Zero Skrevet 15. november 2007 #1 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Hvordan er loven i forhold til utbetaling av depositum etter endt utleieperiode? Vi har leid ny leilighet og betaler dobbel leie. Har endel regninger som kommer nå mot jul og vil derfor vaske ned, levere nøklene og få ut depositumet før kontrakten går ut. Kontrakten går ut om en måned og vi har betalt tiden ut. Utleier sier derimot at de ikke bare nekter å betale ut depositum før kontrakten er utgått, men at de ikke betaler ut depositumet før 4 uker etter det igjen! Altså fire uker etter kontrakten har gått ut Er dette lov? Det er snakk om en Studentsamskipnad om det skulle ha noe å si, og heller ingen vanlig depositumkonto da det "ikke er slik Studentsamskipnaden gjør det". (Hvordan er det meningen at studenter skal skaffe seg leilighet etter man har leid hos Studentsamskipnaden? Bo på gata i fire uker etter kontraktsslutt til man får depositumpengene og kan betale depositum på ny leilighet? Ikke alle kan låne penger i mellomtiden!) Endret 15. november 2007 av Zero Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2007 #2 Del Skrevet 15. november 2007 Studentsamskipnaden har regler som gjelder for alle de kan/vil sannsynligvis ikke lempe på dem for noen selv om det er jul De kan holde depositumet ut tiden. Lurer på hvordan praksisen er m.h.h renter når det ikke er individuelle konto? Høres rart ut at det skal ta fire uker etter på. Vil kanskje tror at pengene kommer noe før. men at de sier 4 uker for å garantere seg. Eller de trenger 4 uker på å beregne renten siden de ikke har individuelle konto Hvis det blir knepent. Gå i banken å skaff deg er depositumslån i mellomstiden (får som regel motverdien av den store lånekasseutbetalingn som kommer i januar, eller evt lik totale depositum). Ta med dokumentasjon på det innbetalte depositumet. Evt maks ut kredittkortet, og øk grensen (vil få gebyrer ved kontantoverføringer dessverre, men ikke renter når du innbetaler innen en mnd) Er som regel billigere enn dep.lån. Ingen ting er kjipere enn å ha lite penger til jul. Jeg kommer til å kjøpe mest mulig på kreditt og betale i januar i år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zero Skrevet 15. november 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Takk for svar Jeg kan forstå om de vil holde det til kontraktslutt, men jeg kan ikke forstå hvordan de kan holde det tilbake fire uker etter det igjen. De sa at vi ikke fikk det før, så det var ikke snakk om at det kunne komme før. Rentene står det i informasjonsskrivet at de tar, så de ser jeg heller ikke noe av. Har bare debetkort og har spurt om det er mulighet for meg å få kreditt før, men banken svarte meg med at slikt gjorde de ikke lenger. Endret 15. november 2007 av Zero Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Utleier Skrevet 15. november 2007 #4 Del Skrevet 15. november 2007 Rentene står det i informasjonsskrivet at de tar, så de ser jeg heller ikke noe av. For vanlige utleiere er det ulovlig å ta renter fra depositumet. De skal tilfalle leier. Men det er spesielle regler for studentsamskipnader, så det kan være noe der. Når det gjelder å få ut depositumet, kommer du neppe noen vei. Etter at leieforholdet er avsluttet, kan du be banken om å få utbetalt depositumet. Banken vil imidlertid gi utleier en måned til å eventuelt protestere på at pengene utbetales (det vil i praksis si å gå til søksmål mot leier). Igjen, dette gjelder vanlige utleiere, det kan teoretisk være forskjeller for studentsamskipnader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå