Gå til innhold

2,5 åring på kino for denne filmen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først lurer jeg på hvordan dere får en 2,5 åring til å sitte stille en hel film?

Så vil jeg nok tro at filmen kan være morsom til en viss del. Blir det for mye "dødperioder" hvor det blir for mye prat og lite "action" kan det jo bli veldig kjedelig, og kanskje da en 2,5 åring (som er litt mer aktiv og har mindre ro i rompa enn en 1,5 åring) vil begynne å vri seg mer i stolen..

Skrevet

Hvis barnet ditt sitter stille så ja - min toåring vill ejeg ikke vurdert for kino enda - selv om vi har vært på litt dukketeater og det har vært moro. Da er også alle andre barn som snakker og bråker etc - hadde jeg gått med et større barn på kino hadde jeg nok blitt ganske irritert om det satt en utålmodig unge og forstyrret. Derfor blir ikke mitt barn med - men hvis din unge sitter stille så hvorfor ikke.

Men om så små forstår så mye, det er jo en anenn sak - det er vel mest musikken og fargene.

Men du kjenner ditt barn

Så forresten Pål Bang-Hansen anmeldte den i går og han karakteriserte historien som vanskelig for de minste.

Men du vet jo hva han skjønner av barne-tv og sånn så.

Skrevet

Han kan sitte stille i en time og se på f.eks Stor Ståhei , Madagaskar etc...og de filmene er jo i sammen sjanger. Han er glad i fisker etc... Regner ikke med at vi sitter der inne en time men det blir sikkert en spennende opplevelser for ham.

Vi prøver:-)

Gjest Gjest_charlie_*
Skrevet

hvorfor i all verden skal et så lite barn oppmuntres til å se på film???

det har da ingen hensikt...

Gjest snazaroo
Skrevet

Jeg har også så små barn som sitter stille å ser på film. Cars f eksempel, ha dem sett 2 ganger etter hverandre. Hva andre folk mener om det er hensiktsmessig å oppmuntre barn til å se film gidder jeg ikke blande meg i, det er mitt valg for mitt barn.

I forhold til denne filmen, så har jeg sett den selv, og den er rett og slett ikke egnet for små barn. Den er langtekkelig og kjedelig, og så små barn vil ikke kunne fostå handlingen.

I tillegg er det et par små skumle scener der, hvor helten surfer og kræsjer i store skumle skjær osv. Jeg ville derfor ikke latt barnet mitt se denne aktuelle filmen.

Min erfaring er ofte at på kino er ting litt skumlere også, stort og mørkt og høy lyd, det er annerledes hjemme.

Håper dere finner en annen film da ;-D

Ikke se "Den stygge andungen og meg" iallefall, der er det BANNING av verste sort. Holdt på å få sjokk da jeg leide den til familiekveld her hjemme med popcorn og godis og hele pakka.

Godkjent for alle, men Helvete er f eks ikke noe vits for en 3 åring å lære seg...

Skrevet

Barn som liker å sitte i ro; ta dem med.

Urolig barn; la være for de andres skyld... ;)

Gjest Gjest_charlie_*
Skrevet

hvis man på død og liv skal oppmuntre småbarn til å se film på kino, så finnes det jo filmer spesielt tiltenkt disse... korte filmer på ca 20-30 min. jeg synes det er drøyt at barne-tv varer så lenge òg, jeg da. vil mye heller leke med barnet, eller gå på et koselig teater-stykke hvor barna deltar i handlingen.

folk gjør så klart hva de vil, men hva er årsaken til at voksne presser tv og kino på barn? har de ytret ønske om dette selv?

tre-åringen min ber sjelden om å få se barne-tv, så da ville det heller ikke falt meg inn og si "nå begynner barne-tv! kom og sitt her!". de få, få gangene hun ber om å få se, så ser hun kanskje fem-seks minutter, før hun begynner å leke med lekene sine igjen, eller vil tegne.

alle barn er forskjellige, jeg vet, men man behover ihvertfall ikke å oppmuntre dem. om de ber om å få se film/tv selv, så blir det en annen sak.

Skrevet

Min første innskytelse er at dette er en film for 4-5-åringer, ikke for toåringer. Nå er jo alle barn forskjellige, og jeg vet ikke hvordan din sønn er, men for den jevne toåring tror jeg dette blir altfor komplisert til å forstå. Og da er det lett at konsentrasjonen svikter.

Jeg tenker som så at det er bedre å utsette kinoopplevelsen til en alder der man vet at barna kommer til å sette pris på det, og heller benytte seg av andre tilbud til de aller minste- det finnes jo massevis av det.

Enhver får velge for seg selv, men jeg har sett bra mange tilfeller av "voksne vil så gjerne at barna skal ha det gøy, og barna er så små at de ikke skjønner halvparten"- og da forsvinner litt av vitsen for meg (pluss at en god del av barna blir leie og urolige). Da blir det jo overhodet ingen god opplevelse for noen av partene, og hvis det kan unngås ved å vente et år eller to, så hvorfor ha sånt hastverk nå? Det kommer til å komme drøssevis av morsomme filmer når sønnen er stor nok til å få med seg hele handlingen. :)

Skrevet
hvis man på død og liv skal oppmuntre småbarn til å se film på kino, så finnes det jo filmer spesielt tiltenkt disse... korte filmer på ca 20-30 min. jeg synes det er drøyt at barne-tv varer så lenge òg, jeg da. vil mye heller leke med barnet, eller gå på et koselig teater-stykke hvor barna deltar i handlingen.

folk gjør så klart hva de vil, men hva er årsaken til at voksne presser tv og kino på barn? har de ytret ønske om dette selv?

tre-åringen min ber sjelden om å få se barne-tv, så da ville det heller ikke falt meg inn og si "nå begynner barne-tv! kom og sitt her!". de få, få gangene hun ber om å få se, så ser hun kanskje fem-seks minutter, før hun begynner å leke med lekene sine igjen, eller vil tegne.

alle barn er forskjellige, jeg vet, men man behover ihvertfall ikke å oppmuntre dem. om de ber om å få se film/tv selv, så blir det en annen sak.

Jeg skjønner at ikke alle forstår at en snart 3 åring kan ha glede av film men vår sønn er ekstremt aktiv hele dagen. Når jeg henter han i barnehagen er han helt våt i håret, av all aktiviteten ute hele dagen. Har blitt fortalt at han er den mest aktive i hele barnehagen. Når han kommer hjem er han helt pumpa og ber selv om å få slappe av litt med litt Byggmester Bob etc....Tror det er godt for ham å få koble av litt med litt stillesitting også. Han leser også blader leker med bilene sine etc..I morgen var planen at vi skulle ta trikken til Frognerseteren og gå hjem derifra. Tar ca 45 min. Da går han i skogen og går hele veien selv. Så skulle han sove litt før vi skulle dra på kino med ham. Syns dette er en fin lørdag jeg...Selfølgelig kan vi også gå på teater etc...men vi gjør jo også det. Vi syns det er gøy å variere litt, og han har jo ikke vært på kino på ett år, så jeg skjønner ikke hvilken skade det kan gjøre. Og, at han må be om alt før vi introduserer det for ham er vell ikke nødvendig?Vi syns det er gøy å introdusere han for nye ting, og se gleden i øynene hans når han koser seg med nye opplevelser. Til neste høst begynner han i ski barnehage så han blir uansett ingen soffa gris

Uansett, det var en som skrev her at hun ikke anbefalte filmen til en på 2,5 år pga skumle scener. Vi får vurdere det utifra det svaret!Takk for innspill.

Skrevet
http://www.filmweb.no/kino/article129428.eceTror dere dette er stas for en 2,5 åring?Vil nevne at vi tok han med på Elias for ett år siden og det var stas.
På kino for et år siden? Hvilke utbytte har en baby av å sitte på kino da? Det er lenge, det er høy lyd. Mine barn var 4 år første gangen og da det ble dødperiode, så var det ikke enkelt. Det er rett og slett for lenge.
Skrevet
På kino for et år siden? Hvilke utbytte har en baby av å sitte på kino da? Det er lenge, det er høy lyd. Mine barn var 4 år første gangen og da det ble dødperiode, så var det ikke enkelt. Det er rett og slett for lenge.

Så fordi dine var 4 år første gang de var på kino så må alle andre gjøre det samme?

2,5 åringer er forskjellige. Mange kan ha utbytte av å se en film. Det må man vurdere de som kjenner barnet

Skrevet

Ville ikke tenkt tanken på å ta en på under 3 år med på Kino, men det er meg da.

Gjest prestekrage
Skrevet (endret)

Trekker det første svaret mitt...

Baserte på at min lokale kino har 7 års grense på filmen.....

Endret av prestekrage
Skrevet
Ville ikke tenkt tanken på å ta en på under 3 år med på Kino, men det er meg da.

Men, hvorfor ikke??Det er da ikke farlig?

Skrevet
Men, hvorfor ikke??Det er da ikke farlig?

Nå skal ikke jeg svare for ToveM- men jeg ser rett og slett ikke vitsen med å ta med barn på ting de er altfor små til å forstå (og en film med sjuårsgrense har nok et rimelig komplisert plott og et vanskelig språk). Jeg gidder ikke betale fullpris kinobilletter for så å risikere å måtte gå etter halvgått film- når jeg i stedet kan vente et par år og få en skikkelig GOD kinoopplevelse med barnet.

Men det er nå min mening. ;)

Skrevet
Nå skal ikke jeg svare for ToveM- men jeg ser rett og slett ikke vitsen med å ta med barn på ting de er altfor små til å forstå (og en film med sjuårsgrense har nok et rimelig komplisert plott og et vanskelig språk). Jeg gidder ikke betale fullpris kinobilletter for så å risikere å måtte gå etter halvgått film- når jeg i stedet kan vente et par år og få en skikkelig GOD kinoopplevelse med barnet.

Men det er nå min mening. ;)

Hvis du gidder å lese litt lenger oppe har jeg forklart hvorfor jeg tror MIN sønn kommer til å få en fin opplevelse. Filmen er tillatt for alle i Oslo, og da følger jeg det.

Skrevet
Hvis du gidder å lese litt lenger oppe har jeg forklart hvorfor jeg tror MIN sønn kommer til å få en fin opplevelse. Filmen er tillatt for alle i Oslo, og da følger jeg det.

Filmer kan godt være tillatt for alle på sensuren, ikke dermed sagt at de passer for alle. men folk gjør som de mener passer for seg, bare de ikke forstyrrer andre på kinoen. Og ja jeg mener kino opplevelsen kan skremme så små unger, både det store lerrete, den høye lyden og mørket. Noe helt annet å se samme film på DVD hjemme.

Skrevet (endret)

Jeg har lest litt lenger oppe, og såvidt jeg ser skriver du at han nok "klarer å sitte stille" og "liker fisker". Og hvis du synes det er et godt mål for kinoturen, så er du i din fulle rett til å mene det, for all del.

Jeg bare påpeker at slike filmer har en handling og et språk som går langt over hodet på en toåring, og at jeg derfor ikke ser vitsen i det. Det blir litt merkelig for meg å bevisst velge en film som barnet ikke har nubbesjans til å forstå mer enn 25% av. Men som sagt, det er min personlige mening.

Endret av Nigo-san
Skrevet

Jeg tror minstemann var rundt 3 år da han var på kino for første gang. Jeg var sammen med ei venninne som hadde et barn i samme alder. Det ble totalt fjasko fra første minutt, de klarte ikke å sitte stille. De var mer opptatt av hva som skjedde rundt dem enn av filmen. De skravlet og lo. Jeg stappet smokken i munnen på sønnen min i håp om at han skulle ti stille, med det resultat at jeg måtte krappe mellom stolrekkene på leting etter smokken som han spyttet ut med en gang.

Tror vi satt der en halvtime før vi tok ungene under armen og gikk.

Det gikk leeenge før vi var på kino igjen.

Han er nå 7år, men har fortsatt problemer med å sitte rolig. Han må hverfall på do en gang under filmen. Synes det er litt rart for når han ser tv er han helt paralysert og kan sitte stille i timevis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...