Gå til innhold

Trygdekontor

Gjest litt sinna nå

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er slett arbeid på det NAV kontoret du har prøvd å få kontakt med. De gangene jeg henvender meg til kontoret jeg hører til, får jeg lagt igjen beskjed dersom jeg ikke kan få snakket med saksbehandleren. Kan få beskjed om å ringe igjen i telefontiden dagen etter, men ofte er det opptatt, og da legger jeg igjen ennå en beskjed. Har fått e-post eller blitt oppringt med svar på det jeg lurte på hver gang, selv om det har kunnet ta noen dager.

Videoannonse
Annonse
Gjest utlogget nå
Skrevet

Jeg blir trist og stressa inni meg bare jeg tenker på min kontakt med NAV. Må levere en regning der nede før jul, og jeg har gruet meg i ukesvis og kommer til å grue meg helt til jeg skal levere regningen. Det er så mange på NAV som ikke burde jobbet der overhode, og dette har jeg også fått bekreftet fra øverste ledelse i NAV, så det er ikke bare noe jeg sier fordi jeg er bitter.

* håpløse forsøk på telefonkontakt. Blitt satt over fra hovednummeret til mitt lokale kontor, venter i en halvtime, blir lagt på, og jeg må gjennom samme prosess igjen da de ikke vil gi ut nummeret til det lokale kontoret. Fått beskjed om å ringe en instans innen NAV, og forsøkt i dagesvis, for så å komme gjennom og få beskjed om at det ikke er dem jeg skal snakke med, jeg har altså fått total feilinformasjon.

* offentlig ydmykelse. Saksbehandling i resepsjonen for alles ører, ente med at de fikk meg til å gråte.

* et halvt års saksbehandling. Ble rett og slett en kasteball i systemet og hadde ingenting å stille opp med.

* løgn. Blir fortalt at saksbehandler sitter og skriver vedtak og at det kommer i posten om et par dager. Det tok flere purringer, bytte av saksbehandler, telefon til trygdesjefen og en måned før jeg hadde vedtak. I tillegg ble jeg fortalt at man får yrkesrettet attføring fra vedtaksdato, ikke fra søknadsdato. Jeg jobbet den sommeren og slet meg helt ut for å få endene til å møtes, dette kunne jeg sluppet om jeg ble fortalt at man får penger fra søknadsdato. Mistet all stønad som skulle vært tilbakebetalt for sommeren da jeg hadde jobbet vekk attføringspengene.

* sensitive papirer som "forsvinner". Lege sender sensitive papirer på min sykdomsperiode til den adressen vi har fått opplyst fra NAV. Disse papirene forsvinner og har heller ikke blitt makulert, får jeg beskjed om. Dette ødelegger hele saksgangen min i tillegg.

Det er ikke lett for psykisk syke å skulle stå i en slik situasjon og kjempe mot et system som bare motarbeider en. Mange har nok flotte erfaringer og ting har gått på skinner, men det er faktisk endel som har slitt veldig i forhold til NAV. Det er ikke lett å skulle kjempe for å få hjelp da du har en psykisk sykdom og det går så langt av ydmykelse i det offentlige rom at man begynner å gråte. Offentlig saksbehandling er ikke et sjakktrekk.

Så trådstarter, jeg skjønner godt at du er frustrert. Bare en så "enkel" ting som å få tak i noen per telefon kan være så frustrerende og håpløst, da man ikke kommer noen vei.

Gjest NAV-leder
Skrevet

Nå logget jeg også ut, for ikke å oute meg selv for mye her inne.

Som relativt nytilsatt leder for et nyetablert NAV-kontor, er det forskrekkende å lese disse erfaringene. Samtidig er det nyttig også, fordi det sier noe om hvordan vi IKKE vil ha det.

Disse tingene dere nevner, og som dere opplever som vanskelig, er ting som er lette å rette opp i for kontoret, og som ikke trenger å forekomme i det hele tatt. Det gjelder å få rutiner som ivaretar dette på plass.

Som sagt er jeg nytilsatt innenfor dette, og har ikke jobbet innenfor trygdesystemet før. Jeg er i en læreprosess som andre nytilsatte, men jeg har mye ledererfaring fra tidligere.

Det jeg ser i vårt kontor, er at de ansatte har et stort tidspress for å rekke alle oppgavene, spesielt dette med å få utbetalt penger til rett tid. Nå er trygd, arbeid og sosial slått sammen hos oss, noe som ikke har gått smertefritt for seg. Vi har hatt mye sykefravær, og vi har også måttet avgi personer til de nye forvaltningsenhetene, noe som har ført til at vi mistet all kompetanse innenfor to fagfelt.

Disse skal fatte vedtak og stå for utbetaling, NAV-kontorene skal stå for veiledning og oppfølging.

Poenget med denne "utredningen" er at jeg tror mange NAV-kontor sliter på samme måte som oss, grunnet omstillingen. Jeg tror mange vil oppleve å ikke være fornøyd med servicen i en periode framover. Likevel, slike ting som blir nevnt her, burde kunne unngås. Erfaringer om offentlig ydmykelse, umulig å få kontakt gjennom tlf, løgn og at papirer forsvinner er rett og slett noe som ikke skal skje!

Lang saksbehandlingstid tror jeg det kan være verre å unngå. I mindre kontorer er det kanskje 1-2 som jobber innenfor samme område, og da blir det sårbart. Er det sykefravær, kan saksbehandlingstiden bli lengre. Ved flere sykefravær innenfor samme kontor, kan en få hjelp fra andre kontor, men det skal mye til, da må det være krise.

Opplæring, kursing osv har tatt mye tid, og forårsaker også lengre saksbehandlingstid. Når folk er borte på kurs annenhver uke, er det ingen som tar deres jobb, da blir sakene liggende og vente til de er tilbake.

Ettersom kompetanseområdene og også arbeidsmengden i de forskjellige områdene innenfor trygd er så store, er det vanskelig å gjennomføre at mange jobber innenfor flere fagfelt. Derfor vil en nok oppleve at det bare er en eller to som kan svare på vanskelige spørsmål innenfor f.eks sykepenger eller uføresaker.

Den som sitter i mottaket eller den som tar tlf skal ha nok basiskunnskap innenfor de forskjellige fagfeltene til at vedkommende skal kunne svare og veilede på greie spørsmål og problemstillinger.

Jeg vet ikke hvor mye dere allerede vet om dette, men tenkte jeg skulle si noe om det når jeg først var i gang.

Jeg håper dere slipper flere slike dårlige erfaringer, jeg skal ihvertfall gjøre mitt for at slike ting ikke skjer.

Skrevet

Så flott å høre fra den andre siden også! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...