estrella Skrevet 15. november 2007 #1 Skrevet 15. november 2007 Ei venninne av meg fra USA skal på interrail tur i 2009. Jeg skal også være med henne i til Sverige og Finland antakligvis.. Siden ingen av vennene hennes vil være med til de nordiske landene(de vil til italia, frankrike o.l, men hun har alt vært der).. Byene hun skal besøke er: Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Linköping, Helsinki, Kemi, Oulu, Rovaniemi, Vantaa, Savonlinna Stavanger kommer jeg ifra, så blir ingen problemer med overnatting for henne der. I Bergen vet jeg også at det finnes hostel, siden ei i klassen jobber der om sommeren(jeg bor i bergen nå). Men de andre byene, er det noen som har noen tips? Når jeg reiste rundt forbi i europa brukte jeg kilroy sin reisehåndbok over herberger, men den var jo skrevet i 02, og mangen av herbergene var nedlagt. Er det noen andre selskaper som faktisk er flinke? Eller skal jeg prøve meg på kilroy en gang til? Har de bøker kun over Skandinavia kanskje? Hvordan ville dere lagt opp reiseruten, hvis dere har vært i noen av byene(jeg har ikke sett på kart enda hvor alle byene ligger , i finland) ? Andre tips tas imot. Jeg har som sagt reist selv, men ikke her i de nordiske landene
Tussemøy Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 (endret) Helsinki er en utrolig flott by så der er det bare å glede seg! den flotteste av de nordiske hovedstadene. Bruk nettsider som hostelworld o.l. Er nesten bare å google hostel + byen du skal til. Har fungert helt toppers for meg. (større byer iallefall). Kemi, Oulu og Rovaniemi er nord i Finland, der er det nok begrenset med ungdomsherberger vil jeg tro (har vært i alle tre byene flere ganger men da sluppet å bo på hosteller/hotell så skal ikke ta vann over hodet og si at jeg vet noe helt sikkert). Jeg har kjørt Sverige på langs, men da bare som kjøre fra A til B tur, ikke noe ferie. Så der kan jeg ikke hjelpe stort. Jeg har reist mye med tog i Finland, og har bare hatt veldig positive opplevelser der, de satser mye på tog. Rovaniemi er lengst nord man kommer med tog i Finland. Dere kan kanskje tenke på å starte i Helsinki, så tar man tog nordover til Oulu, videre til Kemi og til slutt Rovaniemi. Fra Rovaniemi er det ikke fryktelig langt (er nordfra, så er mulig at det jeg ser på som "ikke langt" er langt for andre ) til Haparanda (går busser). Haparanda er en grenseby, ligger akkurat på grensa mellom Sverige og Finland. Så kan man kanskje ta turen nedover Sverige derfra, hvor man ender opp i Stockholm. Deretter videre til Norge...kanskje Oslo-Stavanger-Bergen. Eller så kan man jo snu hele turen omvendt vei. Jeg nevnte ikke Vantaa i beskrivelsen over fordi det er ganske nært Helsinki, så da kan man heller ta seg en liten avstikker til Vantaa mens man er i Helsinki? Savonlinna derimot ligger et stykke mot Russland, og greide ikke helt å komme på hvordan man kunne legge det "naturlig" inn i reiseruten. Ble ganske langt dette, vanskelig å stoppe når man setter i gang , håper du fikk noe nytte av det . Endret 20. november 2007 av Tussemøy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå