Gå til innhold

sur lukt av klær og vaskemaskin.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann greide å glemme klær i vaskemaskinen før vi dro på langhelg på hytta. Det førte naturligvis til at både klær og vaskemaskin stinket surt. Hvordan skal vi få bort den lukta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjør en 90 graders vask. Kan godt vaske håndklær samtidig. Det fjerner lukta i maskinen.

Og klærne bør tørkes og kjøres på 60 grader. Det er letteste måten å få bort lukt syns jeg.

Skrevet

Kjør maskinen på et vaskeprogram uten klær i men med såpe. Etterpå vasker du klærne på nytt.

Skrevet

Klærne bør tas ut, og så kjører du en 90-graders vask på tom maskin. Deretter vasker du klærne på kaldvask, helst så langt program som mulig. (Kaldvask fjerner også f.eks. parfyme- og svettelukt hvis klærne ikke har vært vasket på varm vask først!) Etter kaldvasken vasker du klærne på normalt program med vaskemiddel og evt. skyllemiddel.

Gjest antigartner
Skrevet

Hvis den sure lukta har "satt seg" i vaskemaskina: hell en "passe dæsj" eddik i såpekammeret istedenfor såpe, og kjør en 90-graders-vask. Putt gjerne et håndkle eller noe annet inni maskina, som nevnt ovenfor. Temperaturen tar knekken på eventuelle gjenværende bakterier, og eddiken tar lukta.

Skrevet

Jeg hadde samme problem, og sendte en forspørsel til Lilleborg om hjelp til å løse dette. Her er svaret jeg fikk:

"Vond lukt i maskin og i klær kan oppstå når maskinen blir brukt mye på 40°C og lavere. Det kan dannes bakterier i maskinens belg og utløpsslange, noe som kan gi vond lukt. For å fjerne denne lukten anbefaler vi at du setter i gang et program på 95°C med vaskemiddel, uten tøy. Vaskes det mye ved lave temperaturer, anbefales det å gjøres dette jevnlig.

(Vi anbefaler ikke eddik)

Belgen bør også tørkes godt etter hver vask, for å hindre bakterievekst i rester av vann og smuss. "

DETTE FUNGERTE!!! :)

• 4 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

gummikanten rundt døra/åpningen i vaskemaskinen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...