Gjest Greta Skrevet 11. april 2003 #1 Skrevet 11. april 2003 Jeg og min mann prøvde å bli gravid i 5.5 år. Det ble noen lange år, ettersom vi begge ønsket barn veldig sterkt! Jeg fikk diagnosen Endometriose, men det var visst veldig lite...så det var ikke sikkert det hadde noe å si. Vi hadde et misslykket prøverørsforsøk, prøvde også andre hormonbehandlinger uten å lykkes:( Jeg var overvektig og slanket bort nesten 40 kg! Og så skjedde det STORE, jeg ble gravid med naturmetoden!!! Vi fikk sjokk, og hadde problemer med å tro at det virkelig var sant. Men jeg lurer veldig på om dette var tilfeldig, eller om det faktisk kan ha noe med at jeg slanket meg å gjøre?! Regner ikke med at noen av dere har fasiten da:) Men jeg lurer på om noen har erfaring med at infertelitet og fedme hører sammen?? Jeg sitter hvertfall igjen som slank og gravid:)... og undrende over hvordan det skjedde akkurat nå, og ikke for flere år siden
Gjest Lottemor Skrevet 11. april 2003 #2 Skrevet 11. april 2003 Slik jeg har forstått det så er det slik at når man er overvektig så er dt ote slik at hormonbalangsen i kroppen ikke er slik den skal og derfor er det vanselig å bli gravid. Så ja jeg har hört om en hel hau som har fått beskje om å slanke seg får det har vert det eneste som har värt i veien for å bli gravid.
fruenge Skrevet 11. april 2003 #3 Skrevet 11. april 2003 Jeg er overvektig og gravid, og vet om hauger av andre som er blitt det. Hvis jeg bare skal holde meg til det du spør om så spurte jeg gynekologen om dette. Ov svaret var litt uklart, han sa det kunne være en fare for at jeg hadde PCO. For det har mange overvektige, men slik jeg forsto det så ble man gjerne overvektig når man hadde diagnosen/sykdommen/syndromet. Jeg visste da med en gang at det er hvertfall ikke årsaken til at jeg er overvektig. Så egentlig kan jeg ikke svare deg, men for deg kan de kanskje ha spilt en rolle, for meg hadde ikke overvekten noe å si på om jeg ble gravid eller ei. Og kankej du aldri finner svaret på dette, men må bare prise deg lykkelig over at dere er blitt gravide.
Trebarnsmor Skrevet 11. april 2003 #4 Skrevet 11. april 2003 Hmmm merkelig. Jeg har hørt at det er de med litt "på kroppen" som blir lettere gravide.Jeg så et tv-program om det osv. Personlig er jeg ganske normal ,med nr1 var jeg syyyltynn.Så personlig tror jeg ikke det har noe med saken å gjøre.
Labella Skrevet 11. april 2003 #5 Skrevet 11. april 2003 I denne artikkelen kan du blant annet lese at "Livsstilsfaktorer som fedme, røyking, alkohol, bruk av narkotika og eksposisjon for skadelige stoffer, spiller en stadig større rolle når det gjelder å forklare infertilitet."
Gjest Starya Skrevet 11. april 2003 #6 Skrevet 11. april 2003 Det er jo forskjell på å ha litt på kroppen og å være overvektig da. Det ene er sunt, det andre ikke. Jeg har hørt, av en gynekolog, at en ustabil syklus med evt. mangelfull eggløsning kan bedre seg ved vekttap. Ikke slik å forstå at man skal bli slank, men at man ikke er så veldig overvektig. Selvsagt vil det være forskjeller ute å gå, så man kan ikke si at enten er det slik, eller så er det ikke slik.
Trebarnsmor Skrevet 11. april 2003 #7 Skrevet 11. april 2003 Åå ja alle har visst at narkotika/røyking/alkohol er en brems.Ikke noe nytt det
Labella Skrevet 11. april 2003 #8 Skrevet 11. april 2003 Åå ja alle har visst at narkotika/røyking/alkohol er en brems.Ikke noe nytt det Når jeg siterer fra en artikkel synes jeg det er greit å ta med hele setningen. Poenget her var jo om fedme og infertilitet kan ha en sammenheng, og det blir det sagt her at det kan ha. Kan gjøre det litt enklere å forstå da: "Livsstilsfaktorer som fedme........................................................................ spiller en stadig større rolle når det gjelder å forklare infertilitet"
Trebarnsmor Skrevet 11. april 2003 #9 Skrevet 11. april 2003 Sikkert riktig.Men jeg vet om mange tjukke damer som blir gravide ved et lite "knips" og de tynne/spinkle har masse problemer å bli gravide. Så jeg mener jo selvsagt at det er individuelt. Hva med mannen?
Gjest Kinga Skrevet 11. april 2003 #10 Skrevet 11. april 2003 Noen tall som sier litt om sjansene for å lykkes
Trebarnsmor Skrevet 11. april 2003 #11 Skrevet 11. april 2003 Beklager altså............ Jeg vil ikke krangle med noen som helst,men jeg mener at det er bare tull ang. vekt. :cry: Jeg selv var spinkel og var 5 kilo mere med nr2(enn det jeg var med første) da jeg ble gravid med henne.Og jeg er mange kilo tyngre med denne enn det jeg var med nr1. Snakker man om feit eller lubben her?
Labella Skrevet 11. april 2003 #12 Skrevet 11. april 2003 Snakker man om feit eller lubben her? Greta, som skrev hovedinnlegget, sier at hun hadde gått ned 40 kilo før hun ble gravid, og bruker utrykket "fedme", da regner jeg med at det er snakk om ganske mye mer enn "litt lubben". I følge artikkelen Vibeke referer til har både kraftig undervektige og overvektige kvinner større problemer enn normalvektige med å bli gravide. Det betyr jo ikke at kvinner med vektproblemer ikke kan bli gravide, men at mange av dem har problemer med det.
Trebarnsmor Skrevet 11. april 2003 #13 Skrevet 11. april 2003 oooi :o Jeg må lære meg å lese nøye gjennom innlegg.Takker Labella. 40 kilo er jo ganske mye.Jeg regner med at kroppen sier "stopp" når man blir FOR tynn eller FOR tjukke. Lykke til uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå