Gjest Gjest_Mie_29D79E Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 har så lyst å forsøke meg på å bake skikkelige wienerbrød helt fra bunnen av. vet at det er mye jobb og har ikke lyst å bare prøve en oppskrift uten å vite om den er bra eller ikke. noen som har en å anbefale som de vet funker? er forberedt på masse jobbing her :D
Gjest nextlife Skrevet 17. november 2007 #2 Skrevet 17. november 2007 Wienerbrød 50 g gjær (ikke tørrgjær) 1/2 dl sukker 1/2 ts salt 2 små egg 3 dl matfløte ca 10 dl hvetemel 200 g kald smør (sett det gjerne i fryseren ei stund) Bland gjæren i den kalde fløten, rør inn eggene. Bland deretter inn alt det tørre. La deigen hvile i 10 min i kjøleskap. Kjevle en avlang firkant, i underkant av 1 cm tykk. Høvle smøret med ostehøvel, og legg det på halvparten av leiva, og brett den andre halvdelen over. Brettes i 3, legg i kjøleskape til hvile i ca 1/2 t (men pass på at den ikke begynner å heve, da er den umulig å kjevle pent) Kjevle deigen ut til en avlang firkant igjen, ca 1 cm tykk. Gjenta betting i 3, så i kjøleskap. Kjevle ut deigen til ei avlang leiv, ca 1 1/2 cm tykk. Skjær strimler av deigen, ca 1 1/2 x20 cm. Snurr disse strimlene, legg de i den wienerbrødfasongen du vil, og legg på evt fyll (eggekrem, makronfyll, syltetøy. Etterheves i ca 40 min, stekes ved ca 225 grader i ca 10 min. Lykke til, nybakte wienerbrød er fantastisk godt
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 17. november 2007 #3 Skrevet 17. november 2007 tusen tusen takk.... prosjekt Wienerbrød starter i morgen....
Gjest nextlife Skrevet 17. november 2007 #4 Skrevet 17. november 2007 Det er kjempemorsomt å bake wienwerbrød. Glemte forresten å si at jeg synes det er best med vaniljekrem i midten, bruker TINE sin, den er perfekt i konsistens til dette bruket
Toro Skrevet 17. november 2007 #5 Skrevet 17. november 2007 Hjemmelagde winerbrød smaker utrolig godt. Men det er en del jobb å få kjevlet ut deigen: Selv liker jeg best makronfyll.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2007 #6 Skrevet 18. november 2007 Ble kjempebra resultat. Brukte vaniljefyll fra tine. Tusen takk for oppskriften : d
Gjest nextlife Skrevet 18. november 2007 #7 Skrevet 18. november 2007 Bare hyggelig, flott at resultatet ble bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå