningene i skattelistene kan røpe et klientforhold. (lignl. § 8-8). Mitt personlige syn er at man på dette grunnlaget burde holde barn som lignes selvstendig p.g.a omsorgsovertakelser utenfor listene.

Skrevet

:overrasket:

I jobben min ser jeg det meste av papirer som produseres om barn i forbindelse med PPT, BUP, barnevern og skole, og denne tråden fikk meg til å sjekke noen navn. Det ser ut til at barn som er varig overlatt til barnevernet/fosterforeldre føres opp i skattelistene.

Rart at ingen ansvarlige har vært klar over at dette strider mot personvernloven :klø:

Gjest Frysepulver
Skrevet

Min søster er 15 og står ikke oppført, mens venninnen i samme klasse står oppført i år. Denne venninnen bor sammen med begge foreldrene sine (samboere).

Skrevet
Min søster er 15 og står ikke oppført, mens venninnen i samme klasse står oppført i år. Denne venninnen bor sammen med begge foreldrene sine (samboere).

Har denne veninen egen inntekt eller formue? Barn er ikke skattepliktige før de er 17? Det føres vel på foreldrene inntil de er 17? (trodde jeg)

Gjest Frysepulver
Skrevet
Har denne veninen egen inntekt eller formue? Barn er ikke skattepliktige før de er 17? Det føres vel på foreldrene inntil de er 17? (trodde jeg)

Det stod ingenting der, derfor synes jeg det var rart... Foreldrene driver eget firma, så sånn sett kunne det jo hende at hun hadde jobbet der, men det stor "0-0-0" på alt...

Skrevet
:overrasket:

I jobben min ser jeg det meste av papirer som produseres om barn i forbindelse med PPT, BUP, barnevern og skole, og denne tråden fikk meg til å sjekke noen navn. Det ser ut til at barn som er varig overlatt til barnevernet/fosterforeldre føres opp i skattelistene.

Rart at ingen ansvarlige har vært klar over at dette strider mot personvernloven :klø:

Det er ille!!!!!Jeg var inne på Datatilsynests sider for å ta kontakt,men fant ingen emailadr. Har sendt brev til skattedir,men de har ikke svart. Svar gis innen tre dager,men det har gått en uke.

Når man vet at de fleste bruker skattelistene som underholdning, og ingen ting annet.

Jeg vil tro at div fosterforeldre skjekker disse listene også. Rart de ikke reagerer. Dette gjelder mange barn.

Gjest Frysepulver
Skrevet
:sjokkert: Søkte opp et fosterbarn i familien nå, han 6 år og står der!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...