Gå til innhold

Ugler, er det parringstid på denne tiden av året?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

HerreGUUUUUUUD, så uglene utenfor i skauen gauler!!!!

ER det parringstid?

Har rundt en 15 forskjellige ugler utenfor i området her. Først begynner en....så kommer en til...som om de diskuterer...som om de sier "nå gauler vi som bare py, slik at Birthe ikke får sove!!!", plutselig er det et uglekor....intens....varer ganske lenge...så helt stille....og på'an igjen.

Noen som vet hva dette er for en oppførsel?

Hms, har ikke lagt merke til så mange ugler her før, rart at det plutselig er så mange!! Har bodd her i snart 10 år!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:ler:

Nå har jeg prøvd lenge å søke på nettet etter ugler+parring osv osv, men det er umulig!

Ble jo til slutt oppriktig interessert. :P

Fillern.

Skrevet

Før har jeg bare hørt et par kattugler...nå er det skikkelige ugler...hehe!

Jeg har ikke actually peiling på hvordan de forskjellige uglene sine lyder er! Jeg har kalt de som var her før for kattugler, hørtes ut som skrik fra katter...litt "wuiiiiiiik, wuuuuuuuuiiiiiiik, wuuuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik" osv :)

Hehe :P

"wuiiiiik, wuuiiiiik" fra meg!

Skrevet

Vel -kattugler er skikkelige ugler så gode som noen, og forsåvidt også noen av de vakreste uglene (etter min mening).

Kattuglene hekker sånn ca. rundt mars/april, så det kan godt være paringsleik du hører.

Uglene har mange ulike lyder -faktisk opererer de SAMME uglene med helt forskjellige lyder. Jeg kan ikke alle utenat, men jeg vet de to mest karakteristiske lydene for iallefall kattugler.

Hunnen: Kvviiitt, kvviiitt (en forholdsvis "skjærende" kort lyd

Hannen: hooo, oh oh oh oh hoooooooo

Dette er de lydene "mine" ugler stort sett har.

Synes ikke du skal iritere deg over uglene. Selv har jeg lite med ugler rundt meg nå i år. Jeg har hengt opp en diger uglekasse i håp om at de skulle komme og hekke der -men desverre fant de seg et annet sted å bo :cry:

Lær deg heller litt mer om ugler i stedet for å bare iritere deg over de. Det er utrolig spennende!

Nelle :briller:

Skrevet

Viste ikke du var så glad i ugler, Nelle!!!

Men, det er lurt det Nelle sier der: Lær deg noe om dem enn og irritere deg over dem!

Ugler er urtolig vakkre dyr!

Skrevet

Duenes "kallerop" ligner veldig på en ugles. Det er ikke duer du hører da? Kom til å tenke på det fordi du skriver at du ikke ante det fantes så mange ugler rundt der du bor.

Vibeke

Skrevet
Viste ikke du var så glad i ugler' date=' Nelle!!![/quote']

MarianneE (og dere andre også forsåvidt): Det er visst mye dere ikke vet om meg... :wink:

Jeg hørte en "iriterende" lyd noen netter på rad for et par år siden. En natt hørte jeg lyden så nærme vinduet mitt at jeg var overbevist om at det var et dyr som stod med halve hodet inn vinduet -minst. Jeg stod opp, og kikket ut. Så ingen ting. Så kom jeg til å kikke opp -og der, på en gren rett overfor vinduet mitt satt en diger kattugle. Det er noe av det vakreste jeg har sett i hele mitt liv -jeg ble helt bergtatt. Etter det leste jeg mye om kattugler, og snekret en kattuglekasse i håp om at ugla skulle komme tilbake og bosette seg. Jeg lærte meg også forskjellen på lyden til hannen og hunnen, og registrerte at det åpenbart var både en hanne og hunne som sirklet rundt i området. Jeg bor på en gård, og det er en del mus i skogen rundt her -har lagt merke til at uglene har spist mus som kattene har tatt tidligere på dagen -men som de ikke har giddet å spise. Men altså -det har enda ikke kommet noen ugler i kassa mi, men det er jo aldri for seint! Kanskje neste vinter?

Skrevet

Nelle:

Beklager, jeg irriterer meg ikke SÅ mye!! Blir bare så vanvittig skremt, kvepper sånn til, når, etter hva du har sagt, hannuglene begynner med sangen sin! Kviiit-kviiiiit kan stemme, ja! :) Takk for hjelpen.

Spurte min mor, som har bodd her hels livet, om hvordan det var med ugler her. Hun fortalte om en gang da jeg var liten. vi var på besøk hos mormor, som også er nabo, da bodde vi ikke her. Iallefall, vi satt i stuen, det var kveld, men lyst ute. Utenfor hadde de en stor parasoll stående. Plutselig stod det en stor kattugle på den, den stirret inn på oss, lenge. Jeg var så liten at jeg nå ikke husker det.

Er det vanlig oppførsel av en kattugle?

Nelle, klart kattugle er like mye ugle som andre ugler :)

Har forresten en del flaggermus her. Hender om natten, hvis jeg har skrivebordslampen, som utgir sterkt lys, på, at jeg får en flaggermus hengende på vinduet! hehe, morsomme dyr :)

Nei, jeg bor faktisk ikke SÅ langt ute i Gokk, bare 20 min fra Bergen sentrum!!

Skrevet

:oops: Faktisk har jeg aldri tenkt meg ugler og parring! :lol: Men så slo det meg ... De må da leve videre de også. :ler:

Skrevet

P.S. Har dere lagt merke til hvor genial min nye avatar er sånn rent fargemessig? Den glir jo rett inn på sidene her som den reneste perfekte kamuflasje. Ugler er jammen smarte!! :wink:

Skrevet
:oops: Faktisk har jeg aldri tenkt meg ugler og parring! :lol: Men så slo det meg ... De må da leve videre de også. :ler:

:hoho::hoho::hoho: (prøv og se det for deg.....)

Skrevet

Kira: Hehe, ja, nettopp, de må forplante seg, de og! :D

Jeg vet ikke helt, det går vel livlig for seg oppi trærne?

Mye hopping, uling, nebbekosing og fjærbrusing?

Uhh... Ihvertfall! Nok om det.

Nelle: Ja, hehe, tok litt tid før jeg så innlegget ditt angående kamuflasje :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...