Gå til innhold

Male linoleum gulv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man male linoleums gulv? (30-40 år gamle)

Noe spesielt å tenke på?

Skrevet

Dette leste jeg en artikkel om for ikke så lenge siden. Skal se om jeg finner den...

Skrevet

linoleum... Er det det som også kalles belegg?

Hvilken farge tenker du på?

Jeg hadde hvitmalt tregulv på soverommet en gang. "Så fint" tenkte jeg når jeg flyttet inn. Når jeg flyttet ut så tenkte jeg "Så fint å slippe dette helvete!". Hvert eneste støvkorn syntes på gulvet :sukk:

Skrevet

De lærde strides. Noen sier at det går fint og andre sier at det for all del må unngås.

Min personlige teori om hvorfor det ikke fungerer, er at en av bestanddelene i linoleum (Som ikke er det samme som vinylgulv!) er linolje. Linoljen kan reagere med bestanddelene i malingen som brukes og da vil hele gulvet "koke". Finner man en maling som ikke reagerer med linoljen, vil det naturligvis fungere. Problemet da vil være at malingen sprekker fordi lineoleumen er litt fleksibel mens malingen ikke er det.

Alt i alt tror jeg at jeg ville droppet det. Det er mye arbeid å male gulv og gulvmaling er forholdsvis kostbart. Det kan faktisk godt hende at det lønner seg å legge nytt vinyl/linoleumsgulv. Er årsaken til ønsket om forandring at du/dere skal legge nytt gulv om en stund, ville jeg ha bonet linoleumen slik at den ble blank og "fresh" igjen (Og lettere å vaske...) og forsøkt å glemme hele gulvet så lenge.

Skrevet

Takk for svar.

ja jeg vet forskjelle på linolium- og vinyl-gulv ;-)

Det er et kun en potensiell problemstilling. Vi vuredere å kjøpe etl gammelt hus, i to av rommene er det linoliumsbelegg som vi vil fjerne. Under er det gamle tregulv som skal frem. Saken er at vi lurte på om vi som en midlertidig løsning kunne malt. På sikt skal alle gulv slipes og behandles.

Skrevet

Vaske, pusse med fint sandpapir, støvsuge, prime og til slutt male. Farvehandleren din vet hvilke produkter du trenger for å løse opp polish og male. Tror du bør bruke polyuretanmaling, så ta på deg maske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...