Gå til innhold

Hva bør jeg legge vekt på når jeg velger barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har tips til hva jeg bør legge vekt på når jeg skal velge barnehage. Vi bor på et stort tettsted med tilsammen 6 barnehager og jeg er veldig i tvil om hvem jeg bør velge til ei 3 år gammel jente.

Vi har en liten Miljøbarnehage, tenket på denne, men så møtte jeg de mens de var ute på tur og da gikk et av barna helt alene i mellom to grupper ved en trafikert vei...så det var nok til at jeg avskrev denne.

Også har vi en stor nyopprettet barnehage, er redd denne blir litt for stor, tror det er 60 barn der.

også er det en som ligger midt i sentrum, har hørt masse positivt om denne, men så er det beliggenheten da.

De tre andre vet jeg ikke så innmari mye om....men de ligger fint til og er passe store...

Hva la du vekt på når du søkte barnahage plass ???

Videoannonse
Annonse
Gjest nextlife
Skrevet

Det aller viktigste for meg var holdningen til de ansatte, og hvilke mål barnehagen jobbet etter.

De barneghagene som hadde strenge timeplaner, der de til enhver tid skulle aktivisere ungene, og hadde ansatte som mente de var bedre kvalifisert til å si hva som var best for mitt barn ble fort forkastet.

Endte opp i en 4 avdelings barnehage, med 70 barn 0-6 år, masse fri aktivitet, empatiske ansatte med gode holdninger

Skrevet
Er det noen som har tips til hva jeg bør legge vekt på når jeg skal velge barnehage. Vi bor på et stort tettsted med tilsammen 6 barnehager og jeg er veldig i tvil om hvem jeg bør velge til ei 3 år gammel jente.

Vi har en liten Miljøbarnehage, tenket på denne, men så møtte jeg de mens de var ute på tur og da gikk et av barna helt alene i mellom to grupper ved en trafikert vei...så det var nok til at jeg avskrev denne.

Også har vi en stor nyopprettet barnehage, er redd denne blir litt for stor, tror det er 60 barn der.

også er det en som ligger midt i sentrum, har hørt masse positivt om denne, men så er det beliggenheten da.

De tre andre vet jeg ikke så innmari mye om....men de ligger fint til og er passe store...

Hva la du vekt på når du søkte barnahage plass ???

Da jeg søkte om plass i første omgang, la jeg vekt på hvor nært det var til der vi bor. Og hva slags tilbud jeg følte barnehagen hadde. I tillegg til om de tok inn ettåringer, som var det aktuelle.

Senere har vi blitt mer og mer desperate, og lista over barnehager vi har søkt på er en blanding av barnehager som kan komme til å få åpne plasser, og barnehager vi aller helst vil ha barnet inn i.

Det ser forøvrig svart ut, selv med mange ringerunder til familiebarnehager o.l.

M.a.o. Nå bryr jeg meg egentlig ikke så mye om innholdet i barnehagen lenger, bare vi får oss en plass!

Så får vi heller søke overflytting senere, hvis vi ikke liker barnehagen.

Skrevet

Som hos Susan så begynte også vi med å fylle prioriteringslista vår med barnehager i nærområdet, som tok inn ettåringer, som hadde åpningstider som passet oss og ikke minst som vi hadde hørt var bra. Lista ble ikke akkurat lang, men noen ble det.

Så ble vi også mer og mer stresset, vi søkte så alle barnehager hjemmefra og på vei til min jobb, som tok inn ettåringer og hadde riktig åpningstider.

Etter en ringerunde eller to fikk vi napp. I en barnehage som vi først besøkte, fikk godt inntrykk (noe også foreldre som har barn der kunne bekrefte ved en senere anleding). Dette ble en barnehager på vei til min jobb, men det betyr lite. Vi er bare sjeleglade for å ha fått plass.

Lykke til!!

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg hadde dessverre ikke noe valg da jeg søkte barnehage, da det var det eneste stedet med ledige plasser. Barnehagen var helt ny, og jeg var heldig og fikk plass selvom det ikke var full barnehagedekning i kommunen på den tiden. (Det er det nå :) )

I ettertid er det imidlertid en rekke ting jeg, etter å ha hatt barn der i over fem år, er veldig fornøyd med. Kanskje det kan hjelpe deg med å definere noen kriterier til valget ditt.

Barnehagen vår er en privat andelsbarnehage som eies av foreldrene. Dette sikrer at foreldrene er veldig engasjert i barnehagen, og at økonomistyringen har som overordnet mål å føre penger tilbake til barnehagen. Dessuten er uteområdet betydelig oppgradert de siste årene med hinderløype og gapahuk, og ungene går på tur to dager i uken. Barnehagen har tilbud om delte plasser, og det er både fordeler og ulemper med dette. Fordelene er selvsagt fleksibilitet for de foreldrene som ikke har behov for full plass samt økte overføringer fra staten. Ulempene er en større og mer ustabil barnegruppe. Jeg har imidlertid benyttet meg av tilbudet om delte plasser, og synes det har fungert veldig greit.

Det er også flere nærliggende turområder. Dette er bra for barna, som da kan komme seg ut på tur i varierte omgivelser uten at de er avhengig av biltransport.

Det som imidlertid er absolutt det mest avgjørende er selvsagt de som jobber i barnehagen. Jeg har utelukkende god erfaring med de ansatte. De er skjønne mennesker som jeg kommer godt overens med, og jeg er ikke det minste tvil om at de behandler ungene mine med en helhjertet omsorgsfølelse.

Dette kan man imidlertid ikke ha særlig inngående kunnskap om før man begynner i barnehagen, med mindre man konkret kjenner noen som jobber der.

Jeg tror jeg hadde oppsøkt de ulike barnehagene dersom du er så heldig at du har et reelt valg. Det er mye man kan finne ut ved å snakke litt med personalet og styreren. Blant annet ville jeg forsøkt å finne ut om det ofte er utskiftninger blant personalet. En stabil personalgruppe sier en del om trivselen i barnehagen, både for barna og de voksne.

I distriktet mitt er det kun få barnehager jeg ville unngått, og dette er nettopp fordi jeg har hørt at det er store utskiftninger blant de ansatte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...