Gjest Ira Skrevet 15. november 2007 #1 Skrevet 15. november 2007 Jeg har lyst til å ha noe med jordbær til dessert. Noen som har noen gode forslag / oppskrifter???? Hvilke desserter har dere andre sommerbruder lyst på? hva med drikke som passer til? Vi har tenkt på musserende vin / søt hvitvin av noe slag, men har ikke bestemt type enda. Vi har også tenkt å ha frukter av ulikt slag som fingermat når gjestene kommer til lokalet sammen med f.eks Martini Asti Blir det da dumt å ha samme drikken til desserten???
Honey Skrevet 15. november 2007 #2 Skrevet 15. november 2007 Jeg har lyst til å ha noe med jordbær til dessert. Noen som har noen gode forslag / oppskrifter???? Hvilke desserter har dere andre sommerbruder lyst på? hva med drikke som passer til? Vi har tenkt på musserende vin / søt hvitvin av noe slag, men har ikke bestemt type enda. Vi har også tenkt å ha frukter av ulikt slag som fingermat når gjestene kommer til lokalet sammen med f.eks Martini Asti Blir det da dumt å ha samme drikken til desserten??? Høres ut som dere skal lage maten selv og kjøpe inn alkohol på forhånd, og da ville jeg ikke reagert om jeg ble servert Martini Asti to ganger som gjest. Hadde det vært en restaurant som hadde gjort det, ville jeg nok stusset litt. Men Asti passer jo veldig bra til jordbær da. Jordbær kan du bruke til så utrolig mange desserter, alt fra jordbærsuppe, jordbærmousse, rå jordbær med is/saus, jordbærterter, jordbærsalat med annen frukt og sabayonnesaus, jordbæris...osv. Vi skal forøvrig ha mange og champagnesuppe, men det fikser kokken.
Arkana Skrevet 15. november 2007 #3 Skrevet 15. november 2007 Hvis dere skal lage dessert selv og det er sommerbryllup og dere vil ha noe med jordbær foreslår jeg pavlova. Pavlova er marengsbunn med pisket krem og bær på toppen. Dere kan lage porsjonspavlovaer, små reder, slik at hver får sin. Det er kjempeenkelt å lage, og det beste er at de kan lages i god tid i forveien og holder seg veldig lenge. På selve dagen er det da bare å piske krem og rense jordbær og anrette det på toppen av marengsbunnene. En lett, frisk og søt dessert som passer perfekt om sommeren.
pinkybride Skrevet 15. november 2007 #4 Skrevet 15. november 2007 Hvis dere skal lage dessert selv og det er sommerbryllup og dere vil ha noe med jordbær foreslår jeg pavlova. Pavlova er marengsbunn med pisket krem og bær på toppen. Dere kan lage porsjonspavlovaer, små reder, slik at hver får sin. Det er kjempeenkelt å lage, og det beste er at de kan lages i god tid i forveien og holder seg veldig lenge. På selve dagen er det da bare å piske krem og rense jordbær og anrette det på toppen av marengsbunnene. En lett, frisk og søt dessert som passer perfekt om sommeren. ååhh helt enig pavlova er bare dødsgodt!!!! Alle kommer til å elske det!! Kan pyntes med jordbær,bringbær, kiwi, pasjonsfrukt oppå kremen. Er dødsenkelt og smaker bare helt fantastisk! Lager alltid det når jeghar gjester om sommeren. Det går ann å lage store "kaker" eller små porsjonstørrelser. Si fra hvis du vil ha oppskrift har en veldig bra en !
Gjest Ira Skrevet 15. november 2007 #5 Skrevet 15. november 2007 å ja takk - vil gjerne ha oppskrifta!!!!!!! Legger du den ut her?
Arkana Skrevet 15. november 2007 #6 Skrevet 15. november 2007 Til fire stykker trenger du 2 eggehviter og 125 g sukker. Eggehvitene stivpiskes, og så piskes sukkeret inn gradvis til du har en tykk, stiv og blank marengs. Tegn opp fire sirkler ca 8-9 cm i diameter på bakepapir (snu bakepapiret slik at blyantmerkene er på baksiden). Bre marengsen utover sirklene, 4-5 mm tykt. Resten av marengsen legges i sprøyteposer og så sprøyter du en ring langs kanten innenfor sirkelen. Stekes ved 150 grader i 30-40 minutter, de skal være lett gylne. Slå av varmen og sett ovnsdøren på gløtt, og la marengsen stå i ovnen til den er kald. Siden dere skal lage så mange kan det være en fordel å bruke varmluft slik at dere får stekt flest mulig samtidig, dette tar jo fort litt tid når de skal avkjøles i ovnen, men som sagt har de lang holdbarhet så dette kan planlegges godt.
Betsy Skrevet 15. november 2007 #7 Skrevet 15. november 2007 Til fire stykker trenger du 2 eggehviter og 125 g sukker. Eggehvitene stivpiskes, og så piskes sukkeret inn gradvis til du har en tykk, stiv og blank marengs. Tegn opp fire sirkler ca 8-9 cm i diameter på bakepapir (snu bakepapiret slik at blyantmerkene er på baksiden). Bre marengsen utover sirklene, 4-5 mm tykt. Resten av marengsen legges i sprøyteposer og så sprøyter du en ring langs kanten innenfor sirkelen. Stekes ved 150 grader i 30-40 minutter, de skal være lett gylne. Slå av varmen og sett ovnsdøren på gløtt, og la marengsen stå i ovnen til den er kald. Siden dere skal lage så mange kan det være en fordel å bruke varmluft slik at dere får stekt flest mulig samtidig, dette tar jo fort litt tid når de skal avkjøles i ovnen, men som sagt har de lang holdbarhet så dette kan planlegges godt. Det hørtes fantastisk godt ut, men lurer litt på om den blir veldig "crispy"? Eller blir den litt sprø og seig?
Arkana Skrevet 15. november 2007 #8 Skrevet 15. november 2007 Det hørtes fantastisk godt ut, men lurer litt på om den blir veldig "crispy"? Eller blir den litt sprø og seig? Den blir ganske sprø, hvis du vil ha den litt seigere kan du tilsette en liten skvett eddik (omtrent en teskje til fire eggehviter) i marengsen. Eddiken kan ikke smakes, men gjør den seigere i midten, og sprø utenpå.
Trillrund Skrevet 15. november 2007 #9 Skrevet 15. november 2007 Min favoritt jordbærdessert: Del søte jordbær i passe biter, legg i en ildfast form. Dekk med marsmallows og stek i ovn til marsmallowsene smelter og gjerne blir litt gyllen. Serveres "plain" eller med vaniljeis og små sveler..... .... lengter etter jordbærsesongen, ja.....
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2007 #10 Skrevet 16. november 2007 Vi har også tenkt å ha frukter av ulikt slag som fingermat når gjestene kommer til lokalet sammen med f.eks Martini Asti Blir det da dumt å ha samme drikken til desserten??? Nei, det synes jeg ikke. Hva med en sjokoladefontene til å dippe frukten i?
*Emma* Skrevet 16. november 2007 #11 Skrevet 16. november 2007 Jeg serverte i ett bryllupp for litt siden som hadde: Ananas Sarah Bernard. Hver gjest fikk en halv ananas. Den var delt på langs (slik at det grønne var med). Så var de hulet ut og oppi lå det 2 kuler vanilje is og masse jordbær i deler. Kokken laget altfor mange så vi fikk også smakeog det var utrolig godt!! Ananas saften blandet seg m vaniljeisen og jordbærene og dte ble bare såååå godt og friskt. En liten gutt (bryllupsgjest) slukte sin og ba om en til..he he..flaks for han at kokken hadde telt feil...så da spiste han to!!!
tingeling Skrevet 17. november 2007 #12 Skrevet 17. november 2007 Musserende til desserten er kjempe smart! Vi giftet oss for en måned siden og hadde vennefest på kvelden . Begynte festen med å servere bryllupskake (fra Chocolat - porsjons sjokoladekaker) og musserende. Det var en skikkelig suksess å servere masse musserende siden det føles som litt mer luksus enn vanlig vin og de fleste blir på godt humør uten å bli trøtte. Ift dessert så er pavlova utrolig godt! Et annet forslag er sjokoladefondant med friske jordbær tingeling
mimi82 Skrevet 26. desember 2007 #14 Skrevet 26. desember 2007 vi skal ha hjemmelaget jordbæris, er fantastisk godt å frisk. Bare tenk dere friskheten i jordbærsorbet, og så blander dere den tanken med softis, så er dere der:-)
Gjest Gjest_Regine_* Skrevet 28. desember 2007 #15 Skrevet 28. desember 2007 En helt fantastisk god dessertvin er italienske Saracco fra Piemonte. Tidligere brukte vi Asti til finere desserter, men denne er nå for godt erstattet av Saracco. Helt fantastisk god Verdt en test!
Gjest Gjest_VERONICA_* Skrevet 1. mars 2008 #16 Skrevet 1. mars 2008 Jeg har lyst til å ha noe med jordbær til dessert. Noen som har noen gode forslag / oppskrifter???? Hvilke desserter har dere andre sommerbruder lyst på? hva med drikke som passer til? Vi har tenkt på musserende vin / søt hvitvin av noe slag, men har ikke bestemt type enda. Vi har også tenkt å ha frukter av ulikt slag som fingermat når gjestene kommer til lokalet sammen med f.eks Martini Asti Blir det da dumt å ha samme drikken til desserten??? HEI!! visst du går inn på tine.no så finner du mange herlige desserter jeg har valgt en som heter sommerbrudens dessert. og du kan jo velge om du vik ha jodbær eller andre bær. der ligger oppskrifter også. lykke til
Solfridbruda Skrevet 2. mars 2008 #17 Skrevet 2. mars 2008 vi har tenkt å ha rørte jordbær med vaniljeis. nam!
øyenstikker Skrevet 3. mars 2008 #18 Skrevet 3. mars 2008 (endret) Siden jeg har melkeallergi, må vi ha noe som er laktosefritt. Vi skal ha jordbærsorbet pyntet med sjokolade..mmmm Syns det er suuper godt, og så er den frisk og ikke så mektig. Kommer jo kaker etter hvert også :icon_smile: Endret 3. mars 2008 av øyenstikker
pinkybride Skrevet 5. mars 2008 #19 Skrevet 5. mars 2008 oppskrift på pavlova finner du på http://detsoteliv.no det er namnamnamnam
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå