Smørblomsten Skrevet 17. november 2007 #1 Skrevet 17. november 2007 Lillegutt sklei og datt og slo munnen sin, det blør litt fra den ene hjørnetanna (oppe) og når jeg "lirker litt" på den beveger den seg mer enn de andre tennene... Hva bør jeg gjøre? Han gråt bare de første par minuttene, så det virker ikke som om han har særlig vondt i munnen. Bør tannlege oppsøkes imorgen?
ToveM Skrevet 17. november 2007 #2 Skrevet 17. november 2007 det er det ikke mye å gjøre med, men veldig ofte fester de seg igjen. Så lenge tannen bare er løs er det ikke farlig, problemet er hvis tannen blir slått innover, da kan det skalde de nye tennene
Bokormen Skrevet 17. november 2007 #3 Skrevet 17. november 2007 Du kan godt oppsøke tannlegevakten imorgen, eller avvente til mandag og gå til tannklinikken han tilhører. Mest sannsynlig er tannen bare subluksert (dvs slått litt løs), om du ikke ser at den har skiftet stilling? På melketenner gjør tannlegen vanligvis ingenting med dette, annet enn å følge opp jevnlig. Du bør gi han myk mat i en ukes tid, minst mulig skorper, epler, gulrøtter osv, og gjerne vaske tannen og tannkjøttet rundt med Corsodyl (fås reseptfritt på apoteket) med en Q-tips for å hindre bakterievekst. Dette kan du gjøre 2 x daglig, etter du har pusset tennene. Om det er vondt å pusse i området, pusser du bare ellers og vasker området med Corsodyl som nevnt over. Dette gjøres vanligvis i en ukes tid. Det er veldig lurt å gå til tannlegen, iallefall åp mandag, mest for å få registrert skaden. Når pasienten er 2 år er det en liten risiko for at det kan komme en skade på den nye tannen, noe som man aldri vet før denne kommer frem i 6-7års alder. OM det mot formodning skulle bli en skade på denne, er det stort sett veldig liten, og bare av kosmetisk art:) Dere må også følge med på tannen som er slått fremover, selv og. Om den forandrer farge (grå eller gul er vanligst) eller pasienten får en "kvise" (fistel eller abscess) i tannkjøttet over tannen, bør dere kontakte tannlegen og det er mulig at tannen bør fjernes. Dette går oftest veldig bra, men som sagt: det er alltid lurt å få det vurdert og registrert av tannklinikken dere hører til
Smørblomsten Skrevet 17. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 17. november 2007 1000 takk for svar :) Virker som om du virkelig har peiling på dette temaet
Bokormen Skrevet 17. november 2007 #5 Skrevet 17. november 2007 (endret) 1000 takk for svar :) Virker som om du virkelig har peiling på dette temaet Bare hyggelig Og bare slenge på en ting til, det er helt riktig som Tove M sier, et viktig poeng jeg glemte: de fester seg vanligvis igjen (men det sa seg selv kanskje i det andre jeg skrev) Endret 17. november 2007 av Bokormen
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2007 #6 Skrevet 17. november 2007 1000 takk for svar :) Virker som om du virkelig har peiling på dette temaet Bokormen er tannlege
Smørblomsten Skrevet 17. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 17. november 2007 PS: hvor lang tid må jeg forvente at det tar før tannen har festet seg? Jeg bør vel ikke "lirke" for mye/ofte på den? Og: hvis jeg skal oppsøke tannlege på mandag, kontakter jeg da min vanlige tannlege, eller skal det være såkalt skoletannlege (selv om han bare er to år gammel...)? Takk!
Bokormen Skrevet 17. november 2007 #8 Skrevet 17. november 2007 Det varierer endel hvor lang tid det tar å feste seg, vanligvis skjer det innen et par uker om tannen får hvile. Du skal IKKE pirke eller kjenne på den i det hele tatt videre Og du skal kontakte barnets tannlege, dvs den offentlige tannlegen (tidligere skoletannlege). De har dere helt sikkert registrert, og barnet blir vanligvis kalt inn der første gang når de er 3 år, men de tar inn barn før om det er grunn til det (skader, at helsestasjonen har oppdaget hull osv).
Gjest Gjest_Tvilling76_* Skrevet 19. november 2007 #9 Skrevet 19. november 2007 Lillegutt sklei og datt og slo munnen sin, det blør litt fra den ene hjørnetanna (oppe) og når jeg "lirker litt" på den beveger den seg mer enn de andre tennene... Hva bør jeg gjøre? Han gråt bare de første par minuttene, så det virker ikke som om han har særlig vondt i munnen. Bør tannlege oppsøkes imorgen?
Tvilling76 Skrevet 19. november 2007 #10 Skrevet 19. november 2007 Kontakt skoletannlegen på den skolen sønnen din sokner til. Vi fikk time samme dag og har vært der til 4 kontroller nå i ettertid. Tatt bilder hver gang. De var nemlig redd for at slaget kunne skade tennene bak. Nå har de festet seg igjen (kunne ikke spise epler, knekkebrød etc en stund, men hva gjorde vel det..), og alt ser ut til å være i den skjønneste ordne. Sønnen vår var 2 år da han slo løs begge fortennene..
Smørblomsten Skrevet 19. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 19. november 2007 Vet ikke om jeg er dum, men jeg synes tannen virker "ikke så løs" lenger og han spiser normalt og ser ikke ut som han er plaget etter fallet søndag. Så jeg har derfor ikke oppsøkt tannlege Det eneste jeg ser er at tannkjøttet har fått en blødning og derfor er blått/lilla rett over tannen som fikk seg en trøkk...
Bokormen Skrevet 20. november 2007 #12 Skrevet 20. november 2007 (endret) Jeg syns du bør kontakte tannlegen uansett, om ikke annet, så for å registrere skaden. Dette er nyttig for tannlegene senere, om det skulle vise seg å ha blitt en skade på den permanente tannen, eller om det viser seg at melketannen må trekkes. Og ja, den er sikker mindre løs allerede nå. Endret 20. november 2007 av Bokormen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå