Gå til innhold

brownies

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å lage hjemmelaget brownies før, men får liksom ikke sprø overflate og seig inni, enten er den seig hele veien eller så blir den litt tørr... kanskje det hjelper å prøve ut en ny oppskrift? Så hvis noen har en god en, så må dere gjerne dele den :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er min favoritt. Den er kjempelett å lage og blir seig inni (pga alt sukkeret) og sprø utenpå.

Brownies

400 g mørk sjokolade

340 g smør

8 dl sukker

8 egg

4 ts vaniljesukker

5 dl hvetemel

Smelt smør og sjokolade i en gryte på svak varme. Ha i sukker, egg og vaniljesukker og bland godt sammen. Rør i hvetemel. Hell røren i en stor langpanne. Stek ved 175 grader i ca 55-60 minutter.

Skrevet

Mmm, høres god ut :) men er nok litt av en kaloribombe ;)

Skrevet
Mmm, høres god ut :) men er nok litt av en kaloribombe ;)

Ja, men heller skeie ut med skikkelig god brownies av og til, enn en som bare er ok litt oftere. ;) Du står selvsagt fritt til å gå ned på sukkermengden, det ødelegger ikke kaken, men som sagt er det sukkermengden som gjør den seig.

Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet

Skal brownies være litt rå når en tar de ut av ovnen? Jeg prøvde denne oppskriften og fikk det litt travelt på slutten, så jeg tok forma ut av ovnen etter 55 min. Men det viste seg at den var klissete inni, og virket ustekt i konsistensen. Smaken var god den, men det var ikke noe å servere. Jeg pleier å steke de for lenge, men det blir jo også feil. Hjelp, hvordan få til??

Skrevet

Nei, brownies skal ikke være rå og klissete, men den skal ikke stekes helt tørr heller, mer seig og saftig. Det kan variere litt fra ovn til ovn også, så du må nesten bare prøve deg fram.

Skrevet

Oppskrift på brownies med hvit sjokolade og mandler.

brownie_hvit_sjoko.jpg

Ingredienser:

* 250 g mørk sjokolade

* 150 g smør/margarin

* 1 ss olje (solsikkeolje)

* 1 ts vaniljesukker

* 300 g sukker

* 135 g siktet hvetemel

* 3 egg

* 75 g malte mandler

* 80 g hvit sjokolade

Fremgangsmåte:

Smør en form på ca 25×25 cm.

Smelt smør og sjokolade i vannbad, og rør til blandingen er glatt.

Pisk egg og sukker godt sammen og ha i vaniljesukker. Hell sakte i smeltet sjokolade og smør mens du rører godt hele tiden.

Sikt i hvetemelet mens du rører godt sammen. Vend deretter inn biter av hvit sjokolade og malte (eller finhakkede) mandler og hell røren i den godt smurte formen.

Stek kaken i ovnen ved 180C i 25-30 minutter. Bruk en kakenål eller knivspiss for å sjekke når den er klar. La kaken avkjøle seg et par minutter før du skjærer den opp i firkanter som du legger på rist for avkjøling.

Dryss gjerne litt melis over brownies-stykkene før du serverer.

Skrevet

Prøv Toro sin du. Den er super! Og jeg synes den blir best nå jeg ikke steker den fult så lenge som står på pakken:-) Namnam..!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...