Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei dere,

jeg har aldri skjønt dette. Hvordan vet jeg hvor mange cm høy og bred en tv på 32 tommer er? Hva er formelen for dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvor høy eller bred en 32 tommer stor tv er. Noe jeg derimot vet er at diagonalen på skjermen (avstanden fra det ene hjørnet til det hjørnet på skrå over skjermen) er 32 tommer lang.

Beklager hvis dette ikke var til noen hjelp... :sjenert:

Skrevet

Takk for svar!

Hm, man kan jo likevel ikke regne ut høyde og bredde, for det avhenger jo av vinkelen på diagonalen... Hvordan i alle dager klarer folk å finne ut hvor store tver de har plass til på veggen? :ler:

Gjest lillebøll
Skrevet

Aha. Da lærte jeg noe nytt i dag jeg og :)

Skrevet (endret)

Forholdet er jo 16:9 og en tomme er 2,54 cm. Hvis du har en litt avansert kalkulator kan du regne det ut. Jeg har ikke 32" selv, så får ikke sjekket om det er korrekt, men tror det må bli riktig med 71x40cm. Husk på at tommene spesifiserer skjermflaten og at det som regel er en kant på cirka 5-10 cm rundt på hver side.

http://i1.tinypic.com/6omqphe.jpg

Innlegget endret

Arwen (mod)

Endret av Arwen
Skrevet

Wow, tusen hjertelig takk! :)

Hvis utregningene dine stemmer passer 32" perfekt!

Skrevet

Hvor stor selve tv' er har vel noe med plasseringen av høytalerne. Hvor stort selve skjermbildet er sier ikke noe om størrelsen på tv'n. Tror rett og slett du må sjekke hver tv som du finner interessant.

Skrevet

Ja, jeg tror det, gjest.

Jeg får ta med meg tommestokk på elektrosjappa, og gi blanke i om det ser latterlig ut :ler:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

gå inn på elkjop.no eller siba eller en eller annen nettside som sleger tv. der står målene under spesifikasjoner

Skrevet

Jeg har 32" Samsung flatskjerm.

Den er 80 cm bred og 52 cm høy.

Skrevet

Er det bare skjermbildet, Brunhilde?

Skrevet

Sjekk den tekniske spesifikasjonen for TV-en du har tenkt å kjøpe. Der vil fysiske mål være beskrevet. Tommestørrelsen er for vagt. Størrelsen på høytalerene vil variere.

Gjest Blondie65
Skrevet
Ja, jeg tror det, gjest.

Jeg får ta med meg tommestokk på elektrosjappa, og gi blanke i om det ser latterlig ut :ler:

Få med deg brosjyrer fra butikkene - der står målene oppgitt i cm.

Det er stor forskjell på hvor bred og høy de forskjellige TV'ene er - som nevnt har det med hvor høyttalerne er plassert og hvor stor ramme det er rundt skjermen.

Skrevet
Er det bare skjermbildet, Brunhilde?

Nei, det rignte på døra, så jeg glemte å skrive at det er hele appratet, uten fot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...