Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

i august i år fikk jeg nye naboer, så med en gang at de var annerledes da de var en stor familie, 7 barn, og alle jentene med langt hår og skjørt. de var Smiths Venner. veldig hyggelig fam. stille og rolige.

vår hage grenser til deres og min barn kom da naturlig nok i snakk med noen av deres barn. min eldste sønn kom inn og sa at den eldste gutten hadde spurt om vi hadde pc og internett. det har vi, min mann og jeg har hver vår laptop og vi har en ny stasjonær pc på arbeidsrommet som bla. barna bruker til lekser, spill etc.

dette vakte stor nyssgjerrighet blant disse barna for snart ville de komme inn til oss og se på nettet, noe de ikke fikk lov til av foreldrene.

nå har problemet dukket opp igjen, min sønn hadde sneket denne gutten inn i huset og jeg tok de på fersken. denne gutten ble helt fra seg, gråt og sa at vi ikke måtte si noe til foreldrene hans og deretter løp han hjem.

noen råd til hvordan jeg og min familie skal takle dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Eh ...

Skal du forby naboens barn å gjøre det som er naturlig å gjøre i ditt hjem for din sønn? Jeg hadde spilt helt idiot her jeg. La sønn og nabogutt leke som de pleier. Dersom foreldrene til nabogutten kommer til deg og sier at det ikke er ønskelig at barnet deres bruker interenett er det et forbud som kan håndheves. Men jeg ville ikke med makt holdt ungen unna før det kom et krav fra "oven". Hvordan skal dette barnet få motforestillinger og annen input hvis han ikke får se på nett?

Skrevet

Dette handler om respekt, og jeg mener alle har krav på respekt. Jeg tror jeg ville snakket med ungene først, og eventuelt snakket med foreldrene og kommet frem til visse retningslinjer - f.eks at ungene ikke skal på nett. Det jeg ikke ville firt på var innholdet i min families samtaler i eget hus. Her ville det vært fritt frem å diskutere både religion og meningsinnhold i både deres og mitt syn.

For meg blir det å tillate at ungen settes foran PC'en hvis foreldrene ener de ikke skal det det samme som å servere svinekjøtt til en muslim eller kjøtt generelt til en vegetarianer.

Skrevet
For meg blir det å tillate at ungen settes foran PC'en hvis foreldrene ener de ikke skal det det samme som å servere svinekjøtt til en muslim eller kjøtt generelt til en vegetarianer.

Så lenge foreldrene vet at barnet er på besøk hos naboen, og de ikke har tatt opp dette selv, altså at de ikke har sagt selv at de ikke vil at barna deres skal få se på pc hjemme hos de, så ser ikke jeg problemet egentlig? Jeg vil ikke oppfordre til det, jeg vil rett og slett bare late som ingenting. Ingen har sagt noe til meg?

Den dagen de tar det opp med meg blir saken en annen...

Gjest Blondie65
Skrevet
Så lenge foreldrene vet at barnet er på besøk hos naboen, og de ikke har tatt opp dette selv, altså at de ikke har sagt selv at de ikke vil at barna deres skal få se på pc hjemme hos de, så ser ikke jeg problemet egentlig? Jeg vil ikke oppfordre til det, jeg vil rett og slett bare late som ingenting. Ingen har sagt noe til meg?

Den dagen de tar det opp med meg blir saken en annen...

Dette er jeg helt enig i. Man kan ikke gå rundt å gjette synspunkter og tro en hel masse uten at det blir tatt opp på en seriøs måte.

Hvis man skal anta at lille Ali ikke spiser svinekjøtt fordi farmoren er troende muslim uten å få bekreftet at svinekjøttforbudet også gjelder lille Ali så tipper jeg man etter kort tid må føre bok over alle sine antagelser. Jeg går ut fra at lille Gunnilla Veggis også har foreldre som sier fra hvis de er "religiøst" opptatt av dette.

Skrevet (endret)

Men det ER jo allerede kommet frem at foreldrene ikke vil la dem få lov til dette:

dette vakte stor nyssgjerrighet blant disse barna for snart ville de komme inn til oss og se på nettet, noe de ikke fikk lov til av foreldrene.

Derved er det ikke snakk om å gjette seg til foreldrenes holdninger, foreldrene har gitt beskjed om at de ikke tillater dette, og da blir det å respektere dette på lik linje med å respektere foredlre som har sagt at barna deres ikke får lov til å spise svinekjøtt.

Om farmora til barna hadde sagt at hun ikke ville bruke en pc, og man antok at barna ikke fikk lov, blir det som eksempelet med "lille Ali", men her HAR foreldrene gitt beskjed om at de ikke tillater dette.

Jeg forstår meget godt at trådstarter vil respektere sine naboer.

Endret av Malama
Gjest Blondie65
Skrevet

Foreldrene har gitt beskjed til sine egne barn - ikke til sin nabo. Barna til naboen spør trådstarters barn om de har internett for det får de ikke lov til selv å ha/se/bruke sier foreldrene deres (til sine egne barn, ikke til trådstarter eller trådstarters barn). Naboens barn sniker seg da til å se på nett, uten at de voksne har diskutert over hodet.

Hadde naboen vært over for å snakke om internett bruk og slikt hadde det vært noe helt annet. Det har de ikke.

Skrevet
Foreldrene har gitt beskjed til sine egne barn - ikke til sin nabo. Barna til naboen spør trådstarters barn om de har internett for det får de ikke lov til selv å ha/se/bruke sier foreldrene deres (til sine egne barn, ikke til trådstarter eller trådstarters barn). Naboens barn sniker seg da til å se på nett, uten at de voksne har diskutert over hodet.

Hadde naboen vært over for å snakke om internett bruk og slikt hadde det vært noe helt annet. Det har de ikke.

Så det du egentlig sier er at voksne mennesker ikke skla høre på det barna sier, for det er bare de voksne som skal kunne fortelle hva barna får og ikke får lov til å gjøre?

Jeg hadde blitt rasende om noen rundt mine barn hadde en slik holdning som deg, for det du sier er egetnlig at det barna sier ikke spiller noen rolle så lenge de voksne ikke har sagt noe.

Uansett så mener jeg man alle bør klare å resepktere andre sine levemåter, selv om det "bare" er barna som har fortalt hvordan de reglene er. Eller mener du at ingen skal ha såpass respekt for dine barn, at de hører på det de sier? For det er faktisk slik ejg forstår ditt innlegg.

Til TS:

Jeg hadde snakket med mine barn, og forklart de at de ikke bør være på Internett den tiden disse barna er tilstede. Klarer de ikke å la det være, bør de også lære seg å resepktere disse barna nok til å si at de skal gå hjem.

Barn ahr ikek vondt av å lære at alle har det ikke som dem, og de har ikke vondt av å lære at enkelte ting kan de ikke gjøre når enkelte barn er hjemme hos de.

Gjest Blondie65
Skrevet
Til TS:

Jeg hadde snakket med mine barn, og forklart de at de ikke bør være på Internett den tiden disse barna er tilstede. Klarer de ikke å la det være, bør de også lære seg å resepktere disse barna nok til å si at de skal gå hjem.

Barn ahr ikek vondt av å lære at alle har det ikke som dem, og de har ikke vondt av å lære at enkelte ting kan de ikke gjøre når enkelte barn er hjemme hos de.

Dette er en måte å gjøre det på ja. Men når ungene SELV ikke respekterer sine egne foreldres forbud mot internett ved å tilsnike seg nett, er det da virkelig trådstarters oppgave å løpe etter dem og forby internett? Kan du se for deg hvor plagsomt det kan bli for trådstarters barn når naboungene maser og maser om å få bruke nett?

Skrevet

Idiotiske regler fortjener å bli brutt. La barna få uttrykke seg fritt uavhengig av hva foreldrene måtte mene.

Skrevet
Dette er en måte å gjøre det på ja. Men når ungene SELV ikke respekterer sine egne foreldres forbud mot internett ved å tilsnike seg nett, er det da virkelig trådstarters oppgave å løpe etter dem og forby internett? Kan du se for deg hvor plagsomt det kan bli for trådstarters barn når naboungene maser og maser om å få bruke nett?

For å hindre mas kan en ha en 'nei'-regel når naboens barn er tilstede. Unger tåler å ha regler.

Jeg hadde blitt utrolig irritert dersom naboene skulle sette grenser for hva som er OK for mine unger - det finnes vel nok av tilfeller der folk klager over press fordi de føler deres unge må få/få gjøre/være ute like lenger som etc. som naboens unger. Det må være lov å sette grenser for egne unger og forvente at naboer og foreldre av klassekamerater respekterer de grenser en har satt. Det forutsetter til en viss grad at foreldrene selv informerer om grensene, men er enig i at når ungene er kommet i en viss alder så kan de formidle dette selv.

At unger sniker seg til ting de ikke for lov til er en annen situasjon enn at naboen legger tilrette for bruk av internett, i dette tilfellet.

Skrevet

Som foreldre så kan man forvente seg at blant annet skolen viser respekt for slike ting som at barna ikke har lov å være på data, høre på musikk, feire bursdager, synge sanger osv. slik må det også være. Men hva barna gjør hos andre, når de selv ikke har tatt det opp og spurt/forhørt seg om det er greit at de passer på at barna deres ikke gjør det, det mener jeg at man ikke kan forvente seg. Jeg er da ikke en selvpålagt vaktbikkje for andre sine barn? Så lenge de ikke holder på med noe farlig eller noe skadelig.

Foreldrene må ha et ærlig forhold til barna sine, de kan ikke forvente seg at andre automatisk skal ta på seg en rolle der de passer på slike ting.

Skrevet

Jeg vil bare skyte inn med at jeg tror det må være utrolig hemmende for et barn å ikke få lov til å utforske et så mye b rukt medium som en pc?

Hva gjør de på skolen når det gjelder pc-bruk, og hva forventer foreldrene at barna deres skal utdanne seg til uten pc?

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet
Dette er en måte å gjøre det på ja. Men når ungene SELV ikke respekterer sine egne foreldres forbud mot internett ved å tilsnike seg nett, er det da virkelig trådstarters oppgave å løpe etter dem og forby internett?

De er barn. Det er de voksne som skal sette grenser for barna. Barna selv kan ikke forventes å opptre korrekt hele tiden, det er de voksne foreldre og naboer som må sette grensene for barna.

Skrevet

Forstår at det kan bli plagsomt, men må barn alltid få viljen sin? Så lenge de barna er i TS sitt hus, så mener jeg at det er h*n som har ansvaret også. På lik linje som jeg har ansvaret når andre barn er hjemme hos oss. Regner med at du har ansvaret når barn er hjemme hos deg, eller styrer barna barna alt selv?

Men si nå det at foreldrene til barna forteller dette til TS, vil maset på TS sine barn forsvinne, eller vil det egentlig bli samme situasjon bare at nå har foreldrene sagt i fra?

Gjest Gjest_Spira_*
Skrevet

Hva hvis foreldrene hadde en regel om at barna ikke kunne snakke eller smile, skulle man godta det også?

Jeg hadde ikke løftet en finger for å håndheve dette forbudet, så lenge barna ikke gjorde noe som faktisk skadet dem.

Gjest Blondie65
Skrevet
Men si nå det at foreldrene til barna forteller dette til TS, vil maset på TS sine barn forsvinne, eller vil det egentlig bli samme situasjon bare at nå har foreldrene sagt i fra?

Nei maset vil ikke forsvinne. Men det er likevel en annen situasjon for da er det ikke antagelser det er snakk om. Da er det en åpen dialog der TS kan si til foreldrene det hun mener om det - f.eks. at det er et forbud som er vanskelig å håndheve. Men at man gjør sitt beste, f.eks.

Skrevet (endret)

Jeg sier meg enig med gjesten over som stiller seg skeptisk til å hindre barn i å lære seg bruken av pc. I dag er pc opplæring like viktig som matte og geografi, og da mener jeg at disse foreldrene nekter barnet å utvikle seg i takt med de andre barna. Det burde vært ulovlig. Jeg respekterer ikke foreldre som hindrer sine barns fremtidsmuligheter på noen måte, og hadde lukket øynene for pcbruken i mitt hus.

Endret av *Pepperkake*
Skrevet

hei og takk for alle svar. jeg har snakket med faren i familien som gav meg en klar men svært hyggelig beskjed om at internett, tv og ukeblader/aviser ikke er tillatt når hans barn er hos våre barn.

jeg bør rette meg etter dette, ikke sant?

hilsen

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...