Arwen Skrevet 15. november 2007 #1 Skrevet 15. november 2007 Hvor kaldt kan det være når barna sover ute i vogna om vinteren?
Gjest HB Skrevet 15. november 2007 #2 Skrevet 15. november 2007 Det sies vel at under -10 grader Celsius begynner det å bli kaldt. Men det er jo avhengig av om det blåser osv. Godt nedpakket i en Voksi-pose på et lunt sted klarer en sunn og frisk unge seg ganske godt selv om det er kaldt. Hilsen Lille meg
Arwen Skrevet 15. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. november 2007 Har skinnpose jeg da, men det fungerer vel like bra som voksi... Her blir det vanvittig kaldt på vinteren, så da blir det mye innesoving et par måneder.
malle Skrevet 15. november 2007 #4 Skrevet 15. november 2007 JEg sverger til å sove ute om dagen, og inne om natta. Utesoving avhengig av vær såklart. Men, vi har fått ett stort problem, vi har borti 50 villkatter i nærområdet, så jeg tør rett og slett ikke å legge gutten min ut i vogna. Det er veldig synd, for de har veldig godt av å sove ute, i tillegg til at de sover gjerne bedre når de får frisk luft.
Gjest HB Skrevet 15. november 2007 #5 Skrevet 15. november 2007 Jeg tror jenta vår sov ute i kaldere vær enn 10 minus. Man må nesten kjenne etter litt selv. Er det tørr vinterluft og det ikke blåser rett ned i vognen hadde jeg gjort et forsøk, men heller kontrollert ofte. En på 7 måneder og mer er ganske robust viss barnet ellers er friskt. Når det gjelder katter skal det finnes kattesikkert nett til å ha over vogna. Hilsen Lille meg
Gjest nextlife Skrevet 15. november 2007 #6 Skrevet 15. november 2007 JEg sverger til å sove ute om dagen, og inne om natta. Utesoving avhengig av vær såklart. Men, vi har fått ett stort problem, vi har borti 50 villkatter i nærområdet, så jeg tør rett og slett ikke å legge gutten min ut i vogna. Det er veldig synd, for de har veldig godt av å sove ute, i tillegg til at de sover gjerne bedre når de får frisk luft. Hadde også dette problemet, løste ved å sette ei bakerist foran åpningen på kalesjen, og så sette på myggnetting.
Arwen Skrevet 15. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 15. november 2007 Mine katter har prøvd seg i vogna nå etter at det ble kaldere ute, men det holder seg borte så lenge innsektnettet sitter stramt på. Jeg har sånn som er integrert i vogna, så er veldig enkelt å få det helt stramt. Det bor mange andre katter rundt her, men foreløpig er det bare mine som har prøvd seg.
Nabodama Skrevet 15. november 2007 #8 Skrevet 15. november 2007 Jeg må bare si at jeg aldri har skjønt poenget med det at barn absolutt skal sove ute om vinteren?! Hva med å ha god lufting på soverommet, blir ikke det frisk luft nok? Selv sover jeg ikke ute, og spesielt ikke om vinteren med kuldegrader og vind. Så hvorfor skulle barna mine gjøre det?
Arwen Skrevet 15. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 15. november 2007 Fordi eneste måten jeg kan få henne til å sove på siste luren er i vogna. De to første lurene går det helt fint å legge henne inne, men den siste gangen går det ikke uansett hvor trøtt hun er. Hun kutter jo muligens snart den ene luren, vet ikke hvordan det blir da.
Gjest Gjest_bare meg_* Skrevet 15. november 2007 #10 Skrevet 15. november 2007 Eldstejenta våres sov ute i vogna fra hun var nyfødt og til hun var over 2,5 år. Det var den eneste plassen vi fikk henne til å sove på om dagen. Og vogna skulle stå helt stille, var det bevegelse, sovna hun ikke. Det hendte jeg satt vogna i garasjen når det var kaldere enn -10, og om det storma og regnet krafig.
Gyda Skrevet 15. november 2007 #11 Skrevet 15. november 2007 Min gutt har sovet ute nesten bestandig. Ved mer enn 15 minus så vurderer man jo fra dag til dag - evt vind og sånn. Hvis man skal la ungene sove inne når det er mer enn 10 minus, så vil barn i Nord-Norge sove svært lite ute i løpet av vinterhalvåret. Man triller jo tur også selv om det er 15 minus... Det er godt og varmt nedi vogna når man har et godt skinn i bunnen, god vinterpose og teppe. Trekket på vogna isolerer jo også. Ved ekstra kaldt tok jeg kosepleddet fra sofaen og la oppå i tillegg.
estrella Skrevet 15. november 2007 #12 Skrevet 15. november 2007 Småsøskna mine sov også ute, og de sovnet fortere, sov bedre og sov lengre enn hvis vi la dem inne. Hun yngste sov ute når det var kaldt, men vogna ble satt der hvor det ikke blåste mest(bor på toppen av et fjell). Hvis det var skikkelig gale vær ute så ble hun rett og slett plassert i garasjen..med døra opp selvfølgelig! Noen kvelder måtte vi faktisk legge henne i vogna og stå å trille den inne slik hun sovnet, og deretter kunne legges i senga.. Hun sovnet aldri i senga si Hun hadde varme klær, og god pose i vogna. Slik som de andre her forteller
Helen Skrevet 15. november 2007 #13 Skrevet 15. november 2007 De to eldste ungene mine har sovet ute hele året i all slags vær, har det vært veldig kaldt, regn eller vind så har vogna stått på terassen med overbygd tak eller i carporten. Minsten sov også ute i all slags vær første året, men så fikk han astma så da måtte han sove inne da det var under -10 grader ute fordi han ble veldig tett av kald luft. Han sov mye bedre da han fikk sove ute, så vi slet litt både hjemme og i barnehagen med å få han til å ligge inne. Men det gikk seg til.
Chiquita Skrevet 15. november 2007 #14 Skrevet 15. november 2007 Det sies vel -10 grader når de er små. Min definisjon av små er under 6 mnd. Etter dette ser jeg det litt ann, siden de sover mye bedre ute enn inne. Både -15 og -17 synes jeg er greit dersom det ikke blåser nedi vogna (og det skal det jo ikke gjøre)
Gjest tullfrid Skrevet 15. november 2007 #15 Skrevet 15. november 2007 Jeg må bare si at jeg aldri har skjønt poenget med det at barn absolutt skal sove ute om vinteren?! Hva med å ha god lufting på soverommet, blir ikke det frisk luft nok? Selv sover jeg ikke ute, og spesielt ikke om vinteren med kuldegrader og vind. Så hvorfor skulle barna mine gjøre det? Enig. Jeg sover heller ikke ute. Har aldri gjort det, ikke som baby heller. Er frisk som en fisk Man triller jo tur også selv om det er 15 minus... "Man"? Ikke jeg ihvertfall!
Arwen Skrevet 15. november 2007 Forfatter #16 Skrevet 15. november 2007 Jeg skulle ønske jeg kunne sove ute i en skinnpose noen timer hver dag jeg da
Gjest Tulipa Skrevet 15. november 2007 #17 Skrevet 15. november 2007 Jeg må bare si at jeg aldri har skjønt poenget med det at barn absolutt skal sove ute om vinteren?! Hva med å ha god lufting på soverommet, blir ikke det frisk luft nok? Selv sover jeg ikke ute, og spesielt ikke om vinteren med kuldegrader og vind. Så hvorfor skulle barna mine gjøre det? Det er veldig sunt å være ute i frisk luft - og leger anbefaler folk å være ute flere timer pr dag .. også unger. Vi er altfor mye innendørs - det å ha åpne vinduer er selvfølgelige bedre enn å ha vinduene igjen - men det slår aldri det å være ute. Da venninnen min fikk kreft, fikk hun formaninger fra legen om å være ute mange timer pr. dag .. Husker ikke akkurat hvor mange timer - men det var ikke få.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2007 #18 Skrevet 16. november 2007 Sunt med frisk luft for babyen! Sålenge babyen er godt pakket inn og det eneste som blir kaldt er nesetippen så er det sunt å puste inn frisk vinterluft! Selvsagt må barnet hele tiden være under oppsyn! Sulten mus spiste på baby
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2007 #19 Skrevet 16. november 2007 I barnehagen der jeg jobber tar vi de minste inn (de minste: de under året) hvis det er mer enn minus 10 grader ute.
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 16. november 2007 #20 Skrevet 16. november 2007 Jeg lit Lillegull sove ute hele vintern. Fikke beskjed fra helsest om at spedbarn ikke bør være ute i mer enn -10, men je la en graderstokk godt inni vogna (ikke uner posen) Ved -10 var det fortsatt + grader der. Det er lunt og godt!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå