Jens Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 Inatt gråt gutten min og sa det var skummelt på rommet hans. Han sov inne hos oss og våknet hele tiden og gråt. Nå har han våknet to ganger allerede og sagt "nei, nei" i halvsøvnet. Kan man begynne å få mareritt allerede i så ung alder?Han har ikke opplevd noe spess skummelt de siste dagene. Stakkars lille gutten...Noen tips?
Gjest hrg Skrevet 14. november 2007 #2 Skrevet 14. november 2007 Begge barna her begynte å drømme og snakke i søvne da de var under 2 år. Om det er mareritt slik som vi voksne har av og til, vet jeg ikke. De husker ingenting dagen etter iallefall. Eldstemann har vi ikke fått vekket når han er sånn heller, han har roet seg og sovnet etterhvert. Husker en gang, da var eldstemann veldig liten. Han skrek en helt rar skriking, som jeg aldri hadde hørt før. jeg løp inn til han og han bare så rett inn i meg. rett forbi meg på en måte. utrolig ekkelt. Fikk som sagt ikke vekket ham.... Han så kjemperedd ut. Han sov hele resten av natten, men det gjorde ikke jeg, for å si det sånn. Minsten er ikke så stor enda, men vi opplever også tilsynelatende vonde drømmer der i gården allerede. Lurer på hva det skyldes, hvor får de disse inntrykkene fra? Lykke til da! Håper det blir bedre etterhvert.
tingeling Skrevet 14. november 2007 #3 Skrevet 14. november 2007 Vårt knøtt på snart to har innimellom skumle drømmer, men roer seg alltid når vi trøster han - og sover videre etterpå. Ift hva det kan være de drømmer så kan det sikkert være enkle ting som at noen tar lekene, eller de ikke finner mamma/ pappa. Vi har en gjesteseng på rommet hans som er ferdig redd, så hvis han våkner og ikke lar seg roe med en gang så legger en av oss seg der, gutten ligger i egen seng. På den måten venner han seg ikke til å gråte seg til å sove i vår seng (han elsker sengen sin). I tillegg har han et kosedyr som sover sammen med han, så han er ikke alene. Tror det er viktig. tingeling
Gjest Gjest Julie Skrevet 14. november 2007 #4 Skrevet 14. november 2007 Kan man begynne å få mareritt allerede i så ung alder?Han har ikke opplevd noe spess skummelt de siste dagene. Stakkars lille gutten...Noen tips? Ja, det kan de. Det er mye i et rom som kan virke skummelt: gardiner med figurer, pyntegjenstander og hva som helst annet. Selv om de bare er to år kan de innbille seg "ting" ved leggetid og ved soving. Eventyr og godt mente handlinger kan av og til også bomme ved at så små oppfatter det annerledes enn det var ment. Dersom de klarer å snakke/si noen ord går det an å finne ut av hva de redd for.
Kayli Skrevet 15. november 2007 #5 Skrevet 15. november 2007 Min sønn har jevnlig perioder med skumle drømmer. Han har hatt disse periodene fra han var rundt 2 år - nå er han 4. Jeg vet ikke hva det skyldes, for drømmene kommer tilsynelatende uten at han har opplevd noe spesielt. Han er forøvrig en drøm å legge; er trøtt om kvelden, gleder seg til å komme i senga og sovner med en gang. Det er vel bare noen barn som har det sånn, antagelig. Datteren min på 8 har aldri hatt slike drømmer...
Tusenfryd Skrevet 16. november 2007 #6 Skrevet 16. november 2007 Åja, mitt bran hadde mareritt allerede ved ettårsalder. Nå for tiden er det mye "nei nei nei" og helt klart vonde ting som skjer i drømme.
Trollmamma Skrevet 16. november 2007 #7 Skrevet 16. november 2007 Husker en gang, da var eldstemann veldig liten. Han skrek en helt rar skriking, som jeg aldri hadde hørt før. jeg løp inn til han og han bare så rett inn i meg. rett forbi meg på en måte. utrolig ekkelt. Fikk som sagt ikke vekket ham.... Han så kjemperedd ut. Han sov hele resten av natten, men det gjorde ikke jeg, for å si det sånn. Det du beskriver her, har vi også opplevd med vår sønn på snart 2,5 år. Det opptrer gjerne i løpet av de første timene etter at han har lagt seg, og er, etter hva jeg leser rundt omkring, noe annet enn mareritt. Det kalles nattlige skrekkanfall. Barnet skriker, men er ikke våkent. Det søker heller ikke trøst hos omsorgspersoner, og kan faktisk skyve oss voksne bort. Mareritt kommer når man er i REM søvn, gjerne mot slutten av natta. Du kan lese mer om det her. http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322543
Brukernavn Skrevet 16. november 2007 #8 Skrevet 16. november 2007 Nå leste jeg jo i en annen tråd at din 2,5 åring ser filmer som Stor Ståhai, Madagaskar osv, og da er vel mitt tips at èn grunn kan ligge der...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå