Gå til innhold

Trygdekontor

Gjest litt sinna nå

Fremhevede innlegg

Gjest Tante Kniker
Skrevet
Du har aldri forsøkt å ringe NAV, du? Noen ganger er du heldig om personen på sentralbordet klarer å finne ut om vedkommende i det hele tatt jobber der. Kalender? Joda, i en idéell verden.

Jeg har ukentlig kontakt med et eller flere NAV-kontor. Har faktisk aldri opplevd å ikke få kontakt med rette vedkommende eller at den jeg skal ha tak i ikke ringer tilbake når h*n er ledig.

Men sånt er sikkert fryktelig galt av meg å si, dette er jo en tråd der vi skal klage på NAV.

Videoannonse
Annonse
Gjest NAV-bruker
Skrevet (endret)
Jeg har ukentlig kontakt med et eller flere NAV-kontor. Har faktisk aldri opplevd å ikke få kontakt med rette vedkommende eller at den jeg skal ha tak i ikke ringer tilbake når h*n er ledig.

Men sånt er sikkert fryktelig galt av meg å si, dette er jo en tråd der vi skal klage på NAV.

Det er fint at du har gode erfaringer med NAV. Det er faktisk veldig bra, og det er overhode ikke galt av deg å fortelle om det. Det jeg synes du gjør galt (og det gjelder også tidligere tråder om NAV hvor du har deltatt), er at du ikke anerkjenner at andre kan ha andre erfaringer enn deg, deriblant negative erfaringer. For det er vanskelig å komme unna at det er utrolig mange som har nettopp det- negative erfaringer med NAV.

Endret av Skya
Skrevet

Det er 335 000 uføretrygdede i Norge i dag. Alle vet at svært mange av disse er rene svindlere. Enten jobber de fullt og svart, eller så er de kjempe fornøyd med å få penger fra staten for å gjøre ingenting mens vi andre sliter og betaler skatt for å finansiere sydenturene og røykingen deres.

Bare i år er det jo avslørt svindel for flere hundre millioner kroner av NAV! Da er det ikke rart at noen setter seg ved dataen og skriver innlegg om hvor dårlig service de får!

Skrevet

Vel, jeg har også opplevd dårlig service og nedlatende holdninger fra NAV, og jeg har ikke svindlet dem for en krone. Tror nok saken er litt mer nyansert enn som så. Men jeg følte det som om NAV så på meg som en potensiell svindler og behandlet meg deretter. Ikke så rart at mange klager på dårlig service, hvis saksbehandlerne regner alle sine klienter som kjeltringer!

Gjest NAV-bruker
Skrevet

Jeg har også brukt NAV, og jeg har fått kjempegod behandling både i Oslo og der jeg bor nå. Forresten er det jo ikke så rart at mange mener de fleste misbruker trygden sin når det er så mange kjeltringer som blir tatt! Det er veldig dumt for oss som er ærlige og som noen ganger trenger hjelp. Heldigvis er det andre enn NAV som er mest opptatt av at andre er kjeltringer!

Gjest NAV-bruker
Skrevet

Jeg kjenner forresten også noen ansatte i NAV som forteller om utrolig frekke og nedlatende brukere som ikke vil skjønne at reglene gjelder for dem som for alle andre. De blir høylydte og nesten voldelige. En av dem ble til og med dømt for å ha svindlet til seg 300000 kroner en stund etter. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke jobber i NAV, tenk å måtte gi så mye til så mange som ikke fortjener det!

Skrevet

Det overrasker meg at mange ikke kan anerkjenne at slike ting faktisk er en del av hverdagen for flere brukere av nav. Jeg har faktisk aldri hørt at noen har blitt behandlet respektfullt og skikkelig når de har vært i kontakt med dem. Og når man er veldig syk, og spesielt psykisk syk, er det ikke lett å gjøre noe med disse tingene, man har mer enn nok med seg selv.

Min søster tok nesten selvmord pga en stor feil fra NAV, hadde det ikke vært fordi jeg nektet å la henne legge på telefonen til et annet familiemedlem kom seg til henne hadde hun ikke levd i dag. Saksbehandleren lærte at han dobbeltsjekker alt før han gir ut saksbehandlingspapirer i fremtiden, men det hadde hjulpet svært lite om jeg ikke hadde hatt noen søster lenger.

Jeg kjenner forresten også noen ansatte i NAV som forteller om utrolig frekke og nedlatende brukere som ikke vil skjønne at reglene gjelder for dem som for alle andre. De blir høylydte og nesten voldelige. En av dem ble til og med dømt for å ha svindlet til seg 300000 kroner en stund etter. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke jobber i NAV, tenk å måtte gi så mye til så mange som ikke fortjener det!

Du forstår vel at alle yrker møter uærlige personer? Det er ikke noe unormalt i det hele tatt. Jeg møter daglig brukere som lyver, og forsøker å skaffe seg ekstra goder. Og dette er i godt betalte jobber. Butikkansatte møter svindlere hver dag og kunder som kaster ting på de eller skjeller de ut etter noter fordi en vare var dårlig, leger møter pasienter som lyver til seg sykemeldinger og medisiner osv... Så jeg har ikke noen ekstra medlidenhet for navansatte spesielt, men for alle som utsettes for slikt i alle yrker.

Skrevet
Det overrasker meg at mange ikke kan anerkjenne at slike ting faktisk er en del av hverdagen for flere brukere av nav. Jeg har faktisk aldri hørt at noen har blitt behandlet respektfullt og skikkelig når de har vært i kontakt med dem. Og når man er veldig syk, og spesielt psykisk syk, er det ikke lett å gjøre noe med disse tingene, man har mer enn nok med seg selv.

http://www.tronderbladet.no/nyheter/article887134.ece

Det overrasker meg at mange ikke kan anerkjenne at de fleste faktisk er godt fornøyd med tjenestene som NAV gir. Jeg har aldri hørt om noen som har behandlet de NAV-ansatte respektfullt og skikkelig når de har vært i kontakt med dem. Og når man har mange brukere, og mange svindlere, er det ikke lett å gjøre absolutt alle til lags. Man har som denne undersøkelsen viser mer enn nok med å tilfredsstille 90 %.

Gjest NAV-bruker
Skrevet

I den linken står det at folk er mest fornøyd med måten de blir møtt på av de NAV-ansatte. Den signerer jeg også.

Skrevet

Det overrasker meg at mange ikke kan anerkjenne at de fleste faktisk er godt fornøyd med tjenestene som NAV gir. Jeg har aldri hørt om noen som har behandlet de NAV-ansatte respektfullt og skikkelig når de har vært i kontakt med dem. Og når man har mange brukere, og mange svindlere, er det ikke lett å gjøre absolutt alle til lags. Man har som denne undersøkelsen viser mer enn nok med å tilfredsstille 90 %.

Ja for Midtre Gauldal er representativt for hele Norge! :ler:

Jeg var borti nav for noen år siden da jeg ble arbeidsledig, og jeg kan heller ikke si jeg ble møtt med åpne armer. Jeg ble ikke behandlet spesielt dårlig, men langt ifra bra. Jeg ble helt matt av systemet deres, og kan godt skjønne at de som er syke synes det er et helvete å få gå den lange veien som trengs for å få hjelp.

Skrevet

Legg også merke til at undersøkelsen bare lå på kontoret og kun ble besvart av en liten del av de besøkende. INGEN ble oppfordret til å svare ;)

Så den undersøkelsen er nok langt ifra reel.

Skrevet
...

Jeg har faktisk aldri hørt at noen har blitt behandlet respektfullt og skikkelig når de har vært i kontakt med dem.

...

Jeg har hele tiden blitt behandlet skikkelig og respektfullt av nav! (Med unntak av sentralborddamene, der er det desverre ganske vanlig med frekke svar. Eksempel; "Hei, dette er ktulu som ringer, jeg lurte på hvordan jeg skal gå frem for å søke på støtte til skolemateriell?" Svar: "Herregud, det kan vel ikke jeg vite, jeg svarer bare på telefoner!". Eeeeh... nei unnskyld da!)

Og riktignok tok det flere måneder å få svar på selve søknaden om YA, men det var sommerferie, og de har vel dårlig bemanning som de fleste andre om sommeren.

...

Jeg har aldri hørt om noen som har behandlet de NAV-ansatte respektfullt og skikkelig når de har vært i kontakt med dem.

...

Jo, jeg har definitivt behandlet dem respektfullt og skikkelig, (og det er sikkert derfor jeg har fått samme behandling tilbake!)

Det finnes helt sikkert uskikkede saksbehandlere, som i alle yrker, men generelt sett tror jeg at man høster som man sår. Det er frustrerende å være redusert til å få attføring, jeg hater å føle meg som en parasitt på samfunnet, men det hjelper meg neppe om jeg lar frustrasjonen gå ut over en stakkars offentlig ansatt som strengt tatt ikke lager reglene...

Skrevet

Dere skriver jo som om alle trygdede er frekke, ufine eller svindlere! Er det rart man har fordommer mot denne gruppen i Norge? Det finnes råtne epler blant alle, men ikke la det ødelegge for alle andre. Og det er vel her NAV ansatte synder med mange av sine brukere. De antar at de fleste er potensielle svindlere og slik kan vi virkelig ikke ha det.

Dessuten bør man ha noe forståelse for hvor frustrerende det er å gang på gang bli henvist videre eller få et nei når man ønsker å få til livets opphold. Litt forståelse burde virkelig være en del av personligheten til NAV's ansatte.

Jeg må bare kommentere den flotte linken her tidligere:

Den hadde blitt besvart av 46 personer!! Hvordan kan man mene at 46 personer skal være representativt for et helt land med hundretusener av trygdebrukere??

Gjest NAV-bruker
Skrevet
Ja for Midtre Gauldal er representativt for hele Norge! :ler:

Brukerundersøkelsen er i hvert fall langt mer representativt enn ditt idiotutsagn om at "jeg har aldri hørt om noen som har blitt respektfullt og skikkelig behandlet." Synd at du har vanskelig for å innse at mange i NAV gjør en god jobb med å hjelpe mange, bare fordi du selv har bestemt deg for at din opplevelse var dårlig.

Gjest NAV-bruker
Skrevet
Dere skriver jo som om alle trygdede er frekke, ufine eller svindlere! Er det rart man har fordommer mot denne gruppen i Norge? Det finnes råtne epler blant alle, men ikke la det ødelegge for alle andre. Og det er vel her NAV ansatte synder med mange av sine brukere. De antar at de fleste er potensielle svindlere og slik kan vi virkelig ikke ha det.

Dessuten bør man ha noe forståelse for hvor frustrerende det er å gang på gang bli henvist videre eller få et nei når man ønsker å få til livets opphold. Litt forståelse burde virkelig være en del av personligheten til NAV's ansatte.

Jeg må bare kommentere den flotte linken her tidligere:

Den hadde blitt besvart av 46 personer!! Hvordan kan man mene at 46 personer skal være representativt for et helt land med hundretusener av trygdebrukere??

Så du mener altså at det er feil å lage generaliseringer om trygdede fordi ikke alle er misbrukere, men du mener at det er helt riktig å lage generaliseringer om NAV fordi noen få har hatt dålige opplevelser. Til og med i dette innlegget generaliserer du om "NAV ansatte" og "De antar at" samt "personligheten til NAV's ansatte."

Det er tydelig at du selv har større atferdsproblemer og holdningsproblemer enn de som jobber i NAV. Såpass kan vi slå fast helt uten å generalisere, siden du sikkert er representativ for deg selv.

Skrevet
Brukerundersøkelsen er i hvert fall langt mer representativt enn ditt idiotutsagn om at "jeg har aldri hørt om noen som har blitt respektfullt og skikkelig behandlet." Synd at du har vanskelig for å innse at mange i NAV gjør en god jobb med å hjelpe mange, bare fordi du selv har bestemt deg for at din opplevelse var dårlig.

Idiotutsagn faktisk...

Vel jeg har dessverre ingen grunn til å si noe positivt om nav, men jeg har ikke sagt at det IKKE finnes gode kundebehandlere. Det jeg prøver å få opp øynene deres for er at det faktisk finnes et stort antall mennesker som ikke er fornøyde, og dette synes jeg er svært beklagelig da dette er mennesker som i utgangspunktet har en tøff periode i livet.

Skrevet
Det er tydelig at du selv har større atferdsproblemer og holdningsproblemer enn de som jobber i NAV. Såpass kan vi slå fast helt uten å generalisere, siden du sikkert er representativ for deg selv.

Kan vi diskutere uten å bli personlige?

Gjest NAV-bruker
Skrevet
Kan vi diskutere uten å bli personlige?

Jeg tror ikke det er så veldig interessant å diskutere med deg. Du har tydeligvis bestemt deg for at undersøkelser (det finnes mange, for de som vil se) om brukertilfredshet tar feil og at du har rett siden du ikke var fornøyd.

Mennesker som i utgangspunktet har en tøff periode i livet er vanskelige å tilfredsstille. Det betyr ikke at det nødvendigvis er NAV som gjør en dårlig jobb, det kan like gjerne bety at disse menneskene uansett ikke blir fornøyd så lenge de har det tøft. Og til sist har vi faktisk alle ansvar selv. NAV kan aldri overta eller bli tillagt ansvaret for våre liv.

Skrevet

Har brukt NAV trygd en god stund nå og er ikke veldig fornøyd med dem. De har bl.a glemt å utbetale rehabpenger. De er ikke tilstede, svarer ikke på telefoner, eller ringer tilbake. Saksbehandlerene kan ikke det de skal kunne osv.

Jeg går dit og håper HVER GANG at "denne gangen får jeg svar", men blir like skuffa hver gang. Dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...