Gå til innhold

Har satt kirsebærlikør, men den er for sterk?

Kykkelikokos

Anbefalte innlegg

Satte kirsebærlikør en gang i juli eller august. Brukte kirsebær, ren polsprit og sukker. Jeg kan ikke smake på den selv siden jeg er gravid, men mannen smakte på den i går og mente at den smakte veldig sterk alkohol. Hvordan blander vi den ut slik at den blir litt svakere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan tynne den med enten vann/sukkerlake eller kirsebærsaft, men antakelig er likøren rett og slett ikke ferdig ennå.

Jeg ville ha latt den stå ei stund til med bær, og deretter satt den til modning. Sett den i romtemperatur eller litt varmere.

Min erfaring er at kirsebærlikør trenger lang modning for å bli rund og god i smaken. Likører satt på cognac rundes av fortere enn likører satt på vodka/ren sprit.

Likør satt på 60% må tynnes med vann, mens den enkelte ganger må sprites opp om den er satt på 40% Det siste er avhengig av hvilke bær og krydder som brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om jeg setter den til modning uten bær allerede nå? Jeg har allerede silt av bærene.. Når jeg tenker etter så burde den nok kanskje ha stått litt lenger, men det er i hvert fall ikke bærsmaken som mangler - for det var visstnok steker kirsebærsmak på den.

Jeg lurer på å sette den til modning nå. Er det dumt? Skal jeg vente med å tynne den ut i såfall? Og hvis det er 60% sprit, skal jeg tynne ut med vann eller sukkerlake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt tynne den før du setter den til modning, men det er vanskelig å kjenne akkurat hvordan den blir.

Vann er OK hvis likøren er veldig søt. Hvis den ikke er søt nok må du ha i sukkerlake, evt ha i mer sukker etter hvert.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet desverre ikke hvordan likør egentlig skal smake, så jeg er redd jeg gjør det feil.. Men jeg vurderer å bruke sukkerlake, for den kunne visstnok vært søtere. Får få hjelp av mannen når vi tynner den ut, og gjøre litt og litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk det av noen som har kirsebær i hagen. Det er vel mulig å få kjøpt på grønnsakstorg og lignende om sommeren, men om vinteren er det kanskje ikke så lett å få tak i såfremt man ikke kjenner noen som har frosne bær. Aner egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger frosne kirsebær i poser på Ultra iallefall :) Er ikke så verst pris på det heller. Selger også blåbær, bringebær, bjørnebær, multer , tyttebær osv der.

Jeg har selv brukt frosne kirsebær derfra til likøren jeg har satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tynnet den ut med sukkerlake , og den ble visstnok mye bedre. Da setter jeg den til litt lengre modning før den giss i julegave :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...