Gå til innhold

Hest på helfor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, jeg har bestemt meg for å drive med hest igjen og leter nå etter en jeg kan ha på helfor.

Jeg er vant med hest, har hatt min egen, men vil nå ha en på lån.

Lurer på om det er noen som har noen meninger om hva jeg kan ha med i en kontrakt, hva som er vanlig?

Hadde for mange år siden en hest på helfor, og jeg hadde fått tillatelse å ta denne hesten med på tur på Hardangervidda.

Men 1 uke før vi skulle dra ringte eier å sa hun skulle hente hesten tilbake fordi hun savnet den.

Det viste seg at mannen som kom å hentet hesten noen dager etter hadde kjøpt denne til sin datter.

Jeg følte meg snytt og var veldig lei meg.

Heldigvis hadde vi en super nabo som lånte meg en hest til turen.

Men når jeg nå skal ha hest så vil jeg ha en kontrakt, har hørt og lest om så mye tull der eier ikke vil ha hesten tilbake, eller at de kommer å henter den sånn uten videre.

Blir kjempe glad for tips her :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hm, kjip situasjon du hadde vært utsatt for. Jeg ville iallefall satt opp en kontrakt med leieperiode til-fra dato, men jeg regner med at eier vil ha forbehold om at hesten kan hentes før den datoen hvis hesten blir vanskjøttet eller andre punkter i avtale blir brutt.

Dessuten ville jeg ha hatt en prøveperiode med gjensidig prøvetid på f.eks. 1 måned for både eier og leier. Dette fordi hesten tross alt er et levende vesen, og det er ikke sikkert akkurat denne hesten passer for deg.

Ellers synes jeg det ville være naturlig å ha med i kontrakten hva hesten kan/ikke kan brukes til av ridning, kjøring, stevner etc.

Utover det ville jeg ha satt opp hvem som skal ha ansvar for vaksinasjon, markkur, hovslager og evt andre veterinærutgifter. Dette kan fort bli dyrt, så da er det greit å ha dette med i en avtale.

Godt mulig jeg har glemt noe her, men det var det jeg kom på i farta ;)

Skrevet

Dette har jeg ikke tenkt på, med kontrakt, men det var lurt, har nemlig lovet datteren min hest etterhvert, og kan da tenke meg hest på for en periode først.

Skrevet

Kontrakt er viktig! Sørg for å skrive en skikkelig kontrakt som dekker alle områder.

Mange har opplevd å få en ødelagt hest tilbake etter endt prøvetid, og vil derfor ikke gå med på å sette ut hesten på prøve. Bare så du vet det. ;)

Har noen kontrakter liggende hvis du er interessert.

Skrevet

det kan også lønne seg å ta med i kontrakten angående utstr, hvem som er ansvarlig ved evnt skader og ikke minst hva som følger med hesten ved avtaleinngåelse.

hvem som har forsikringsansvar er også greit å ha med.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...