Gå til innhold

Blr mennesker med betalingsanmerkninger få jobbe med økonomi?

Anbefalte innlegg

Gjest lillebøll
Skrevet

Mennesker som har betalingsanmerkninger bør de få jobbe med økonomi? Synes du dette er avhengig av yrke? Hvilke yrker bør man ikke få lov å jobbe i dersom man har betalingsanmerkninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det finnes noe fasitsvar på dette. Det vil vel komme an på i hvilken situasjon betalingsanmerkningen er kommet?

Jeg ville ikke utelukket en medarbeider automatisk pga en betalingsanmerkning. Å jobbe med økonomi kan være så mangt....

Skrevet

Betalingsanmerkninger gjør en ikke automatisk uskikket til å jobbe med økonomi mener jeg, men det er vel opp til arbeidsgiver??

Stor forskjell på jobb og privat også. Man kan være verdens største sosekopp hjemme og samtidig være superpertentlig og ansvarsfull på jobb.

Gjest Frysepulver
Skrevet

I min bedrift får man ikke jobb dersom man har betalingsanmerkninger. Synes det er helt greit, jeg. Man har tross alt et visst ansvar og ikke minst store muligheter til å finne på noe tull.

En person som har betalingsvansker kan kanskje lettere la seg friste av de mulighetene en ser. Det meste ville jo blitt oppdaget; men mennesker i krise ser jo ofte ikke like klart som andre.

Bør være opp til arbeidsgiver. Prinsippielt er jeg i mot offentlige reguleringer, så dersom en bedrift vil ansette folk med betalingsanmerkninger, så gjerne for meg.

Skrevet

Man bør ikke jobbe med penger dersom man har økonomiske problemer .. Men de eneste som sjekker slik er vel banker og finansinstitusjoner .. (tror jeg)

Skrevet

Jeg er skeptisk til å bruke betalingsanmerkninger som et kriterium for å gi noen "yrkesforbud" og i så fall bør det kun gjelde personer med et betydelig økonomisk ansvar samt være gjenstand for en kritisk vurdering. Personer som f.eks. jobber som saksbehandlere på et kundesenter eller jobber som regnskapsmedarbeidere kan neppe sies å inneha et slikt ansvar. I.h.t. personvernloven kan da også bare gis til de som anses å ha saklig behov for det og etter det jeg kjenner til er finansbransjens praksis som tilsier at "alt og alle" skal kredittsjekkes før de får sette sin fot innenfor dørene omdiskutert.

Registrerte betalingsanmerkninger er strengt tatt heller ingen god indikasjon på hvordan det egentlig forholder seg m.h.p. en persons økonomiske forhold bl.a. fordi en del typer gjeld ikke nødvendigvis registreres og fordi det kan ta lang tid fra et krav misligholdes til det resulterer i en betalingsanmerkning.

Skrevet

Jeg hadde en betalingsanmerkning i ett år til tross for at jeg hadde særdeles god økonomi. Hadde jeg betalt pengene, ville jeg aldri fått dem igjen. Først etter en rettssak ble anmerkningen korrekt opphevet. Verden er mer komplisert enn en anmerkning i en bok. Å gå på slike enkeltting er tåpelig.

Skrevet
Mennesker som har betalingsanmerkninger bør de få jobbe med økonomi? Synes du dette er avhengig av yrke? Hvilke yrker bør man ikke få lov å jobbe i dersom man har betalingsanmerkninger?

Det avhenger selvfølgelig på anmerkningen, men i utgangspunktet nei.

Skrevet

Hæ?

Og en tannlege som har hatt hull i tennene bør ikke få jobbe?

En lege som har vert syk er ikke å anbefale?

En jormor som ikke har født et barn er utelukket?

Ps. det er en såpass stor tillit knyttet til denne jobben at de blir sjekket for om de har hatt en umulig økonomi.

Gjest Frysepulver
Skrevet
Jeg er skeptisk til å bruke betalingsanmerkninger som et kriterium for å gi noen "yrkesforbud" og i så fall bør det kun gjelde personer med et betydelig økonomisk ansvar samt være gjenstand for en kritisk vurdering. Personer som f.eks. jobber som saksbehandlere på et kundesenter eller jobber som regnskapsmedarbeidere kan neppe sies å inneha et slikt ansvar. I.h.t. personvernloven kan da også bare gis til de som anses å ha saklig behov for det og etter det jeg kjenner til er finansbransjens praksis som tilsier at "alt og alle" skal kredittsjekkes før de får sette sin fot innenfor dørene omdiskutert.

Registrerte betalingsanmerkninger er strengt tatt heller ingen god indikasjon på hvordan det egentlig forholder seg m.h.p. en persons økonomiske forhold bl.a. fordi en del typer gjeld ikke nødvendigvis registreres og fordi det kan ta lang tid fra et krav misligholdes til det resulterer i en betalingsanmerkning.

Jeg er ikke høyt opp i den finansinstitusjonen jeg jobber i, men jeg har tilgang til mye, og kunne sikkert med letthet ha benyttet meg av det.

En person som har flere betalingsanmerkninger og som sliter økonomisk kunne sikkert ha ønsket å benytte seg av sin jobbsituasjon. Det er selvfølgelig ingen idiotsikker greie å kredittsjekke alle ansatte og så regne med at alt går bra, men det tas jo helt sikkert også stikkprøver, all aktivitet loggføres osv., så man ville jo blitt tatt etterhvert.

Mange i finansbransjen har f.eks tilganger til personlig identifikasjonsinformasjon, kontoopplysninger m.m.

Igjen, jeg må si det inngir mer tillit når jeg vet at jeg ikke har gjeldsofre rundt meg i de andre kontorene, og det gir meg også en tillit som kunde.

Skrevet

Jeg tror ikke at betalingsanmerninger, eller mangel på disse nødvendigvis er noen god indikasjon på hvordan det står til med en persons økonomi, og som regel sier også ens personlige økonomi lite om hvor egnet en er til en jobb. Man kan godt være en dyktig økonomisk rådgiver, uten å være flink til å styre sin egen økonomi. Det ene går først og fremst på kunnskap, og det andre på tiltak og selvdisiplin.

Gjest Frysepulver
Skrevet
Jeg tror ikke at betalingsanmerninger, eller mangel på disse nødvendigvis er noen god indikasjon på hvordan det står til med en persons økonomi, og som regel sier også ens personlige økonomi lite om hvor egnet en er til en jobb. Man kan godt være en dyktig økonomisk rådgiver, uten å være flink til å styre sin egen økonomi. Det ene går først og fremst på kunnskap, og det andre på tiltak og selvdisiplin.

Joda, men det finnes mange yrker innenfor finans der du ikke er rådgiver

Skrevet

Det var ment som ett eksempel. Hvilke andre områder er det du/dere mener at påvirkes av dette?

Gjest Frysepulver
Skrevet
Det var ment som ett eksempel. Hvilke andre områder er det du/dere mener at påvirkes av dette?

Som jeg sa over her, man skal ikke langt opp på stigen før man har tingang til masse sensitiv informasjon - og da bør jo bedriften sørge for best mulig sjanser for at dette ikke misbrukes - you have to go with the odds liksom...

Skrevet
Som jeg sa over her, man skal ikke langt opp på stigen før man har tingang til masse sensitiv informasjon - og da bør jo bedriften sørge for best mulig sjanser for at dette ikke misbrukes - you have to go with the odds liksom...

Så du mener at en person med betalingsanmerkninger nødvendigvis også er kriminell?

Og hvem er det som har tilgang til mest sensitiv informasjon i riket uten helsepersonlell? Kredittsjekkes de? Og i tilfelle hvilken verdi ville en slik sjekk ha?

Skrevet
Jeg er ikke høyt opp i den finansinstitusjonen jeg jobber i, men jeg har tilgang til mye, og kunne sikkert med letthet ha benyttet meg av det.

Sentralborddamen i banken din har omtrent samme tilgang...

Gjest Blondie65
Skrevet

Vet du jeg var egentlig uenig med deg men så ble jeg enig. En person som jobber i kassen i en bank bør ikke ha en anmerkning som går på at vedkommende stjal fra sin forrrige arbeidsgiver. Men hvis man har glemt en regning som så er gått til inkasso og man betaler ned på den så er ikke det det samme som at man ikke har noe i denne jobben å gjøre. Men hvis man skal rådgi andre mht til økonomi samt ha tilgang til å slette gjeld og lignende bør man kanskje ha "rent" rulleblad.

Fører man regnskap i en bedrift har man ikke nødvendigvis tilgang til penger, men igjen stjal man fra forrige arbeidsgiver er man kanskje ikke skikket til en slik jobb.

Jeg husker f.eks. veldig godt at jeg reagerte sterkt når Fians Credit gründeren startet opp igjen med rådgivingstjeneste innen økonomi etter at han ble dømt for å ha stjålet millioner. Så det er jo forskjell på hva slags "forbrytelse" man har begått tidligere.

Skrevet

Nå betyr jo ikke en betalingsanmerkning nødvendigvis at vedkommende stjal fra sin forrige arbeidsgiver!

Gjest Frysepulver
Skrevet
Så du mener at en person med betalingsanmerkninger nødvendigvis også er kriminell?

Og hvem er det som har tilgang til mest sensitiv informasjon i riket uten helsepersonlell? Kredittsjekkes de? Og i tilfelle hvilken verdi ville en slik sjekk ha?

Nei, jeg sier ikke at de nødvendigvis er kriminelle, jeg sier at de potensielt har en større sjanse for å bli det når de ser mulighetene.

Tenkt eksempel:

Per er 24 år og har to betalingsanmerkninger på seg. Han søker seg jobb hos en finansinstitusjon og får den. Han får raskt tilgang til det alle andre i samme type jobb har; personopplysninger, kontoinformasjon, kortnumre, utløpsdatoer, koder osv. Han sliter fortsatt med å gjøre op for seg (derfor står fortsatt anmerkningene) og etterhvert som desperasjonen stiger begynner han etterhvert å se på mulighetene for å skrive av et kortnummer og en utløpsdato.

Mener du virkelig at han, kontra Anne på 43 med enebolig, mann i full jobb, to barn, ordnet økonomi har en MINDRE sannsynlighet for å bli fristet?

Jeg sier ikke at han ikke blir oppdaget, for jeg tror det er gode rutiner for sånt, men når man er desperat og ser en mulighet for å komme seg ut av en vanskelig situasjon blir man kanskje mer blendet for den risikoen man faktisk løper.

Til dette med helsepersonell: jada, de vet mye. Men hva kan de gjøre da? Bortsett fra å spre informasjon om folks helsetilstand?

Jeg kan ikke se helt behovet for å kredrittsjekke helsepersonell, all den tid de faktisk ikke har tilgang til kontoopplysninger.

Sentralborddamen i banken din har omtrent samme tilgang...

Ja? Det har sentralborddamen på jobben min også, hun ser masse hver dag - enda hun bare leker "postmann".

Vet du jeg var egentlig uenig med deg men så ble jeg enig. En person som jobber i kassen i en bank bør ikke ha en anmerkning som går på at vedkommende stjal fra sin forrrige arbeidsgiver. Men hvis man har glemt en regning som så er gått til inkasso og man betaler ned på den så er ikke det det samme som at man ikke har noe i denne jobben å gjøre. Men hvis man skal rådgi andre mht til økonomi samt ha tilgang til å slette gjeld og lignende bør man kanskje ha "rent" rulleblad.

Fører man regnskap i en bedrift har man ikke nødvendigvis tilgang til penger, men igjen stjal man fra forrige arbeidsgiver er man kanskje ikke skikket til en slik jobb.

Jeg husker f.eks. veldig godt at jeg reagerte sterkt når Fians Credit gründeren startet opp igjen med rådgivingstjeneste innen økonomi etter at han ble dømt for å ha stjålet millioner. Så det er jo forskjell på hva slags "forbrytelse" man har begått tidligere.

:Nikke:

Klart det er grader av økonomiske problemer, men en inkassosak (som er riktig "utført") bunner alltid ut i et betalingsproblem

Gjest Frysepulver
Skrevet
Nå betyr jo ikke en betalingsanmerkning nødvendigvis at vedkommende stjal fra sin forrige arbeidsgiver!

Tror ikke hun mente det...

Betalingsanmerkninger får man når man over lengre tid ikke klarer å betjene deg gjelden man har opparbeidet seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...