Femiline Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 (endret) Ja, er det noen som gjør det? Jeg tør å innrømme at jeg gjør det. Hvis jeg skal inn på apoteket for å hente en resept, eller inn på postkontoret for et frimerke, betale bensin (nå bruker jeg mest kort), inn i butikken for en melk etc.. Da lar jeg faktisk barna sitte igjen i bilen, 2 og 5 år. Det fordi, jeg er raskere ute av butikken enn jeg hadde klart å få de ut av setene, inn i butikken, hente en melk, mase på de at de ikke skal røre noe, betale og pese med disse selene på setene deres igjen. Det samme når jeg henter storebror i barnehagen, det hender faktisk jeg lar minstemann sitte igjen i bilen, med noe å leke med. Det er mest hvis jeg skal være rask, hvis vi skal rekke noe etter barnehagen, altså rett inn, hente storebror og rett ut igjen. Ellers vil nemlig minstemann leke, og mens jeg får organisert storebror til å kle på seg, og passe på at jeg får med meg alt, har lillebror klart å komme seg inn til lekene og godt i gang med å leke. Da vi er klar til å gå, blir det hyl og skrik, og det tar meg bortimellom mye krefter for å få han til å gå, og inn i bilen igjen. Så ja, for min egen enkelthets skyld, så lar jeg barna sitte igjen i bilen da jeg skal utføre raske ærender. Jeg må også nevne at jeg ikke gjør det hvis det er kø på de nevnte stedene, da tar jeg med de inn. Endret 16. november 2007 av Femiline
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2007 #2 Skrevet 16. november 2007 Jeg og mine to yngre brøre satt ofte igjen i bilen mens mamma eller pappa var et kjapt ærend inne på butikken etc. da vi var små. Jeg er eldst og mine brødre er hhv tre og syv år yngre enn meg, og jeg hadde stor glede av å lure mine brødre til å tro at mamma eller pappa hadde gått fra oss og kom ikke tilbake igjen til bilen Vi på et lite sted og jeg synes det er helt ok å sette barna igjen i bilen for en kort stund. Hadde nok vært mer skeptisk til å gjøre dette i en større by.
Gjest Helen Parr Skrevet 16. november 2007 #4 Skrevet 16. november 2007 Jeg gjør det hvis ærendet er kort. Siden vi bor på et lite sted vurderer jeg faren for at noe skulle skje som mikroskopisk.
Antoinette Skrevet 16. november 2007 #5 Skrevet 16. november 2007 Jeg har ikke egne barn men er ofte barnevakt og ja, skal jeg gjøre et kjapt ærend så venter de i bilen. Men jeg bor på et lite sted, ville aldri gjort det i feks. Oslo.
ThirtySomething Skrevet 16. november 2007 #6 Skrevet 16. november 2007 Jeg gjør det hvis det er en butikk der jeg kan se bilen ut vinduet. Aldri ellers. Jeg har sett en bil selvantenne. Og selv om det er en veldig liten sjans for det, så sitter det i. Så dersom jeg ikke kan se bilen, så blir de med. Det er ikke rare peset å ha dem med. Er storebror på 15 med, så kan de sitte der med ham. Men da må alltid sikkerhetsselen bli tatt av først, så de kommer seg lett ut dersom det skjer noe. På det punktet er jeg veldig nevrotisk. Det er jeg fullstendig klar over
Jens Skrevet 16. november 2007 #7 Skrevet 16. november 2007 Kjører jeg innom en bensinstasjon og jeg kan parkere rett uttenfor og det ikke er kø og jeg kan se bilen, løper jeg inn. Skal jeg inn på Rimi f.eks gjør jeg det aldri.
Gjest Emera Skrevet 16. november 2007 #8 Skrevet 16. november 2007 Jeg gjorde det aldri. Nå har jeg ikke bil lenger, så da faller problemstillingen bort.
ToveM Skrevet 16. november 2007 #9 Skrevet 16. november 2007 (endret) Ja det har jeg gjort, men jeg lar aldri nøkkelen stå i bilen..Jeg reagerer når jeg ser unger sitter i bilen alene med motoren igang, det hadde jeg aldri turd. Endret 16. november 2007 av ToveM
Gjest Chrizzy Skrevet 16. november 2007 #10 Skrevet 16. november 2007 Ja, det har jeg gjort. Jeg ville kanskje ikke gjøre det i en større by slik som Oslo. Her går vi på cafe og lar barnevogna stå utenfor også, ikke noe problem. Jeg husker en gang jeg kom ut, da fant jeg ikke bilen, tenk, bilen og ungene var borte. Jeg trodde ikke mine egne øyner og fikk lettere panikk med en gang. Så så jeg plutselig noe på andre siden av parkeringsplassen, der stod bilen og ungene satt bare å så forbauset på meg fra vinduet. Det viste seg at han eldste hadde tatt ned håndbrekket så bilen hadde trillet sakte til den andre siden. At det der kunne gått fryktelig galt er jo helt sikkert. Vi hadde en alvorlig prat etter det og jeg lot ikke giret stå i fri mere. Alikevel stolte jeg på de etterpå, det skjedde ikke noe mer, de har ikke rørt noe i bilen når jeg har vært ute av bilen i et ærend.
ToveM Skrevet 16. november 2007 #11 Skrevet 16. november 2007 Ja, det har jeg gjort. Jeg ville kanskje ikke gjøre det i en større by slik som Oslo. Her går vi på cafe og lar barnevogna stå utenfor også, ikke noe problem. Jeg husker en gang jeg kom ut, da fant jeg ikke bilen, tenk, bilen og ungene var borte. Jeg trodde ikke mine egne øyner og fikk lettere panikk med en gang. Så så jeg plutselig noe på andre siden av parkeringsplassen, der stod bilen og ungene satt bare å så forbauset på meg fra vinduet. Det viste seg at han eldste hadde tatt ned håndbrekket så bilen hadde trillet sakte til den andre siden. At det der kunne gått fryktelig galt er jo helt sikkert. Vi hadde en alvorlig prat etter det og jeg lot ikke giret stå i fri mere. Alikevel stolte jeg på de etterpå, det skjedde ikke noe mer, de har ikke rørt noe i bilen når jeg har vært ute av bilen i et ærend. Huff det kunne gått riktig gale, godt det ikke gjorde det.
Sense Skrevet 16. november 2007 #12 Skrevet 16. november 2007 Det har hendt at jeg har gjort det ja, om jeg skulle en kjapp tur innom bensinstasjonen eller butikken her vi bor. Vi bor i et lite tettsted, så om ærende i butikken ikke er så stort, har jeg pleid å se bilen mens jeg er i butikken. I byen har jeg aldri turt å gjøre det. Nå er minstejenta i en alder der jeg ikke stoler på henne. Hun kan fint komme på å låse opp og gå ut av bilen, så nå må de fint bli med meg inn i butikken etc.
Gjest Chrizzy Skrevet 16. november 2007 #13 Skrevet 16. november 2007 (endret) Huff det kunne gått riktig gale, godt det ikke gjorde det. Ja, uff! Det er skikkelig ekkelt å tenke på. Jeg har nesten aldri fortalt noen om det heller, får sånn guffen følelse inni meg. Det gikk nu bra, men egentlig så burde man kanskje ikke levne barna i bilen... Ble langt mer forsiktig etter det, og hadde alltid en formanende preken før jeg gikk ut av bilen en tid etter dette. Endret 16. november 2007 av Chrizzy
LilleKylling Skrevet 16. november 2007 #14 Skrevet 16. november 2007 Jeg gjør det på "bygdebutikken", men aldri hvis jeg er på litt større steder. Da er det snakk om to min for å kjøpe/hente en ting. På litt større steder lar jeg han på 8 sitte i bilen med lillemann. Låser alltid bilen når lillemann sitter alene..... Så ei dame som lot bilen stå og gå mens hun handlet med ungen sovende i forsetet. Anser sjansen for at noe skulle skje med bilen slik at lillemann måtte komme seg ut for mindre enn at noen stjeler en bil som står og går....
Jens Skrevet 16. november 2007 #15 Skrevet 16. november 2007 Hvorfor er det verre å gjøre dette i Oslo enn på ett tettsted?Det kan da være like mange gærninger der.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2007 #16 Skrevet 16. november 2007 Jeg har riktignok ikke unger selv, men jeg hadde ikke hatt noe problem med å la de sitte igjen i bilen i kortere perioder (5-10, kanskje opp mot 15 minutter), men jeg ville tatt med meg nøklene. Jeg ville naturligvis ikke latt de sitte der om temperaturforholdene ute kunne gjøre det ubehagelig for dem, og de måtte hatt mulighet for å komme seg ut av bilen om nødvendig (ingen barnesikringer eller låste dører).
LilleKylling Skrevet 16. november 2007 #17 Skrevet 16. november 2007 Hvorfor er det verre å gjøre dette i Oslo enn på ett tettsted?Det kan da være like mange gærninger der. Enkel matte tilsier vel at jo flere folk det er på et sted jo høyere er sannsynligheten for at det er en galning der.... ergo få folk, mindre sjangse for en galning.
Gjest Deborah Skrevet 16. november 2007 #18 Skrevet 16. november 2007 Enkel matte tilsier vel at jo flere folk det er på et sted jo høyere er sannsynligheten for at det er en galning der.... ergo få folk, mindre sjangse for en galning. Ja, hvis folk ønsker å ta den sjansen i utgangspunktet stemmer nok det...
Nausicaä Skrevet 16. november 2007 #19 Skrevet 16. november 2007 Hvorfor er det verre å gjøre dette i Oslo enn på ett tettsted?Det kan da være like mange gærninger der. Fordi folk ofte er flinkere til å passe på hverandre på tettsteder. Altså, du ville kanksje ikke brydd deg om du gikk forbi en bil det satt en tilfeldig unge i. Men om naboens unge hadde sittet der, hadde du kanskje vert oppmerksom på h*n og om det skulle skje noe. Og om du ser bilen til den pedofile mannen på butikken (som du selvsagt vet hvem er i små miljøer) i det du skal gå fra ungen din i baksetet, kan det jo hende du tenker deg litt om. Jeg ble satt igjen i bil aleine når jeg var liten, jeg aner jo ikke hvor gammel jeg var første gang jeg måtte sitte og vente, men jeg vet at jeg har gjort det. En ting å tenke på er vel om ungen(e) har noe å gjøre på eller ikke. Det er mye gøyere å tukle med ting i bilen om du kjeder deg...
Jens Skrevet 16. november 2007 #20 Skrevet 16. november 2007 Står bilen parkert rett uttenfor slik at man kan se den, spiller det jo liten rolle hvor man er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå