Snuppelure Skrevet 17. november 2007 #1 Skrevet 17. november 2007 Jeg trenger litt hjelp. Jeg kan lese jobbmail hjemmefra. Vi har en MS exchange server som jeg kobler meg til via en nettleser. Det fungere fint. Så skal jeg i teorien kunne koble meg til firmaets server hjemmefra for å jobbe med dokumenter. Til dette har jeg fått en vpn adresse som ser ca slik ut: vpn.firma.no Burde det stått /exchange bak? Kan noen fortelle meg steg for steg hvordan jeg kobler til?
Veslejenta Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 Det finnes litt forskjellig type vpn-tilkoblinger. På min jobb har vi en løsning hvor man på den bærbare jobb-PCen installerer en VPN-klient. Når man åpner denne, så må man legge inn adressen til jobbserver og brukernavn og passord som man bruker på jobben. Vi må i tillegg hver gang legge inn en kode som man får fra en digipass-kalkulator. Når jeg velger å koble til, kommer jeg inn på jobbens nettverk og får opp alt på akkurat samme måte som på jobben. Men det finnes forskjellige måter å koble seg opp på, så du må ta en prat med brukerstøtte eller IT-avdelingen på din jobb.
mamut75 Skrevet 22. november 2007 #3 Skrevet 22. november 2007 Det høres jo halvveis mer ut som en web mail , dvs at exhange server har web grensesnitt ? Hvis det er en Web mail og ikke en vpn tilkopling går du bare inn på nevnte addresse og taster inn brukernavn og passord , som ofte er det samme som når du logger på nettverket/domenet på jobb .
Gjest Lea Skrevet 22. november 2007 #4 Skrevet 22. november 2007 Jeg tror ikke at VPN skal ha "exchange" til slutt. Den trenger ikke å ha noe med exchange-serveren å gjøre. Og det er vel kanskje ikke mulig å tippe på hvordan denne tilkoblingen skal være. Jeg ville spurt IT-ansvarlig der du jobber eller noen andre som har med dette å gjøre, så vil du nok få et riktig svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå