Gå til innhold

Makspuls

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hørt at et estimat for makspuls er 220-alder. Dette gir meg en makspuls på 200. Under intervalltrening i dag var jeg oppe i 210, og da hadde jeg fortsatt litt mer å gi. Er det normalt å ha en makspuls på over 220, og er det positivt eller negativt?

Skrevet
Jeg har alltid hørt at et estimat for makspuls er 220-alder. Dette gir meg en makspuls på 200. Under intervalltrening i dag var jeg oppe i 210, og da hadde jeg fortsatt litt mer å gi. Er det normalt å ha en makspuls på over 220, og er det positivt eller negativt?

220-alder er bare veiledene. Den avvik på 20s/min er ikke unormalt.

Makspuls er ikke et mål for fysisk form.

Skrevet
220-alder er bare veiledene. Den avvik på 20s/min er ikke unormalt.

Makspuls er ikke et mål for fysisk form.

Jeg er klar over at det ikke er et mål for fysisk form, jeg bare lurer på om det har noen betydning for hjertets funksjon e.l.

Skrevet
Jeg er klar over at det ikke er et mål for fysisk form, jeg bare lurer på om det har noen betydning for hjertets funksjon e.l.

Jeg vet ikke hvorvidt dette gjelder mennesker også, men hos dyr, så er pulsen generelt høyere jo mindre dyret er, og vice versa.

Jeg tviler på at man skal ha noe forskjellig hjertefunksjon om man har 200 eller 220 i makspuls i ca samme alder. Det er vel heller andre ting som blodtrykk som sier mer om hjertets funksjon.

Men jeg er ikke lege eller tilsvarende, så jeg tenker egentlig bare høyt.

Skrevet

Så lenge du er frisk tror jeg det er helt greit. Ellers lever jeg farlig. Det kan jo forsåvidt tenkes at jeg gjør, men jeg har også makspuls på sikkert 230. Hvis den regelen om 220 minus alder er riktig, så er vel jeg på minussida i alder, tror jeg...

Hvis det stemmer det Supraspinatus sier, så kanskje det er fordi jeg er en ganske liten sak?

Skrevet
Så lenge du er frisk tror jeg det er helt greit. Ellers lever jeg farlig. Det kan jo forsåvidt tenkes at jeg gjør, men jeg har også makspuls på sikkert 230. Hvis den regelen om 220 minus alder er riktig, så er vel jeg på minussida i alder, tror jeg...

Hvis det stemmer det Supraspinatus sier, så kanskje det er fordi jeg er en ganske liten sak?

Makspuls kan avvike, men den regelen med størrelse har jeg rett og slett hentet fra discovery channel. En liten snutt for et par år siden som beskrev at pulsen på små dyr (flaggermus) kunne være veldig høy, husker ikke tallene. I motsetning til elefanten som hadde veldig lav puls.

Skrevet

Det med sammenheng mellom puls og størrelse er vel noe som gjelder for dyrearter, og er en del av et forsøk på å finne sammenhenger mellom karakteristika som størrelse, masse, stoffskifteaktivitet og livslengde.

Det kan være av interesse for forskere som beskjeftiger seg med å forstå livsbetingelsene for utdødde dyrearter, f.eks. Dersom man kunne lese noe om livslengde ut av størrelsen eller andre anatomiske trekk, så ville kanskje det være til hjelp.

Man vet jo fra før at det er en sammenheng mellom livslengde og antall celledelinger i kroppen. Etter ca 50 delinger begynner DNA-replikasjonen å slarke, og cellene begynner å dø.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...