Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt om yrkesrettet attføring nå i sommer, men fikk avslag.. Hva skal til for å få det?

Jeg kan aldri jobbe i den jobben jeg hadde, og heller ikke noe lignende pga yrkesskade. Men det var tydligvis ikke ille nok for dem. Noen som har erfaringer rundt dette?? Ville da tru jeg hadde rett på det da, men..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke fått begrunnelse på avslaget?

Kriteriene står på sidene deres, men det må jo være en grunn til at du har fått avslaget. Om du ikke fikk skriftlig begrunnelse bør du kontakte NAV og få en forklaring, det har du rett på. Så kan du eventuelt klage på vedtaket om du mener at begrunnelsen ikke er rett.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg fikk begrunnelse, og den var at de ikke syntes at mulighetene mine var innskrenket nok (noe i den duren). Men jeg har ingen utdanning, og det er ikke så mange yrker man kan få idag og leve greit av uten utdanning.. Får se om jeg søker igjen, kanskje jeg må skrive bedre..

takk for svar foresten:)

Skrevet (endret)

Jeg visste ikke man kunne få yrkesrettet attføring hvis man ikke hadde utdanning, da yrkesrettet attføring helst gis til de som har tatt en utdanning, men som må ta en ny utdanning av ulike grunner (f.eks sykdom som gjør at man ikke kan fungere i jobben man har etter nåværende utdannelse).

Det finnes selvsagt unntak da. Jeg går på attføring for å fullføre videregående da jeg har vært alvorlig syk som tenåring, men jeg får bare støtte ut videregående. Høyere utdanning må jeg ta på egen lommebok, via støtte fra Lånekassen.

Endret av Zero
Skrevet

Ok, men jeg har studiekompetanse, men kommer ikke langt med bare den.. Og har tatt pause fra skole litt og jobba fram til dette.. Men de sa ikke noe om dette da jeg søkte, og snakka med ei dame før jeg sendte inn og. Hu burde vel sagt ifra skulle man tru.. Men det er jo nav da;) hehe, ikke godt å si med dem..

Skrevet

Ikke godt å si med dem nei! Vært mye rot her i alle fall.

Jeg tror nok ikke at man kvalifiserer for yrkesrettet attføring hvis man ikke har tatt en utdanning tidligere, for da kan man jo fortsatt søke lån og stipend via Lånekassen og gjøre som alle andre har gjort, om enn bare noen år senere.

Fra www.nav.no:

For å ha rett til yrkesrettet attføring må du oppfylle følgende vilkår:

* Være mellom 16 og 67 år

* Oppholde deg i Norge

* Du må på grunn av sykdom, skade eller lyte ha fått din evne til å utføre inntektsgivende arbeid varig nedsatt eller ha fått dine muligheter til å velge yrke eller arbeidsplass vesentlig innskrenket

Grunnen til at den som hjalp deg å søke ikke nevnte det, er at det ikke er de som saksbehandler. Hun som hjalp meg å søke leste ikke eller spurte ikke om grunnen til at jeg søkte på yrkesrettet attføring, da det heller ikke er hennes vurdering som teller.

Om du er under 26 må det være særdeles særskilt før du får yrkesrettet attføring, da det helst bare gis til personer over 26 år.

Skader jo ikke å klage selvsagt, men du bør kanskje ta et møte med NAV og så kan de gå gjennom situasjonen din og si om du fyller opp noen av kravene. Jeg kjenner ikke din situasjon og kan ikke si noe om rett/galt her. :)

Gjest Gjest_beate_*
Skrevet

Du skriver ikke noe om at legen din også har levert en erklæring. Du har vel pratet med legen din om dette, og han har vel sendt legeerklæring til NAV. Tror nok hans ord kan veie tungt til fordel for deg.

Skrevet

Jeg oppfyller alle kravene av de du har skrevet der. Det har jeg sjekka med nav, lege og flere.

Legen min har også sendt legeerklæring så det var også i orden. Han synes det var veldig rart at jeg ikke fikk det.

Men dette jeg har er psykiske skader, og ikke fysiske, og da er det egentlig håpløst å få hjelp noen plass. For det er ganske mye vanskligere å bevise enn fysiske.. Så kanskje det ligger der, jeg veit ikke. Alt blir liksom så håpløst noen ganger, men får vel håpe noe ordner seg. Jeg kan jo enten klage eller prøve igjen som du sier:)

Skrevet

jeg regner med at du mener skolegang under YA?

Det kan du _nesten_ bare glemme med en gang. Du må være over 26, er du under det er du hva de regner som i "normal utdanningssituasjon" og kan ta studielån.

For å få skolegang og er under 26 skal det ganske mye til (bl.a at du har en utdannelse du ikke kan bruke, og veldig innskrenkede muligheter til å få jobb), men mener du at du kvalifiserer må du jo selvfølgelig klage.

YA er jo nemlig for å få folk fortest mulig ut i jobb, og dvs at de like gjerne kan sette deg i kassa på Kiwi...

Det skal litt til for å få det, altså.

Skrevet
Jeg fikk begrunnelse, og den var at de ikke syntes at mulighetene mine var innskrenket nok (noe i den duren). Men jeg har ingen utdanning, og det er ikke så mange yrker man kan få idag og leve greit av uten utdanning.. Får se om jeg søker igjen, kanskje jeg må skrive bedre..

Da kan du vel skaffe deg en utdannelse da, i likhet med andre som vil ha det. At du ikke så lett får jobb fordi du ikke har utdannelse, setter deg ikke i noen særstilling.

Skrevet
Ok, men jeg har studiekompetanse, men kommer ikke langt med bare den.. Og har tatt pause fra skole litt og jobba fram til dette.. Men de sa ikke noe om dette da jeg søkte, og snakka med ei dame før jeg sendte inn og. Hu burde vel sagt ifra skulle man tru.. Men det er jo nav da;) hehe, ikke godt å si med dem..

Er det noen grunn til at du ikke kan ta videre utdanning uten ya egentlig?

Skrevet
...

YA er jo nemlig for å få folk fortest mulig ut i jobb, og dvs at de like gjerne kan sette deg i kassa på Kiwi...

De kan ikke sette deg i kassa på rimi hvis du har en utdannelse. Jeg er 26, har en treåring bachelorgrad jeg ikke kan få brukt, og får nå dekket 3 år av en høyere utdannelse. Resten tar jeg via lånekassen, fordi jeg da stiller likt med de som ikke har brukt 3 år på en utdannelse de ikke kan bruke pga sykdom.

Det er ikke sånn at man skal kunne skaffe seg gratis utdannelse via nav, men for meg hadde det vært umulig å ta alle årene uten den støtten, fordi man kun får støtte av lånekassen i 8 år. Og fordi jeg har en yrkesrettet bachelorgrad er det ikke "passende arbeid" for meg å jobbe på matvarebutikk (dessuten ville in sykdom ha umuliggjort det uansett, men det er vel en annen sak).

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Skrevet
Du må ikke være over 26 for å få YA, jeg fikk fra jeg var 21. :)

_Hovedregelen_ er 26 år, ihvertfall for skolegang, men som sagt; det finnes unntak (jeg er blant dem).

Skrevet

Selvfølgelig må det stilles visse vilkår for å gi noen yrkesrettet attføring, ellers ville det blitt blodig urettferdig for oss som tar mange år med utdanning og må betale tilbake lån fra Lånekassen.

Så at en som ikke har utdanning, som må ta utdanning for å få jobb, ikke får yrkesrettet attføring, må være det eneste riktige! Da skiller jo ikke vedkommende seg fra resten av oss, uansett hvilken grunn han eller hun utdanner seg - når formålet er å kunne få en jobb.

Skrevet

Kanskje du får gjøre som andre ufaglærte. Enten ta den jobben du får eller ta deg en utdannelse. Studielån er jo tilgjengelig for deg på lik linje som andre.

Har selv hatt attføring. Etter en bilkollisjon som student så ble jeg nektet. En del år senere så fikk jeg det pga en kronisk sykdom.

Skrevet

Jeg går nå på yrkesrettet attføring. For mange år siden tok jeg pedagogisk barnepleier utdanning. Jeg jobbet litt i barnehage etter det, men havnet på fabrikk etter at jeg fikk min eldste datter.

Jeg har i de siste årene vært mye sykmeldt pga nakken og tennisalbue. Jeg kommer ikke til å klare og fortsett i jobben min, så derfor må jeg omskoleres.

Ped. barnepleier er et yrkesfag som ikke finnes lenger, nå heter det barne og ungdomsarbeider. For at jeg skal bli B.U.A må jeg ha en del praksis, derfor har jeg fått innvilget YA. Men jeg har fått beskjed om at jeg ikke får YA for all praksisen jeg trenger siden jeg har så mye erfaring fra før og pga at det er lett å få seg jobb i dag.

Jeg får "bare" YA i 10-12 mnd. Den resterende praksisen må jeg selv sørge for, det er 22-24 mnd.

Ettersom jeg har forstått er det veldig individuelt hvor lenge man får YA, noen får bare noen mnd mens andre får flere år. Det er visst også veldig vanskelig å få det for de under 26 år.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Jeg har ingen utdanning i forhold til deg jeg jobber med og jeg fikk jobb raskt og har det jeg vil si er en god begynnerlønn, pluss diverse goder og forsikringsordning.

Det er MASSE jobber ute nå, jobbmarkedet er godt, så det er FULLT MULIG å få seg en relativt godt betalt jobb i dag.

Ellers; en venninne av meg fikk YA da hun var 23 eller 24, og hun begynte på sykepleierstudiet. Dette fungerte ikke for henne, men hun fikk ihvertfall muligheten. Hun slet også psykisk.

Skrevet
Da kan du vel skaffe deg en utdannelse da, i likhet med andre som vil ha det. At du ikke så lett får jobb fordi du ikke har utdannelse, setter deg ikke i noen særstilling.

Ja hadde jo tenkt til det da, men kan ikke jobbe der jeg jobba før. Og det er ikke pga at jeg ikke har utdanning at jeg vil søke!!! Men vil si at det jeg har opplevd setter meg i en særstilling. noe som har innskrenket jobbmulighetene mine vesentlig. Jeg prøver ikke sluntre unna eller tru jeg har mer rettigheter enn andre, bare så det er sagt, siden du ikke skjønte det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...