Gå til innhold

Turisme og bistand!?

Fremhevede innlegg

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Har i det siste lest at Ving arrangerer turer til SOS barnebyer for sine turister i Gambia. Jeg reagerte litt på dette, for det kan da umulig være sunt for barna!? Å være en "severdighet" for turistene ser jeg for meg at må være nedverdigene.

Nå skal det sies at jeg selv aldri har vært med på slike turer, så jeg vet selvsagt ikke noe om hvordan dette foregår. Kanskje var det bare måten det ble fremstilt på i annonsen som gjorde at jeg reagerte.

Noen som har vært med på slike turer, evt. andre som har noen tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må da være fint for de som evt. har barn i de landsbyene i alle fall, så de kan få en mulighet til å besøke de.

Skrevet

Dette er jo helt sykt, les beskrivelsen av programmet:

Hverdagslivet i Gambi

Vi stifter bekjentskap med det gambiske helsevesenet i landsbyen Sukuta. Her besøker vi en fødeklinikk og en sykestue. I SOS-barnebyen i Bakoteh er det satt igang en rekke prosjekter for å hjelpe Gambias barn. Virksomheten støttes av mange privatpersoner i Skandinavia. Vi besøker også en batikkfabrikk der vi får se hvordan de lager stoff med batikkmønster.

Dagen avsluttes med et besøk på bryggeriet Julbrew som fremstiller øl og brus. Og etter en omvisning på fabrikken får vi selvsagt smake på produktene. Avkjølende…

Skandinavisk guide.

Er det mulig? Noen bør tipse VG om dette. Først skal fattige barn og syke mennesker være turistattraksjoner, deretter skal turistene på et bryggeri og drikke øl.

Skrevet

Dersom man ser på det som at barna blir en turistattraksjon, blir det selvsagt helt feil. Men jeg tror ikke turister har vondt av å se hvordan de har det heller. Jeg er enig i at det hørtes litt merkelig ut, stusset på det selv da jeg leste det på Vings nettsider. Men nå har det seg slik at Gambia er et fattig land. Skal man se det i øynene, eller skal man hjemme seg bak gjerder slik de gjør på Kanariøyene?

Skrevet
Men nå har det seg slik at Gambia er et fattig land. Skal man se det i øynene, eller skal man hjemme seg bak gjerder slik de gjør på Kanariøyene?

Hvorfor det ene eller det andre? Det er fattige folk i Brasil, på Cuba, Filippinene og Thailand også. På Bali er det også fattige folk. Men man organiserer da ikke utflukter slik at turistene kan komme i en landsby og se på de fattige? Dessuten forventes det at turistene legger igjen penger til de fattige - organisert tigging med andre ord. Og hav da med nabolandsbyen? De vil også ha sin del av turisttrafikken. Skal de ta med familien sin og flytte til uggabugga fordi der får barne og foreldrene gaver og penger av naive turister og enda dummere turoperatører? Barn skal beskyttes, ikke bli en kilde til inntekt for Ving eller andre turoperatører.

Skrevet
Dersom man ser på det som at barna blir en turistattraksjon, blir det selvsagt helt feil.

Barna vet at det forventes at de smiler og er glade for å få penger. De må posere for fotografering, på giverens fang, eller stående med hendene rundt hverandre, slik at ola dunk stolt kan vise fram bilder når han kommer hjem av barna han hjalp i Afrika. Kanskje han under fotograferingen setter barnet litt ekstra godt til rette på fanget og lar kameraten bruke svært god tid på å ta bilder...

Skrevet
Først skal fattige barn og syke mennesker være turistattraksjoner, deretter skal turistene på et bryggeri og drikke øl.

Alternativet er som oftest at turistene sitter og drikker øl hele tiden.

Dette syntes jeg hørtes bra ut. All honnør til reiseselskap som tilbyr slikt. Det er vanskelig å komme i kontakt med lokalbefolkningen i fattige land (med unntak av kule vestvendte unge voksne). Dette virker som en måte å se litt mer av hverdagens realitet i fattige land. Selvfølgelig er det nok langt fra ideelt, men det virker uansett langt bedre enn måten de aller fleste legger opp ferien sin på.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg tror forsåvidt ikke at turister har vondt av å se livets realiteter. Det jeg i første rekke reagerte på var måten det ble fremstil på, som en eller annen slags turistattraksjon. En ting er å gi støtte i form av penger til fattige i land vi besøker, men er det ikke også viktig å bygge opp selvrespekten. Som noen beskriver her at barna vet hvordan de skal oppføre seg for å få penger, hvis det virkelig er sånn så tror jeg ikke det heller er sundt for barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...