Gå til innhold

"Juletråd" - hvordan pynter dere til jul?

Gjest Gjest_Ariadne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ariadne_*

Det nærmer seg, det nærmer seg....tenkte det kunne være gøy å lese hvordan andre KG'ere liker å pynte til jul - går dere helt bananas med reinsdyr, nisser og lyslenker, eller foretrekker dere en litt mer moderat stil?

Hos oss går julen hovedsaklig i kremhvitt, rødt og gull. Bruker for det meste enkle, ensfargede duker/løpere i lin og bomull, offwhite eller røde, med unntak av en helt nydelig håndsydd og håndbrodert duk i damask som jeg har fått av svigermor. (Liker egentlig ikke broderi, men den er faktisk kjempesøt!) Julegardinene i stua er offwhite med svakt "snøkrystall"-trykk i matt gull, kjøkkengardinene er røde med svakt gullmotiv. Har et stort, gammelt fat i polert messing og et i keramikk som vi bruker til kubbelys, og ellers masse røde og hvite telyslykter. I tillegg har vi etpar flerarmede messinglysestaker som vi bruker røde eller kremhvite kronelys i. Masse levende lys er et must! Har noen få små søte julefigurer som vi sprer rundt i stua, er egentlig ikke så glad i nips. Juletreet får mørkegrønn smijernsfot og pyntes med små epler i rødt og gull, gammeldagse kuler med glansbildemotiv, masse bittesmå treleker

og håndlaget pynt av gyllent strå. Ikke glitter- eller perleremser. Begynte egentlig med dette fordi vi måtte ha uknuselig pynt p.g.a. katten, men syntes at det var veldig fint og har derfor fortsatt med det :) Og - ordentlig grantre; INGEN plasttrær kommer over vår dørstokk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Julestjerner i vinduene, juleløpere, noen julefigurer, setter frem fine juleskåler med julemenn ol. og selvfølgelig et stort fint juletre=) Pynter ikke så masse, og liker den "klassiske" julepynten best. Kan ikke fordra slike amerikanskje julepynt-tradisjoner! Da mister jeg all jule-feeling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi pynter derimot veldig veldig mye til jul....

må ha uteplassen fult av lys.... med utenisser og hele pakka..

og inne har vi en haug med nisser /koner... mye fra perfect home...

der har jeg handla nisser i noen år.. og de er jo forandra for hvert år.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi flyttet i år og fordi vi tidligere alltid feiret jul hos familiene våre har vi aldri egentlig pyntet noe særlig. Vi har krans på døren, adventsstake, adventsstjerne i vinduet og julemansjetter og røde lys. I år feirer vi hos oss selv og i tillegg til det vi har hatt før blir det fullt pyntet juletre og sannsynligvis noen velvalgte figurer her og der, ja, og så lys på en busk eller et tre i hagen, men ingen overflod av pynt med andre ord.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmer seg, det nærmer seg....tenkte det kunne være gøy å lese hvordan andre KG'ere liker å pynte til jul - går dere helt bananas med reinsdyr, nisser og lyslenker, eller foretrekker dere en litt mer moderat stil?

Hos oss går julen hovedsaklig i kremhvitt, rødt og gull. Bruker for det meste enkle, ensfargede duker/løpere i lin og bomull, offwhite eller røde, med unntak av en helt nydelig håndsydd og håndbrodert duk i damask som jeg har fått av svigermor. (Liker egentlig ikke broderi, men den er faktisk kjempesøt!) Julegardinene i stua er offwhite med svakt "snøkrystall"-trykk i matt gull, kjøkkengardinene er røde med svakt gullmotiv. Har et stort, gammelt fat i polert messing og et i keramikk som vi bruker til kubbelys, og ellers masse røde og hvite telyslykter. I tillegg har vi etpar flerarmede messinglysestaker som vi bruker røde eller kremhvite kronelys i. Masse levende lys er et must! Har noen få små søte julefigurer som vi sprer rundt i stua, er egentlig ikke så glad i nips. Juletreet får mørkegrønn smijernsfot og pyntes med små epler i rødt og gull, gammeldagse kuler med glansbildemotiv, masse bittesmå treleker

og håndlaget pynt av gyllent strå. Ikke glitter- eller perleremser. Begynte egentlig med dette fordi vi måtte ha uknuselig pynt p.g.a. katten, men syntes at det var veldig fint og har derfor fortsatt med det :) Og - ordentlig grantre; INGEN plasttrær kommer over vår dørstokk!

HVOR har du fått tak i kremhvite gardiner med sånt trykk på? Har lett etter slike julegardiner i en EVIGHET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde juletre i fjor, men tror vi dropper det i år siden vi skal være lite hjemme i julen uansett, og skal ha gjester på nyttårsaften (har ikke altfor stor leilighet, så redd noen skulle komme i skade for å velte det eller noe, hehe). Ellers har jeg adventsstjerne i vinduet, adventsstake, julekalender og julestrømper...juleduk på kjøkkenbordet og kalenderlys...kanskje et par småting til. Men har generelt ikke så mye plass til pynt, har for eksempel ikke vinduskarmer i leiligheten. Det er faktisk litt irriterende, kan ikke ha potteplanter eller noe jo...og funker dårlig å sette frem et lite bord under vinduet, for på kjøkkenet har vi kjøkkenbord foran vinduet og i stuen står sofaen og radiatoren ved vinduet...det siste her ble litt off topic, men...gleder meg til vi får større leilighet og kan pynte mer :) Lager forresten sikkert pepperkakehus og, det gjorde vi vi fjor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ariadne_*
HVOR har du fått tak i kremhvite gardiner med sånt trykk på? Har lett etter slike julegardiner i en EVIGHET!

Jeg bestilte de faktisk fra Ellos i fjor. God kvalitet var de også - kraftig, tykk bomull. Et slit å stryke, men gardinene er utrolig fine! Tror dessverre ikke at de har noe tilsvarende i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ariadne_*

Glemte forresten å si at vi også har endel julestjerner, både røde og hvite. Foretrekker dem helt "plain" uten noe ekstra pynt, bare en pen krukke, gjerne i matt gullfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte de faktisk fra Ellos i fjor. God kvalitet var de også - kraftig, tykk bomull. Et slit å stryke, men gardinene er utrolig fine! Tror dessverre ikke at de har noe tilsvarende i år.

Ja, det var jo typisk. hehe. har lett etter slike i et par år, sikkert...! da får jeg bare lete videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest glamhudpleier

Jeg pynter med engler... Fine små glassengler, og noen som står litt rundt om kring,- uten at det for mye.. Så har jeg kjøpt inn et rødt lysfat hvor jeg skal ha 4 kubbelys som adventslys :-) Så lager jeg vel pepperkakehus tenker jeg.. Alltid like koslig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Julealven

Hos oss pyntes det med følgende:

Trapp/inngangsparti:

Granbar, lykt og veggkrans.

Kjøkken:

Julegardiner med tyttebærmotiv i kjøkkenvinduet.

7-armet lysestake på benken.

Gang:

Furukvister med rødt bånd

Stue:

Julerøde enkle gardiner i stua.

Amaryllis og svibler i egenkomponerte dekorasjoner med litt stjerner, kongler og mose.

En einbærbuske i stor potte med røde sløyfer!

1. juletre med glitter, flagg, lys, og glasskuler i ulike varianter.

Noen få engler og nisser på peishylla og på gulvet forran treet.

Masse røde lys og røkelse.

Rene duker på alle bord, helst hvite linduker. Men lenger ut i jula kommer juledukene fram (når de andre er blitt skitne) med egne juledekorasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss pyntes det hovedsaklig med rødt, hvitt og gull.

- juletre med stort sett bare rød og gullfarget pynt

- ensfargede røde gardiner, løpere og spisebrikker. Til fest noen spisebrikker i gull

- røde håndklær på badet og toalettet

- hvite tulipaner

- store pepperkakehjerter henges i kjøkkenvinduene (og muligens også i stuevinduene). Henger opp med rødt silkebånd

- masse stearinlys, noen røde og noen hvite. Bytter ut noen av lysestakene/telysholdere/lyslykter vi bruker til vanlig med noen mer julete

- noen små nisser (glassnisser med rød lue fra Hadeland)

Hos oss er pyntingen altså mest at hele leiligheten blir mer rød enn vanlig, vi har ikke så mye pyntefigurer og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puselabb

I år jeg pynter i fargene rødt og sølv/blankt/hvitt/grått.

-Jeg har rød gardin i stuevinduet og på kjøkkenet har jeg rød liftgardin med søte julemotiver på. Jeg har rød voksduk i samme stil som liftgardina på kjøkkenet, på stuebordet har jeg rød løper.

-En rød amaryllis i rød potte på kjøkkenet og en i stua + hvit svibel.

-Alle lysestakene mine (i glass) får røde lys.

-Serviettholderen på stuebordet får hvite servietter med snøkrystaller i sølv.

-Rødt lite stettfat med pepperkaker på stuebordet.

-Noen få røde og grå nisser rundt omkring, en julebamse på sofaryggen.

-På kjøkkenbordet har jeg en rød brødkurv med klementiner.

-Rødt håndkle på kjøkkenknaggen.

-I vinduet på kjøkkenet har jeg en rød metall-adventsstake og i vinduet i stua har jeg et rødt kjegletre med lys inni.

-Juletreet får røde kuler og sølvkuler, røde og blanke prismelignenede pynt.

-Ute har jeg julenek med rødt silkebånd, sypress med lys og en rød lykt

Endret av puselabb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...