Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan jeg vaske knallgult, lyse rosa, knæsj grønt, turkis osv sammen?

Skrevet
alle de fargene i samme vask??

hum...vet ikke hva jeg skal vaske sammen med hva?:S

Skrevet (endret)

sorter ting etter farge... (ikke slavisk men sånn ca. Rosa kan vaskes sammen med Rødt etc.) ... også må man jo huske på temp. :)

Også kommer det jo an på hva det er du skal vaske da.

Endret av Tussemøy
Gjest Blondie65
Skrevet

Nei det kan du ikke uten videre for det kommer an på materialet og hva slags temperatur det tåler.

Du kan f.eks. ikke vaske den røde ullgenseren sammen med den røde bomullstrusen.

Dersom du har sortert ut tøyet etter material/vaskanvisning kan du etterpå sortere det i mørke og lyse farger. Dvs. at rødt, blått, svart, orange går sammen og rosa, lysblått, hvitt går sammen. Det blir da to 40 graders vasker.

Helt nye klær med masse farge bør kanskje vaskes sammen med bare mørkere plagg første gangen slik at de ikke smitter av på relativt lyst tøy.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Det kommer litt an på hvor nye plaggene er. Hvis de er helt nye, vil de gjerne farge mer av. Jeg vasker sterke farger, som rødt og turkis sammen med mørke ting. Lys rosa ville jeg vasket sammen med andre lyse ting. Antakeligvis ville jeg slengt inn knall gult der også.

Hvis man skal vaske alt etter farge, så må man enten vente veldig lenge mellom hver gang man får vasket enkelte plagg. Eller så må man sette på massevis av nesten tomme vaskemaskiner. Ikke bra :nei:

Skrevet (endret)
Nei det kan du ikke uten videre for det kommer an på materialet og hva slags temperatur det tåler.

Du kan f.eks. ikke vaske den røde ullgenseren sammen med den røde bomullstrusen.

Dersom du har sortert ut tøyet etter material/vaskanvisning kan du etterpå sortere det i mørke og lyse farger. Dvs. at rødt, blått, svart, orange går sammen og rosa, lysblått, hvitt går sammen. Det blir da to 40 graders vasker.

Helt nye klær med masse farge bør kanskje vaskes sammen med bare mørkere plagg første gangen slik at de ikke smitter av på relativt lyst tøy.

...kanskje jeg overvurderte vaskekunnskapene.

Undertøy-vanlige klær = nono.

Trodde jeg at var vanlig å vite.

Jauhau.

Og jeg nevnte at det kom anpå hva som skulle vaskes.

endring av skrivleif.

Endret av Tussemøy
Skrevet
Det kommer litt an på hvor nye plaggene er. Hvis de er helt nye, vil de gjerne farge mer av. Jeg vasker sterke farger, som rødt og turkis sammen med mørke ting. Lys rosa ville jeg vasket sammen med andre lyse ting. Antakeligvis ville jeg slengt inn knall gult der også.

Hvis man skal vaske alt etter farge, så må man enten vente veldig lenge mellom hver gang man får vasket enkelte plagg. Eller så må man sette på massevis av nesten tomme vaskemaskiner. Ikke bra :nei:

Fungerer kjempeflott om man går i ensfarga klær :lur:

Alt jeg vasker av farger er sengetøy og håndkler :sjenert:

Skrevet
Fungerer kjempeflott om man går i ensfarga klær :lur:

Alt jeg vasker av farger er sengetøy og håndkler :sjenert:

okei, så lyserosa, en hvit og lysebrun genser, lyse grønne sokker, beige bukse kan vaskes sammen?

Skrevet
okei, så lyserosa, en hvit og lysebrun genser, lyse grønne sokker, beige bukse kan vaskes sammen?

umm...hvor har jeg sagt det??

Jeg sa ENSFAGEDE klær. altså f.eks: sorte klær.

Eksempel:

5 sorte gensere, 3 sorte bukser (og for de som vil pirke: alt er bomull/elastan/polyester) alle med vaskelapp på 40 grader = hive i samme maskin.

Skrevet

MEN med det sagt jeg skal ikke påstå at jeg er noen vaskeEKSPERT. Så er sikkert mer konstruktive råd å få hos andre... :fnise:

Skrevet

Det burde går bra så sant de er i omtrent samme materiale. Eller mer korrekt, dersom ingen av dem trenger spesielt skånsom behandling (ull, silke osv.). Og dersom alt er vasket før slik at eventuelt overskuddsfarge er borte. Er noe nytt ville jeg tatt ut den nye tingen eller den hvite genseren.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Blasse farger går sammen sålenge noe av det ikke er helt nytt mao.uvasket.Det kan farge de andre klærne.

Sort og mørkeblått går sammen.

Jeg vasker sengeklær og/eller håndklær sammen med truser på 90 grader.

Ull må du enten håndvaske eller sette på ullprogram på maskinen 30 grader og ikke sentrifugering.

Hvitt vasker du ikke med farget tøy!

Følg vaskeinstruksene på spesielle klær.

PS!Har du nylig flyttet hjemmefra :fnise:

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Ja, jeg ville gjort det. Bortsett fra at jeg ville vasket sokkene sammen med lyse håndklær og sengetøy på 60 grader. Med mindre det lyserosa er en litt sterk lyserosa farge og er et helt nytt plagg. Da kan det farge over på det hvite. Hvis ikke, ville jeg vasket det hele sammen.

Skrevet

http://sloggino.timarco.no/ShopPage42a5d06...c9d0d1b96a.aspx

Her kan du lese selv.

Du trenger ikkeå vaske undertøy på 60 grader, vaksemidler funker på bassilusker og annet rart på 40 grader. Det er mye husmoråd som henger igjen fra tidligere generasjoner :)

og ja, det er tom forsket på at tøyet blir rent

Lykke til med vaska.

Og-vi har vel alle vært unge og lurt på dette ? (til deg som flirer)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...