Gå til innhold

Kan nesten ikke tro det er sant!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom i dag for å hente jenta på sfo, i hylla ligger lua hennes full av smør med en halvtom smørpakke vedsiden av, jeg spør jentungen; har du gjort dette?? Nei, det hadde hun ikke. Jeg går til den første voksne jeg ser og viser frem den ekkle lua, hun svarer; jeg jobber ikke på den basen, det får du ta med noen andre!. Jeg går til neste voksen og spør; unnskyld, jobber du på denne basen? Ja svarer kvinnemennesket. jeg viser frem på nytt den ekle lua hvorpå hun svarer; det dær vet jeg ingen ting om jeg begynte klokken to i dag. Jeg svarer; ja men kjære vene, er det ingen som tar ansvar på denne plassen, hvem passer på barna her? Hun svarer; nei det vet ikke jeg men ærlig talt så får barna passe på seg selv litt også! Jeg blir passe forbandet og sier: dette er FOR dårlig og jeg blir å ta opp dette med deres overordnede, dette er dårlig service! Hun bare snur seg og går.

Er det mulig??????????? JEG mener sfo skal yte en form for service, i allefall svare på en normal og høflig måte. Jeg hadde forventet at hun beklaget og sier at de skal ta det opp, men en såå tilo de grader likegyldighet har jeg ikke møtt på før!!!

Hva syntes dere?? Kan man ikke forvente NOE av sfo-personell?? (dette gjelder IKKE sfo-personell generellt, men for denne aktuelle sfoèn. Jeg ser IKKE ned på assistenter som jobber på sfo, har faktisk gjort det selv og kunne ikke tenkt på å være så likegyldig en gang...så er det sagt)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kom i dag for å hente jenta på sfo, i hylla ligger lua hennes full av smør med en halvtom smørpakke vedsiden av, jeg spør jentungen; har du gjort dette?? Nei, det hadde hun ikke. Jeg går til den første voksne jeg ser og viser frem den ekkle lua, hun svarer; jeg jobber ikke på den basen, det får du ta med noen andre!. Jeg går til neste voksen og spør; unnskyld, jobber du på denne basen? Ja svarer kvinnemennesket. jeg viser frem på nytt den ekle lua hvorpå hun svarer; det dær vet jeg ingen ting om jeg begynte klokken to i dag. Jeg svarer; ja men kjære vene, er det ingen som tar ansvar på denne plassen, hvem passer på barna her? Hun svarer; nei det vet ikke jeg men ærlig talt så får barna passe på seg selv litt også! Jeg blir passe forbandet og sier: dette er FOR dårlig og jeg blir å ta opp dette med deres overordnede, dette er dårlig service! Hun bare snur seg og går.

Er det mulig??????????? JEG mener sfo skal yte en form for service, i allefall svare på en normal og høflig måte. Jeg hadde forventet at hun beklaget og sier at de skal ta det opp, men en såå tilo de grader likegyldighet har jeg ikke møtt på før!!!

Hva syntes dere?? Kan man ikke forvente NOE av sfo-personell?? (dette gjelder IKKE sfo-personell generellt, men for denne aktuelle sfoèn. Jeg ser IKKE ned på assistenter som jobber på sfo, har faktisk gjort det selv og kunne ikke tenkt på å være så likegyldig en gang...så er det sagt)

SFO da er barnet ditt4 i skole alder, og burde klare å passe sine egne ting. Selv jobber jeg i barnehage, og det er ikke alt som skjer med klær der som jeg helelr kan forklare. At hun var uhøflig var jo meget dårlig gjort, men dette må du regne med, og ikke noe å gå til overordnede for.. Kan jo si til henne at hun var uhøflig

Skrevet
...barna passe på seg selv litt også...
Er det ikke derfor man har barna på SFO? for at de ikke kan passe på seg selv?

Annie

Gjest Mamma også
Skrevet

Ungene klarer selvfølgelig ikke å passe seg sjøl når de går i 1. -4.klasse,- det er derfor de er på SFO. Noe klarer de jo, men ikke å ta alt ansvar selv. Skjønner at personale ikke ser hva som skjer i garderoben til enhver tid. Men hvis det var SFO-barn i garderoben, så burde de jo følge med dem, og se hva de gjør. Hvor kommer pakken med smør fra? SFO? Det burde gå an å finne ut av det. Noen har vel sett noe. Synes damen på SFO skulle vært mer imøtekommende, og sagt at hun ikke visste hva som hadde skjedd, men at hun ville ta det opp dagen etter, spørre barna, si fra at slik ikke var akseptabelt osv. - Og ikke minst svart deg med høflighet... Hva lærer ungene på SFO, når voksne er så slappe at de ikke gidder bry seg når sånt skjer?! Jo, at de kan ture fram som de vil!

Ser allerede i barnehagen, hvor jeg har en treåring, at det er mange frekke unger, særlig 5-åringer; og de ansatte sier bare:" slik gjør du ikke", eller noe sånt, -og så; ferdig med det- hvis de i det hele tatt tar seg bryet å irettesette dem. Synes det er så mange som har den holdningen at "vi må ikke være streng med ungene", - med det resultat at ungene oppfører seg som drittunger, og ikke eier empati. -Dette gjelder både foreldre og ansatte. Hvilke samfunnsborgere blir det av sånne unger?! Det er å gjøre ungene en bjørnetjeneste, synes jeg.

Synes ungene skal få se at dårlige handlinger får konsekvenser.

Skrevet

Jeg jobber selv på SFO, og vil si at jeg alltid opptrer høflig mot foreldre som tar opp problemer som oppstår mens barna er der.

Nå er det slik at når det er mange barn på SFO så kan ikke vi voksne alltid være der alle barna er til enhver tid. SFO området på skolen er i flere rom, og de må ha lov til å oppholde seg i rom uten voksne. De trenger også alenetid med vennene sine, akkurat som når de er hjemme. Dette mener jeg siden SFO faktisk er fritid.

Det at de befinner seg på andre rom betyr ikke at de ikke er under oppsikt, eller ikke er trygge....

Det at noen av og til er utenfor synsvinkel kan av og til føre til at ting som dette skjer. Noen spruter vann på do utover klærne sine. Noen faller i gjørma ute, og går og skifter selv uten å si i fra til voksne, fordi de faktisk klarer å skifte selv.

Om barnet da legger de skitne klærne i hylla sammen med de rene så er det faktisk ikke oss som jobber der sin feil. Det er bare slikt som skjer med barn, og det er ikke farlig.

Thats life.....

MEN man kan jo vise engasjement for det som foregår da når foreldrene kommer med slike ting.

Jeg ville nok selv sagt noe som "Oi! Hva har skjedd her, dette har jeg faktisk ikke sett, og det beklager jeg. Det er enda godt det finnes vaskemakiner når man har barn" med et glimt i øyet.

Det jeg ville lurt mest på var hva den smørboksen gjorde der da....

Skrevet
Ser allerede i barnehagen, hvor jeg har en treåring, at det er mange frekke unger, særlig 5-åringer; og de ansatte sier bare:" slik gjør du ikke", eller noe sånt, -og så; ferdig med det- hvis de i det hele tatt tar seg bryet å irettesette dem. Synes det er så mange som har den holdningen at "vi må ikke være streng med ungene", - med det resultat at ungene oppfører seg som drittunger, og ikke eier empati. -Dette gjelder både foreldre og ansatte. Hvilke samfunnsborgere blir det av sånne unger?! Det er å gjøre ungene en bjørnetjeneste, synes jeg.

Synes ungene skal få se at dårlige handlinger får konsekvenser.

Jeg er helt enig i at man ikke skal ta så lett på at barn i barnehagen gjør uakseptable ting... De trenger å bli i rettesatt, og snakket til slik at de forstår at deres handlinger har konsekvenser.

Men jeg må påpeke at jeg tror holdningene til en femåring kommer fra hjemmet og ikke fra det som skjer i barnehagen.... I alle fall i de fleste tilfeller...

Og det er foreldrenes ansvar å lære barna sunne holdninger, og å oppdra dem.

Dette sier jeg uten å på noen måte fraskrive meg ansvaret jeg har som assistent i barnehage.

Jeg syns nesten det innlegget ditt ymter frampå om at det er de ansatte i barnehagene sin feil at noen unger er vanskelige å ha med å gjøre og at det ikke har noe med foreldrene deres å gjøre.

Jeg tror vel at holdninger som blir formidlet i barnehagene er jevnt over bedre enn det som blir formidlet i mange hjem i og med at man i barnehagen formidler til så mange og må finne holdninger som er akseptable for alle. Slik er det jo ikek hjemme der holdninger blir arvet i generasjoner...

Skrevet

Dersom jeg hadde kommet opp i denne situasjonen ville jeg nesten automatisk ha tenkt at noen var stygge med barnet mitt --- smør havner ikke i en lue av seg selv. Noen har med vilje klisset luen inn - og da hadde jeg opplevd det som en mobbesak. Da synes jeg det er alvorlig at de ansatte i SFO ikke bryr seg mer! Vel kan jeg tåle at støvlene er blitt våte, at ungen er for dårlig kledd og går ute uten lue, at maten ikke er spist - og lignende situasjoner der mitt get barn må ta deler av ansvaret. Men jeg godtar ikke at voksne SFO ansatte ser en annen vei dersom det er mistanke om at noen av ungene bevisst et stygge mot andre!

Jeg ville tatt saken med SFO leder, og sendt saken videre til rektor dersom det ikke var gehør og samarbeidsvilje fra SFOs side.

Skrevet

Stakkars TS! Har du hadt en dårlig dag?...det er bare sånt som hender på SFO. Har selv 2 barn på SFO, og har vært borte i værre ting som sådan.

Skjerp deg, og begynn og se realiteten i øynene...trur du ikke ditt barn har gjort noe fanskap på SFO, eller trur du bare at DU har ett hellig barn?

Skrevet

Kan hende du var litt for hissig og hun på SFO fant ut at det var bedre at hun fjrnet seg uhøflig, en at hun åpnet munnen og gjorde virkelig skade. Er kjedelig såklart at lua var grisete, men man skal være var på tonen man har til de som jobber på slike steder når man er irritert over noe.

Gjest Mamma også
Skrevet

Mener at det er foreldrene som skal oppdra barna og gi dem gode holdninger.

Så du gjest som trodde jeg mente at det var personalet på bhg eller sfo eller skole hadde hovedansvaret; det var ikke det jeg mente=)

Mener at mange foreldre har så dårlig samvittighet for at de bruker lite tid sammen med barna, at de er litt for lite strenge; noe som ender med at barna ikke lærer normal høflighet eller empati.

Det er viktig at barna lærer seg å respektere andre, og da mener jeg ansatte i barnehage og SFO OGSÅ må tørre å si fra; på en skikkelig måte selvsagt. Og gjerne si fra til barnas foreldre, slik at ikke ungen slipper unna når han har gjort noe uakseptabelt.

Synes bare det virker som mange er redde for å irettesette barn; både foreldre og ansatte,- som barna tilbringer mange timer med hver dag.

Skrevet
Mener at det er foreldrene som skal oppdra barna og gi dem gode holdninger.

Så du gjest som trodde jeg mente at det var personalet på bhg eller sfo eller skole hadde hovedansvaret; det var ikke det jeg mente=)

Mener at mange foreldre har så dårlig samvittighet for at de bruker lite tid sammen med barna, at de er litt for lite strenge; noe som ender med at barna ikke lærer normal høflighet eller empati.

Det er viktig at barna lærer seg å respektere andre, og da mener jeg ansatte i barnehage og SFO OGSÅ må tørre å si fra; på en skikkelig måte selvsagt. Og gjerne si fra til barnas foreldre, slik at ikke ungen slipper unna når han har gjort noe uakseptabelt.

Synes bare det virker som mange er redde for å irettesette barn; både foreldre og ansatte,- som barna tilbringer mange timer med hver dag.

Jeg tror det er veldig få ansatte i skole og barnehage som er "redd" for å irettesette og være strenge med barna. De som har fagutdannelse har lært hvordan man på en best mulig måte kan irettesette barn for å få dem til å endre handlinger. Men det er ikke dermed sagt at det er enkelt på noen måte...

Etter å ha vært borti så mange typer barn blir man etterhvert fling til å tyde barn og luke ut hvem som kommer til å bli en litt ekstra utfordring for hverdagen. Og mange av disse barna ser man godt hvor kommer fra når man møter deres foreldre på slutten av dagen. Barn er veldig ofte sine foreldre opp av dage, men dette er sårt for foreldre å ta innover seg selv siden det viser dem deres dårlige sider... Forstår dere hva jeg mener?

Dette er ting jeg finner vanskelig å ta opp med foreldre i alle fall, fordi man er så utrolig sår på det om barnet passer inn i samfunnet .... Særlig når man kanskje kjenner seg selv igjen....

Barna trekker seg automatisk bort fra de såkalte bråkmakerne, og det er også disse bråkmakerne som er vanskelig å få til å høre etter siden de ofte totalt mangler respekt for det vi ansatte sier. Denne holdningen som omhandler respekt kommer helt klart fra foreldrene....

Skrevet
Dersom jeg hadde kommet opp i denne situasjonen ville jeg nesten automatisk ha tenkt at noen var stygge med barnet mitt --- smør havner ikke i en lue av seg selv. Noen har med vilje klisset luen inn - og da hadde jeg opplevd det som en mobbesak. Da synes jeg det er alvorlig at de ansatte i SFO ikke bryr seg mer! Vel kan jeg tåle at støvlene er blitt våte, at ungen er for dårlig kledd og går ute uten lue, at maten ikke er spist - og lignende situasjoner der mitt get barn må ta deler av ansvaret. Men jeg godtar ikke at voksne SFO ansatte ser en annen vei dersom det er mistanke om at noen av ungene bevisst et stygge mot andre!

Jeg ville tatt saken med SFO leder, og sendt saken videre til rektor dersom det ikke var gehør og samarbeidsvilje fra SFOs side.

Enig med deg!

Skrevet

....men å bli så sur og sint på en SFO-ansatt som sier som sant er at hun ikke vet hva som ha skjedd fordi hun mest trolig ikke var på jobb da det skjedde.... det går ikke.

hadde TS forholdt seg på en annen måte så hadde sikkert dette løst seg på en annen måte også.

hva slags "service" forventer man egentlig å få når man selv i utgangspunkteter uhøflig....

at de ansatte skal ha et kollektivt ansvar for ALT som skjer på sfo uavhengig av om de har vært på jobb og vet om hva som har skjedd eller ei. vel, det kan jeg kanskje være litt enig i. i den grad at man da tar på seg å undersøke og komme tilbake til deg når man eventuelt vet mer. men å kunne forklare hvorfor det er en smørpakke i lua til ungen din når man faktisk ikke vet det.... :sukk: vel det er en ærlig sak. hadde jeg vært den sfo-ansatte så hadde jeg også blitt litt oppgitt over deg - en mor som sikkert mener at alle bør være 100% oppdatert på hva som skjer til enhver tid med nettopp hennes barn!

Så det så.

Skrevet
....men å bli så sur og sint på en SFO-ansatt som sier som sant er at hun ikke vet hva som ha skjedd fordi hun mest trolig ikke var på jobb da det skjedde.... det går ikke.

Hun sa hun begynte på jobb klokken 14, min datter kom dit klokken 14!! ???

hadde TS forholdt seg på en annen måte så hadde sikkert dette løst seg på en annen måte også.

Så hva skulle jeg gjort annerledes da???? Ikke gitt beskjed for at de som jobber der ikke skulle måtte ta en sak som har skjedd i deres lokale mellom 14 og 16????

hva slags "service" forventer man egentlig å få når man selv i utgangspunkteter uhøflig....

Når var jeg uhøflig????

Og til en annen her, mitt barn har normal folkeskikk og griser IKKE til andres klær med smør, såpass tør jeg påstå. kanskje gjør hun mye annet men faenskap har jrg oppdratt henne til å ikke gjøre.

Takk for mange konstruktive og gode svar, men plutselig skjønner jeg hvorfor jeg ikke har lagt inn innlegg på lenge her....

at de ansatte skal ha et kollektivt ansvar for ALT som skjer på sfo uavhengig av om de har vært på jobb og vet om hva som har skjedd eller ei. vel, det kan jeg kanskje være litt enig i. i den grad at man da tar på seg å undersøke og komme tilbake til deg når man eventuelt vet mer. men å kunne forklare hvorfor det er en smørpakke i lua til ungen din når man faktisk ikke vet det.... :sukk: vel det er en ærlig sak. hadde jeg vært den sfo-ansatte så hadde jeg også blitt litt oppgitt over deg - en mor som sikkert mener at alle bør være 100% oppdatert på hva som skjer til enhver tid med nettopp hennes barn!

Mente ikke at hun skulle være 100 % oppdatert, men man må da få lov å si i fra om slike hendelser???!!!!

Så det så.

Skrevet

Jobber selv i skolen, og vi lærere har nær kontakt med assistenter og sfo. Har inntrykk av at vår sfo-avdeling, som er en stor sfo på en stor skole, fungerer på en bra måte. Barna blir tatt vare på og har det trygt og godt. Har litt andre erfaringer med den sfo-en der jeg hadde mine barn i to ulike perioder. Da gutten gikk der var tilbudet meget bra. 4 år senere da jentungen gikk der, var det under enhver kritikk. Store gutter i 4. fikk ture fram som de ville, og de små i første var helt "rettsløse". Endte med at jeg tok henne ut og ordnet med annen form for pass.

Må si jeg er sjokkert over den holdningen enkelte av dere viser overfor ts. Jeg trodde at det var en kommunikasjon mellom de ansatte på sfo, slik at den som kom kl 14 fikk høre hva som hadde skjedd. Slik er det hos oss. Klart det kan skje ting de vosne ikke får med seg, men det skal være unntaket og ikke regelen. Det er jobben til de ansatte på sfo å passe på barna. Viss de i steden står å henger og snakker med hverandre, gjør de ikke jobben sin, enkelt og greit.

Jeg synes faktisk ikke det er ok viss barna springer ute nesten uten klær, at de herjer rundt på steder der de voksne ikke har kontroll, eller at slike ting som ts beskriver ikke blir fulgt opp. Ville forventet at personalet fulgte opp en slik sak.

Foreldre betaler faktisk ganske mye for at barna skal ha det trygt og godt på sfo. Selv ville jeg ikke latt mange slike episoder passere som "thats life". Tror nok jeg ville tatt det opp med daglig leder viss det skjedde mer.

Skrevet

Det er greit nok at det kanskje ikke var noen der akkurat da det skjedde, men da bør de jammen meg finne det ut. Jeg er enig med de over som sier at dette kan være en mobbesak, og da må det tas tak i. Jeg har ikke barn i SFO selv, men jeg har to i barnehage, og jeg synes enkelte ansatte viser en noe slapp holdning til tider. Jeg har blant annet funnet barnet mitt uttisset, klær forsvinner på mystisk vis, barna er ute med altfor lite klær på osv. osv.

Dette er tross alt mennesker som passer på det kjæreste vi har. Derfor MÅ vi bli flinkere til å klage slik at vi forhåpentligvis får luket ut ugresset.

Skrevet

Jeg jobber selv både i skole og barnehage. Og vi har en policy på at vi oppdaterer hverandre når vi er midt i skift-bytte eller om det er noe som skjer. Vi gir alltid beskjed til foreldrene om det er våte klær, om barnet har slått seg, vært i litt dårlig form, spist lite, vært i krangel, tisset seg ut, ja i det hele tatt om det har skjedd noe litt utenom det vanlige.

Jeg syns det er viktig at foreldrene får innsikt i hva som foregår når de ikke er med barna.

Men allikevel forstår jeg at det kan skje ting uten at de voksne nødvendigvis får med seg hele saken. Dette kan være pga at man er alene og har antall barn som er i grenseland for hva som er lov. Da har man ofte ikke mulighet til å komme helt i bunns på ting der og da om det er flere ting som skjer samtidig.

Dette har skjedd med meg også. For eksempel når barna er ute på området som er ganske så stort på sfo og et barn har kastet snøball på et annet barn mens jeg var på andre siden av bygningen og passet på noen av de andre barna. Alt skjedde på område der barna har lov til å være sev om jeg er alene....

Akkurat da hadde jeg ikke full kontroll. Det er ingen god følelse, og det gjør at jeg blir usikker. Det er ikke min feil at dette skjedde, jeg velger å rette min kritikk mot kommunen som ikke utdeler nok timer for å dekke opp tiden da barnna er på sfo. Slik at vi må være alene med opptil 15 barn i gangen. Dette er for mye syns jeg, og jeg vil tro de fleste foreldre er enige med meg i akkurat det.

Men hva skal man da gjøre når man er alene? jeg har i alle fall ikke noe annet valg enn å gjøre det beste ut av det....

En gang i en barnehage var det også en gutt som tisset på seg uten at det ble oppdaget. Vi var inne, han hadde helt mørk bukse og sa ikke i fra selv. Foreldrene kom og hentet og oppdaget dette. Ingen sure miner der i gården, jeg beklaget selvfølgelig at dette ikke var oppdaget, men de forsto da godt at vi ikke går og kjenner på rompene til fem år gamle gutter hele dagen.... Det er slikt som skjer....

Og så vil jeg understreke at vi er der i prioritert rekke følge for barna først, og så for foreldrene. Det er barna som er i vårt fokus hele dagen....

Finner man ikke igjen klær som man har med til barna i barnehagen kan det være at klærne ikke var bra nok merket, at de henger i tørkeskapet, at noen andre foreldre har tatt de med ved et uhell... Jeg har ikke vært borti at klær har forsvunnet av seg selv, og ikke at personalet har stjålet klærne heller... Tviler på at det er deres feil... Tenk så mange sokker en barnehageansatt ser hver dag da.. Om de ikke er merket havner de i felles kurv.... Da er det ganske opp til tilfeldighetene hvem som tar de med seg hjem.... ;)

Gjest Sjokoladeplaten
Skrevet

Jeg regner med at du sa ifra på en odentlig måte? Uten å være så spiss som du er i dette innlegget? I så fall er det dårlig av de ansatte på sfo å svare deg så lite imøtekommende. Jeg er også enig med den her som sier at det nesten er å betegne som mobbing, og det er en alvorlig sak dersom noen har klint til et barns lue med smør, med vilje. Jeg ville ha forventet at de voksne på sfo forsøkte å finne ut at hvem som kunne ha gjprt det. I det minste bør de ta dette opp med barna på sfo (i en samling, før maten el.) sånn at dette ikke skjer igjen.

Skrevet

Jeg er enig i at dette kan være en mobbesak eller begynnelsen på en, så det bør taes alvorlig. Kanskje kunne damen du snakket med vært mer imøtekommende mot deg og sagt at de skulle komme til bunns i saken. Men, dersom du sa det du skrev i innlegget ditt, og på en slik måte, så forstår jeg godt denne damen. Du virket ganske anklagende i at du spør om det er ingen som tar ansvar på denne plassen, og at du skulle ta det opp med hennes overordnede. Slike uttalelse og "trusler" får ikke akkurat frem den beste servicen ... Det at du faktisk kaller henne kvinnemennesket vitner om en dårlig skjult forakt. Det er noe i det at man bør behandle andre på samme måte som en vil bli behandlet selv.

Men, dersom du tok det opp på en ok og saklig måte og du skrev dette innlegget i sinne, så må du unnskylde meg. Da har du antakeligvis rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...