Curry Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 Kan jeg lage pizzaen klar i kveld uten å steke den eller blir den merkelig da? Tenkte å lage bunnen og legge på "kjøttdeigsausen" i dag, og så legge på tomater, paprika og ost i morgen! Hvordan blir bunnen da mon tro? (pizzakokk)
Gjest Morgan le Fay Skrevet 16. november 2007 #2 Skrevet 16. november 2007 Jeg ville ventet med å legge på noen som helst form for saus osv, så ikke fuktigheten trekker inn i bunnen og gjør den ekkel og bløt. Eventuelt kan du forsteke bunnen noen minutter allerede i kveld, og deretter legge på alt av fyll rett før steking.
Curry Skrevet 16. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. november 2007 Ja, det kan jeg jo kanskje gjøre. Forsteker man på samme temperatur som vanlig? Forkorter man da steketiden tilsvarende når man steker den ferdige pizzaen? Og har noen noe erfaring med å kjevle ut pizzadeigen på stekeplaten for så å la den stå et døgn i kjøleskapet før man legger på resten? (Som dere skjønner har jeg det litt travelt i morgen)
Malama Skrevet 16. november 2007 #4 Skrevet 16. november 2007 Ville nok også ventet med å ha på sausen, det tar jo ikke lang tid å smøre den utover om du har en forstekt bunn (sparer litt tid på videre steking da ja) og sausen ferdig i en bolle i kjøkespaet, annet fyll ferdig oppskåret (med plast over holder det seg greit) og osten erdig raspet. En to tre, tryll Ellers pleide mamma i min barndom å ssteke to pizza når hun først gjorde det, men en med svært lite ost på. Denne ble frosset, og ved neste pizzaanledning var det bare å ha på mer ost og steke den litt til, så var den ferdig. Men å frysen den er jo i drøyeste laget til i morgen da, men i kjøleskapet kanskje? (vi putter altid pizzarester i kjøleskapet og varmer neste dag, men det blir ikke helt det samme. Men om du har på "fesk ost" og den ikke er stekt så innmari lenge første gangen, kanskje?
Arkana Skrevet 16. november 2007 #5 Skrevet 16. november 2007 Jeg ville heller laget pizzabunnen og latt den kaldheve i kjøleskap over natten og laget ferdig kjøttsausen. I morgen er det da bare å kjevle ut deigen, legge på fyll og steke.
Curry Skrevet 16. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 16. november 2007 Yes! Da har jeg strategien klar! Kaldheving av deig og laging av fyll (liker å la kjøttsausen putre leeeeeeeeeeenge på komfyren) i dag og så smeller jeg det sammen i morgen. Som dere skjønner er jeg rimelig patetisk på kjøkkenet, og nå har jeg et spørsmål til: jeg har lyst til å ha en grovere bunn og har grovt sammalt hvete i skuffen (!) Noen som har en oppskrift? Eller skulle jeg hatt fin sammalt hvete?
Curry Skrevet 16. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 16. november 2007 Yes! Da har jeg strategien klar! Kaldheving av deig og laging av fyll (liker å la kjøttsausen putre leeeeeeeeeeenge på komfyren) i dag og så smeller jeg det sammen i morgen. Som dere skjønner er jeg rimelig patetisk på kjøkkenet, og nå har jeg et spørsmål til: jeg har lyst til å ha en grovere bunn og har grovt sammalt hvete i skuffen (!) Noen som har en oppskrift? Eller skulle jeg hatt fin sammalt hvete?
Curry Skrevet 16. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 16. november 2007 Er visst litt patetisk på dataen også!
Malama Skrevet 16. november 2007 #9 Skrevet 16. november 2007 Bare bytt ut noe av hvetemelet med samalt, går greit det (lager ikke pizzabunne etter mer avensert oppskrift enn "mel til passe deig" jeg...) Om du bruker grov sammalt bruker du bare en mindre andel sammalt enn om du har fin sammalt (fin sammalt er jo på et vis bare en blanding av grov sammalt og hvetemel...)
Curry Skrevet 16. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 16. november 2007 Okay Malama! Da ordner det seg! Da blir det (pizzakokkens mann) og i morgen uten for mye stress. (Jøss, nå føler jeg meg som en skikkelig hardbarka nordmann, pizza og rødvin på lørran! Men vi skal kose vårs!) God helg all sammen!
ThirtySomething Skrevet 16. november 2007 #11 Skrevet 16. november 2007 Hvis du passer på å ha halvparten med hvetemel, så kan du ha resten grovt og det blir alltid vellykket. Har man for mye grovt kan deigen ha en tendens til å bli..rar. Det er min erfaring, og jeg er heller ikke akkurat noen superkokke.. fniiiss.. Jeg lager ofte fyllet og har i fryseren. Lager litt når jeg først lager. Og deigen er jo lett som en plett, så det tar jeg der og da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå