LilleSolstråle Skrevet 15. november 2007 #1 Skrevet 15. november 2007 Litt dumt spørsmål sikkert,men...Lille pus,som er nå 14 1/2 uke gammel har nå i to dager hatt litt diare og fiser en del når han er på do... Gir jeg han feil mat? Vet mange sier at kattene kun skal få mat fra dyrlegen,men store-pus har ikke hatt noe problemer. Lille pus er ikke ute enda,så jeg kan ikke skjønne at det kan være mark i magen... hva kan det være?
Pialitta Skrevet 15. november 2007 #2 Skrevet 15. november 2007 Små puser har sensitive mager, så egen kattungemat er ofte lurt. Men det kan jo være en utfordring å passe på at storepus og lillepus ikke spiser maten til hverandre Forøvrig er det slik (og dette vet jeg av erfaring - har to katter selv som er GLADE i mat) at veterinær-tørrfor ikke er så dyrt som man skulle tro. Jeg kjøper 10 kg Hills av gangen, og betaler da 4 kr dagen per katt for maten. "Billig"-maten kan fort bli dyr, fordi den inneholder mindre næring og kattene da spiser mer av den. Hvis lillepus fortsetter å ha diaré og blir slapp og daff, så synes jeg du skal ta en telefon til eller ta den med til dyrlegen. Lykke til!
Cowgirl Skrevet 15. november 2007 #3 Skrevet 15. november 2007 Kattunger får ormelarver i melka fra mor, så kan godt ha orm om den ikke har vært ute også! Men trenger jo ikke være det som er grunnen til at den er rar i magen. Er også viktig at den får for beregnet på kattunger! Veterinær- og dyrebutikkfôr er ikke så dyrt siden du gir mye mindre mengde. Det blir også mindre avføring av denne type fôr, og det er jo bra for dem som skal rydde i kattedoen!
LilleSolstråle Skrevet 15. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 15. november 2007 Ja,jeg bør nok kjøpe for hos dyrlegen... Er det usunt for storepus å spise kattunge mat? veldig vanskelig å få dem til å spise den maten som er beregnet for dem...Spesielt storepus er fæl til å spise opp maten til den lille. Og det er ikke alltid like lett å kontrollere det
Pialitta Skrevet 15. november 2007 #5 Skrevet 15. november 2007 Det kommer litt an på storepus... Kattungemat inneholder mer næring og fett som trengs når lille gull skal vokse seg stor og tøff, og hvis storepus allerede er i tøffeste laget (les: rund og god) så bør man begrense kraftforet Spesielt gjelder dette om du har innekatter som ikke får så mye mosjon. Ellers tror jeg ikke det er så farlig, det er jo ikke så lenge det er snakk om. Kan imidlertid være greit å passe på at kattungen får den maten den trenger, at ikke storepus gafler i seg alt sammen. En annen stor fordel med å kjøpe store sekker med veterinærfór er at du ikke trenger å kjøpe det så ofte. Stalltips til slutt: Veterinæren vet masse. Spør! Hilsen Pia
LilleSolstråle Skrevet 15. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 15. november 2007 Det kommer litt an på storepus... Kattungemat inneholder mer næring og fett som trengs når lille gull skal vokse seg stor og tøff, og hvis storepus allerede er i tøffeste laget (les: rund og god) så bør man begrense kraftforet Spesielt gjelder dette om du har innekatter som ikke får så mye mosjon. Ellers tror jeg ikke det er så farlig, det er jo ikke så lenge det er snakk om. Kan imidlertid være greit å passe på at kattungen får den maten den trenger, at ikke storepus gafler i seg alt sammen. En annen stor fordel med å kjøpe store sekker med veterinærfór er at du ikke trenger å kjøpe det så ofte. Stalltips til slutt: Veterinæren vet masse. Spør! Hilsen Pia Takk for svar,Pia.. Storepus er utekatt,lille pus skal også ut så fort han er stor nok Men da får jeg kjøpe "baby"-mat hos dyrlegen og snakke litt med dem. Så ordner det seg vel =)
NovaFlare Skrevet 20. november 2007 #7 Skrevet 20. november 2007 Jeg har 3 innekatter og 2 av de har hatt orm. Du må huske på alt du drar inn med skoene dine, og katten din har sikkert fanget en flue eller to i sitt liv Flott at du skal snakke med dyrlegen, diare er farlig for små kattunger, så dette bør du ordne opp i så fort du kan Og ja, foret har alt å si! Kanskje ikke kattungen din tåler noe annet enn kvalitetsfor, selv om storepusen gjør det :-) Dessuten, gir du ham mye våtfor på boks? Bytter du formerker ofte? Katter er veldg sensitive på forbytter, så hold deg til en ting av gangen, du
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå