Gå til innhold

Teori om iskrem og forbrenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt en teori om at hvis man spiser moderate mengder iskrem, så vil kroppen bruke så mye energi på å varme opp iskremen at man forbrenner alle kaloriene som iskremen inneholder og man legger derfor ikke på seg av det. (Dette forutsetter selvsagt ren vaniljeis, ikke tilsatt nøtter, sjokolade eller annet).

Noen som vet om dette kan stemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:fnise:

Nei, det stemmer definitivt ikke.

• Liker 1
Skrevet

Hehe, takk. ;)

Skrevet

Dette med negative kalorier og slikt er som regel bare tull, men det gjelder faktisk for enkelte matvarer. Selleri er en av dem; kroppen bruker flere kalorier for å forbrenne sellerien enn man får inn av kalorier fra sellerien. Nå inneholder sellerien veldig lite kalorier da ;)

Skrevet

Da har jeg bare et spørsmål: tror du ikke forbrenningsprosessen er tatt med i kaloriberegningen? Gress, hadde jo f.eks. vært kaloririkt om vi hadde kunnet nyttegjøre oss av cellulose, noe vi ikke kan. Det får meg til å tro at kanskje kaloritallet avgjøres av hvor mye kalorier vi kan få ut av det. Men jeg er jammen ikke sikker.

Gjest Gjest_eriksen_*
Skrevet
Da har jeg bare et spørsmål: tror du ikke forbrenningsprosessen er tatt med i kaloriberegningen? Gress, hadde jo f.eks. vært kaloririkt om vi hadde kunnet nyttegjøre oss av cellulose, noe vi ikke kan. Det får meg til å tro at kanskje kaloritallet avgjøres av hvor mye kalorier vi kan få ut av det. Men jeg er jammen ikke sikker.

Det stemmer. Det er forskjell på den fysiske forbrenningen til en matvare,og den fysikalske forbrenningen i kroppen.

Energiinnholdet kan måles ved forbrenning i et bombekalorimeter, og dette gir brutto energiinnhold i matvarer. Dette er mer enn energien som tas opp av cellene i kroppen.

Deler av energien tapes bl.a. under fordøyelsen, som aldri er 100 % effektiv.

Mengden energi som kroppen kan ta opp fra mat, kalles netto energi, eller metaboliserbar energi, og det er dette som er oppgitt i kaloritabeller o.l.

Skrevet (endret)

Hva med dette med at det er 4 kcal i 1 gram karbohydrat? Betyr det du sier at 4 kcal per 1 gram karbohydrat er feil, i forhold til hva som er bruttoenergien i 1 gram karbo? (I 100 sukker er kcal-innholdet 400 kcal)

I så fall har jeg lært meg noe nytt :klø:

Endret av Zero
Gjest Gjest_eriksen_*
Skrevet
Hva med dette med at det er 4 kcal i 1 gram karbohydrat? Betyr det du sier at 4 kcal per 1 gram karbohydrat er feil, i forhold til hva som er bruttoenergien i 1 gram karbo? (I 100 sukker er kcal-innholdet 400 kcal)

I så fall har jeg lært meg noe nytt :klø:

Når det gjelder akkurat karbohydrat er det litt forskjell, siden det finnes ufattelig mange karbohydrater og sukkerarter...

Men forbrenning i et bombekalorimter gir:

Stivelse: 4,1 kcal/g

Glukose: 3,6 kcal/g

Fett: 9,37 kcal/g

Protein (eggehvite): 5,58 kcal/g

Avrunnet og omregnet til tilgjengelige kalorier blir det ca 4 kcal/g for karbohydrat og protein, og 9% for fett. Den britiske matvaretabellen bruker faktisk 3.75 kcal/g for karbohydrat.

Du kan lese mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Atwater_system

Skrevet

det stemmer faktisk i en viss grad. I og med at isen er såpass kald og kroppen må jobbe ekstra hardt for å varme den opp. Men så inntar man som regel mer is enn man klarer å forbrenne å da får man jo ikke den effekten. Men is i små smengder er ikke det verste du kan spise.

det samme gjelder når du trener, spesiellt i kaldt vær, så bør du ha drikke som er kroppstemperert, nettopp for at kroppen skal slippe å bruke ekstra energi på å varme opp drikken. da man ønsker all energi på å yte maksimalt på trening.

Det er bare logisk tankegang. men får sjelden effekt i TS tilfelle med isspising, fordi is inneholder så mye kalorier.

Skrevet

Joda, det funker som bare det. Det er bare å proppe i seg :). Jo mer jo bedre funker det.

Skrevet

Du forbrenner litt mer hvis du spiser kald is enn hvis du venter til den smelter. Men det er masse kalorier i is, og kroppen bruker ikke så mye energi på å varme den opp...

Dessverre.

• 5 år senere...
Skrevet

Så... Dersom du spiser isterninger av vann, vil du forbrenne allikevel?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vann inneholder jo ingen kalorier. Så da blir det negative kalorier. Kroppen vil prøve å holde temperaturen oppe, men blir nedkjølt av isen. Så da skrur den opp forbrenningen. Om dette er noe særlig lur måte å slanke seg på, og om det i det hele tatt er så mye å vinne på det vet jeg ikke. Men jeg tror ikke det..

Anonym poster: b236aa4f0e44ed179c1c2d7b37465af3

Skrevet

Om dette er noe særlig lur måte å slanke seg på, og om det i det hele tatt er så mye å vinne på det vet jeg ikke. Men jeg tror ikke det..

Anonym poster: b236aa4f0e44ed179c1c2d7b37465af3

Jeg kan garantere at det kalorimessig er mer å vinne på å reise seg opp av sofaen, gå til den andre enden av stua, gå tilbake og sette seg ned igjen, enn å knaske i seg 4-5 isbiter. Før vi gir noen fjortisjenter en tåpelig idè i denne tråden.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...